Spectacolul „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” are premiera la Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-omul-care-nu-putea-vorbi-decat-ceea-ce-citea-are-premiera-la-timisoara/

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara începe anul 2021 cu o premieră absolută: „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, spectacol în direcţia de scenă şi cu scenariul lui Adrian Sitaru, regizor distins cu cele mai importante premii de film europene.

Un articol de Liliana Matei|21 ianuarie 2021

Noua producție va avea premiera online pe 24 ianuarie, de la ora 19.00, în Sala Mare a teatrului. Premiera cu public în sală va avea loc atunci când o vor permite condițiile de securitate sanitară.

„Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”  inaugurează la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara programul teatru-cinema, conceput să aducă pe scenă noi opțiuni estetice, o conversie a limbajelor cinematografice în teatru, anunță organzatorii.

Creația lui Adrian Sitaru este, înainte de orice, un spectacol de teatru contemporan despre conștiință. Reunite în jurul unei mese, personajele dezbat probleme de moralitate și conștiință: Există situații în care crima este justificată? Criminalul devine erou atunci când contextul îi justifică faptele? Viața unui animal este mai puțin valoroasă decât viața unui om?  În același timp, textul scris de Adrian Sitaru explorează cât de mult este influențată realitatea fiecăruia, imaginarul și raționalul uman, de limbajul dobândit în copilărie și cuvintele folosite,  punând spectatorul în situația să reflecteze și el la propriile lui convingeri și la constructele sociale care îi filtrează conștiința.

Montarea îi propune spectatorului experiența simultană a teatrului și cinematografiei. Spectacolul jucat  pe scenă  de actori va fi văzut printr-un ecran „sepia”,  ca în filmele de epocă, deasupra căruia  un alt ecran oferă experiența filmării live în culori reale. Astfel, spectatorul va avea acces la percepții diferite ale lumii personajelor.

Din distribuție fac parte: Kocsárdi Levente (în rolul titular) , Lőrincz Rita, Czüvek Loránd, Jancsó Előd, Vajda Boróka, Lanstyák Ildikó, Hegyi Kincső, Molnos András Csaba, Tokai Andrea, Kiss Attila, Mátyás Zsolt Imre, Barti Lehel András  și cățelul Ronță.

Din echipa de creație a spectacolului „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” mai fac parte: Velica Panduru (decor și costume), Adrian Silișteanu (director de imagine), Mona Szucsik, Sorin Szucsik și Bogdan Spulbat (video), Nóra Balázs (dramaturgie), Cári Tibor (muzică),  Zoltán Gidó și Mihály Péter (lumini), Meda Dávid  (sunet),  Bledea Ioan (proiecții),  Szabó Andor (asistent regie), Sabina Reus (аsistent scenograf), Mona Donici (adaptare versiune în limba română), Fazakas Timea (supratitrare).

Regizor de film și de teatru,  scenarist și producător de film, Adrian Sitaru s-a născut în anul 1971 la Deva și este unul  dintre cei mai de succes regizori ai Noului Cinema Românesc, fiind autorul unor filme multipremiate precum „Valuri”, „Din dragoste cu cele mai bune intenții”,  „Excursie”, „Domestic”, „Ilegitim”,   „Artă”.

Cu scurt-metrajul „Colivia” a obținut premiul serviciului german de schimburi academice din cadrul Festivalul Internațional de Film de la Berlin. „Din dragoste cu cele mai bune intenții” (2011), al doilea lungmetraj al lui Adrian Sitaru, a câștigat două trofee Leopardul de Aur în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Locarno (Cel mai bun regizor și Cel mai bun actor) și alte cinci premii, fiind selectat în peste 70 de festivaluri de film din întreaga lume. Lungmetrajul „Pescuit Sportiv” (2008) a fost selectat printre altele în cadrul Festivalului de Film Zilele Veneției, Festivalului Internațional de Film de la Toronto, BFI Londra, câștigând zece premii.

În anul 2018 a montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca spectacolul „Ilegitim”, în care a apelat în premieră la tehnologia realității virtuale.

Spectacolul este supratitrat în limba română. Spectatorii  care doresc să vizioneze premiera online de duminică, 24 ianuarie, pot solicita link-ul de acces gratuit la mailul [email protected] sau prin mesaj pe pagina de Facebook a teatrului.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.