Spectacolul „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” are premiera la Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-omul-care-nu-putea-vorbi-decat-ceea-ce-citea-are-premiera-la-timisoara/

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara începe anul 2021 cu o premieră absolută: „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, spectacol în direcţia de scenă şi cu scenariul lui Adrian Sitaru, regizor distins cu cele mai importante premii de film europene.

Un articol de Liliana Matei|21 ianuarie 2021

Noua producție va avea premiera online pe 24 ianuarie, de la ora 19.00, în Sala Mare a teatrului. Premiera cu public în sală va avea loc atunci când o vor permite condițiile de securitate sanitară.

„Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”  inaugurează la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara programul teatru-cinema, conceput să aducă pe scenă noi opțiuni estetice, o conversie a limbajelor cinematografice în teatru, anunță organzatorii.

Creația lui Adrian Sitaru este, înainte de orice, un spectacol de teatru contemporan despre conștiință. Reunite în jurul unei mese, personajele dezbat probleme de moralitate și conștiință: Există situații în care crima este justificată? Criminalul devine erou atunci când contextul îi justifică faptele? Viața unui animal este mai puțin valoroasă decât viața unui om?  În același timp, textul scris de Adrian Sitaru explorează cât de mult este influențată realitatea fiecăruia, imaginarul și raționalul uman, de limbajul dobândit în copilărie și cuvintele folosite,  punând spectatorul în situația să reflecteze și el la propriile lui convingeri și la constructele sociale care îi filtrează conștiința.

Montarea îi propune spectatorului experiența simultană a teatrului și cinematografiei. Spectacolul jucat  pe scenă  de actori va fi văzut printr-un ecran „sepia”,  ca în filmele de epocă, deasupra căruia  un alt ecran oferă experiența filmării live în culori reale. Astfel, spectatorul va avea acces la percepții diferite ale lumii personajelor.

Din distribuție fac parte: Kocsárdi Levente (în rolul titular) , Lőrincz Rita, Czüvek Loránd, Jancsó Előd, Vajda Boróka, Lanstyák Ildikó, Hegyi Kincső, Molnos András Csaba, Tokai Andrea, Kiss Attila, Mátyás Zsolt Imre, Barti Lehel András  și cățelul Ronță.

Din echipa de creație a spectacolului „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” mai fac parte: Velica Panduru (decor și costume), Adrian Silișteanu (director de imagine), Mona Szucsik, Sorin Szucsik și Bogdan Spulbat (video), Nóra Balázs (dramaturgie), Cári Tibor (muzică),  Zoltán Gidó și Mihály Péter (lumini), Meda Dávid  (sunet),  Bledea Ioan (proiecții),  Szabó Andor (asistent regie), Sabina Reus (аsistent scenograf), Mona Donici (adaptare versiune în limba română), Fazakas Timea (supratitrare).

Regizor de film și de teatru,  scenarist și producător de film, Adrian Sitaru s-a născut în anul 1971 la Deva și este unul  dintre cei mai de succes regizori ai Noului Cinema Românesc, fiind autorul unor filme multipremiate precum „Valuri”, „Din dragoste cu cele mai bune intenții”,  „Excursie”, „Domestic”, „Ilegitim”,   „Artă”.

Cu scurt-metrajul „Colivia” a obținut premiul serviciului german de schimburi academice din cadrul Festivalul Internațional de Film de la Berlin. „Din dragoste cu cele mai bune intenții” (2011), al doilea lungmetraj al lui Adrian Sitaru, a câștigat două trofee Leopardul de Aur în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Locarno (Cel mai bun regizor și Cel mai bun actor) și alte cinci premii, fiind selectat în peste 70 de festivaluri de film din întreaga lume. Lungmetrajul „Pescuit Sportiv” (2008) a fost selectat printre altele în cadrul Festivalului de Film Zilele Veneției, Festivalului Internațional de Film de la Toronto, BFI Londra, câștigând zece premii.

În anul 2018 a montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca spectacolul „Ilegitim”, în care a apelat în premieră la tehnologia realității virtuale.

Spectacolul este supratitrat în limba română. Spectatorii  care doresc să vizioneze premiera online de duminică, 24 ianuarie, pot solicita link-ul de acces gratuit la mailul [email protected] sau prin mesaj pe pagina de Facebook a teatrului.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.