Spectacolul „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” are premiera la Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-omul-care-nu-putea-vorbi-decat-ceea-ce-citea-are-premiera-la-timisoara/

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara începe anul 2021 cu o premieră absolută: „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, spectacol în direcţia de scenă şi cu scenariul lui Adrian Sitaru, regizor distins cu cele mai importante premii de film europene.

Un articol de Liliana Matei|21 ianuarie 2021

Noua producție va avea premiera online pe 24 ianuarie, de la ora 19.00, în Sala Mare a teatrului. Premiera cu public în sală va avea loc atunci când o vor permite condițiile de securitate sanitară.

„Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”  inaugurează la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara programul teatru-cinema, conceput să aducă pe scenă noi opțiuni estetice, o conversie a limbajelor cinematografice în teatru, anunță organzatorii.

Creația lui Adrian Sitaru este, înainte de orice, un spectacol de teatru contemporan despre conștiință. Reunite în jurul unei mese, personajele dezbat probleme de moralitate și conștiință: Există situații în care crima este justificată? Criminalul devine erou atunci când contextul îi justifică faptele? Viața unui animal este mai puțin valoroasă decât viața unui om?  În același timp, textul scris de Adrian Sitaru explorează cât de mult este influențată realitatea fiecăruia, imaginarul și raționalul uman, de limbajul dobândit în copilărie și cuvintele folosite,  punând spectatorul în situația să reflecteze și el la propriile lui convingeri și la constructele sociale care îi filtrează conștiința.

Montarea îi propune spectatorului experiența simultană a teatrului și cinematografiei. Spectacolul jucat  pe scenă  de actori va fi văzut printr-un ecran „sepia”,  ca în filmele de epocă, deasupra căruia  un alt ecran oferă experiența filmării live în culori reale. Astfel, spectatorul va avea acces la percepții diferite ale lumii personajelor.

Din distribuție fac parte: Kocsárdi Levente (în rolul titular) , Lőrincz Rita, Czüvek Loránd, Jancsó Előd, Vajda Boróka, Lanstyák Ildikó, Hegyi Kincső, Molnos András Csaba, Tokai Andrea, Kiss Attila, Mátyás Zsolt Imre, Barti Lehel András  și cățelul Ronță.

Din echipa de creație a spectacolului „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” mai fac parte: Velica Panduru (decor și costume), Adrian Silișteanu (director de imagine), Mona Szucsik, Sorin Szucsik și Bogdan Spulbat (video), Nóra Balázs (dramaturgie), Cári Tibor (muzică),  Zoltán Gidó și Mihály Péter (lumini), Meda Dávid  (sunet),  Bledea Ioan (proiecții),  Szabó Andor (asistent regie), Sabina Reus (аsistent scenograf), Mona Donici (adaptare versiune în limba română), Fazakas Timea (supratitrare).

Regizor de film și de teatru,  scenarist și producător de film, Adrian Sitaru s-a născut în anul 1971 la Deva și este unul  dintre cei mai de succes regizori ai Noului Cinema Românesc, fiind autorul unor filme multipremiate precum „Valuri”, „Din dragoste cu cele mai bune intenții”,  „Excursie”, „Domestic”, „Ilegitim”,   „Artă”.

Cu scurt-metrajul „Colivia” a obținut premiul serviciului german de schimburi academice din cadrul Festivalul Internațional de Film de la Berlin. „Din dragoste cu cele mai bune intenții” (2011), al doilea lungmetraj al lui Adrian Sitaru, a câștigat două trofee Leopardul de Aur în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Locarno (Cel mai bun regizor și Cel mai bun actor) și alte cinci premii, fiind selectat în peste 70 de festivaluri de film din întreaga lume. Lungmetrajul „Pescuit Sportiv” (2008) a fost selectat printre altele în cadrul Festivalului de Film Zilele Veneției, Festivalului Internațional de Film de la Toronto, BFI Londra, câștigând zece premii.

În anul 2018 a montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca spectacolul „Ilegitim”, în care a apelat în premieră la tehnologia realității virtuale.

Spectacolul este supratitrat în limba română. Spectatorii  care doresc să vizioneze premiera online de duminică, 24 ianuarie, pot solicita link-ul de acces gratuit la mailul [email protected] sau prin mesaj pe pagina de Facebook a teatrului.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.