Spectacolul „Rinocerii” deschide seria evenimentelor Timișoara Capitală Culturală Europeană
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-rinocerii-deschide-seria-evenimentelor-timisoara-capitala-culturala-europeana/

Premiera spectacolului „Rinocerii” de Eugène Ionesco, în regia lui Tompa Gabor, va avea loc la Teatrul Naţional din Timişoara, pe 4 martie.

Un articol de Liliana Matei|14 februarie 2020

Titlul de Capitală Europeană a Culturii reprezintă pentru România o relocare majoră de forță. Declanșator al istoriei viitoare, Capitala Europeană a Culturii trasează în cheia modernă a timpurilor noastre, valorile fundamental europene conținute în însăși structura identitară a României, stat tânăr format ca stat modern acum 100 de ani, în întâlnirea diversității istorice, culturale și etnice a tuturor cetățenilor săi.

Teatrul Național din Timișoara dă startul faptelor pentru România anului 2021 cu un spectacol modern, puternic, major, bazat pe unul dintre cele mai importante titluri ale dramaturgiei universale: „Rinocerii” de Eugène Ionesco, un dramaturg ale cărui tinerețe și formare se leagă indisolubil de România.

Eugène Ionesco  este unul dintre cei mai importanți dramaturgi ai secolului al XX-lea. Opera sa totalizează 28 de piese dintre care amintim „Cântăreața cheală”, „Scaunele”, „Lecția” sau „Regele moare”. Recunoscut ca eseist, poet sau prozator, în 1970 Eugène Ionesco este numit membru al Academiei franceze.

Născut în România în anul 1909, apoi stabilit în Franța, în 1924 revine în țară, unde își petrece adolescența și tinerețea și de unde datează primele sale creații. Scriitor de limbă franceză, asumat de cultura franceză, și-a pus în mod categoric amprenta și asupra culturii române, de origine. Opera lui Eugène Ionesco aparține lumii întregi, după cum și lumea întreagă îi aparține lui Eugène Ionesco prin reprezentativitatea scrierilor sale.

Acesta este, de altfel, motivul pentru care Teatrul Național a decis că Eugène Ionesco este autorul cel mai relevant pentru a deschide seria spectacolelor României 2021.

„Rinocerii” este o demonstrație de geniu despre resorturile dictaturii, fiind declarată, de altfel, „una dintre marile demonstrații împotriva totalitarismului”. Astăzi, piesa strălucește prin valențele celei mai acute actualități. Într-adevăr, piesa Rinocerii studiază modificarea socială fundamentală, de structură, pe care ideologiile agresive o provoacă societății, felul în care infestează și anihilează umanitatea la nivel individual, transformând societatea într-o masă nediferențiată, brutală, atotdistrugătoare.

Cu „Rinocerii”, Eugène Ionesco, martor al răspândirii doctrinei naziste, dă răspunsul spiritului uman la „rinocerizare” și  la consecințele sale. Personajul principal, Bérenger, este un om oarecare, trăiește într-un loc care poate fi oriunde și, începând cu secolul al XX-lea, oricând. Povestea lui începe atunci când orașul este lovit de o nouă epidemie: oamenii se transformă în rinoceri. Pentru unii e o înclinație naturală, acceptată cu fascinație, pentru alții, o alegere, iar pentru foarte puțini – o respingere categorică. Bérenger va duce o luptă donquijot-escă cu forța brută care îi invadează și îi transformă ireversibil viața.

Distribuția îi reunește pe actorii Romeo Ioan, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Matei Chioariu, Irene Flamann Catalina, Cristian Szekeres, Doru Iosif, Benone Viziteu, Roberta Popa Ionescu, Ana Maria Pandele Andone, Cătălin Ursu,  Costa Tovarnisky, Laura Avarvari, Bogdan Spiridon, Andrei Chifu, Andrei Zgăbaia, Claudiu Patcău, Claudiu Surmei, Darius Zet, Marin Lupanciuc, Paul Vesa și Judit Reinhardt.

Regia este semnată de Gábor Tompa, unul dintre regizorii legendari ai teatrului românesc modern. Cu o carieră prodigioasă ca regizor, director de teatru, profesor de teatru al Universității din San Diego, președinte al Uniunii Teatrale Europene, Gábor Tompa a pus în scenă peste 100 de spectacole, în teatre din România, dar și în țări cum ar fi Franța, Germania, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Canada, Coreea de Sud, Irlanda, Spania, Austria, Ungaria, Serbia, Slovenia sau Cehia.

Scenografia spectacolului  este concepută de Helmut Stürmer, scenograf de teatru și film originar din Timișoara. Teatrul Național din Timișoara se află la a doua colaborare cu acest important scenograf a cărui  excepțională carieră internațională s-a derulat pe toate scenele lumii, pe toate continentele, în teatre din Germania, Franța, Australia etc., și, firește, în România.

Costumele îi aparțin Carmencitei Brojboiu, reputat scenograf român. Cu o carieră de excepție, Carmencita Brojboiu a colaborat cu mari regizori români și străini, creând decoruri și costume în numeroase și importante teatre din România, Grecia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Cehia, Rusia etc.

Echipa de creație este fericit completată de compozitorul Vasile Șirli. Absolvent al Liceului de muzică din Timișoara și al Conservatorului din București, Vasile Șirli s-a făcut remarcat atât în calitate de compozitor, cât și ca redactor muzical al Electrecord. După stabilirea sa în Franța, devine director muzical al Disneyland din Paris, unde a realizat sute de spectacole în peste trei decenii de activitate. Este, nu mai puțin, compozitor de muzică pentru film și teatru.

Nu în ultimul rând, coregrafia spectacolului este semnată de Florin Fieroiu, fondator al primei companii independente de dans și unul dintre cei mai prolifici coregrafi români din noul val, cu o mare experiență de teatru, pentru care a fost distins atât cu Premiul de Interpretare al Întâlnirilor Coregrafice Internaţionale de la Paris, cât și cu Premiul Special UNITER pentru coregrafie în arta spectacolului.

Premiera spectacolului va avea loc miercuri, 4 martie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național. Următoarele spectacole sunt programate vineri, 6 martie, duminică, 8 martie și vineri, 27 martie, de la aceeași oră.

Sursa foto: Adrian Pîclișan / TNTm

23
/08
/20

24 august 1899 nu este o zi ca oricare alta. Atunci, într-o zi din ultimele veri ale secolului al XIX-lea, s-a născut la Buenos Aires unul dintre cei mai importanți scriitori ai secolului care urma.

23
/08
/20

Artista Anca Mureșan expune, în perioada 20 august – 5 septembrie 2020, în Galeria Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția unde va crea, după principiul „work in progress”, într-un demers situat stilistic între action painting happening (în variantele lui Pollock și Willem de Kooning) și performance.

22
/08
/20

„Cineliteratura” – o punte între literatură și film, proiect realizat în parteneriat de Muzeul Național al Literaturii Române, Institutul Cultural Român și Uniunea Autorilor și Realizatorilor de Film, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și Dacin Sara, va fi lansat pe 25 august 2020.

22
/08
/20

Selecția de anul acesta include 21 de documentare românești care vor fi proiectate în aer liber. Astra Film Festival 2020 are un format hibrid, în aer liber și online, și aduce publicului un program alcătuit din cele mai bune 80 de documentare românești și internaționale, selectate din 3.000 de filme înscrise.

21
/08
/20

E dimineața zilei de 23 august 1926. O zi de luni. Rudolph Valentino, primul sex-simbol de la Hollywood, se trezește pe patul său de la New York Polyclinic Hospital. Nu știe că e ultima dimineață din viața lui… Are 31 de ani.

20
/08
/20

OAMENII MUZICII Recitalurile de pian ale unor VIP-uri precum Elton John, Tori Amos, Keith Jarrett și alții, ce fac publicul să vibreze în extaz? Se datorează în bună parte pianistului și compozitorului de geniu Franz Liszt. A fost o personalitate cosmopolită, scriitor, profesor de pian și dirijor, dar mai ales „creatorul” pianistul-vedetă și al recitalurilor pianistice de tip show.

20
/08
/20

Pe platforma Raiffeisen Art Proiect - Stagiune Virtuală, se află în desfășurare evenimentul „Zilele Enescu: trei zile și trei nopți, o aniversare cu poveste”, dedicat zilei de naștere a marelui compozitor George Enescu (19 august 1881).

20
/08
/20

Zoltán András, solistul formației Sarmalele Reci, povestește cum a luat naștere un proiect muzical curajos, puțin neobișnuit pentru publicul din România, intitulat Jazzappella, cu care va participa la Sibiu Jazz Festival vineri, pe 21 august.

19
/08
/20

CRONICĂ DE FILM Nu e de mirare că regizorul Mohammad Rasoulof este incomod pentru regimul politic autoritar din Iran. O dovedeşte din plin şi cel mai nou film al său, „„There Is No Evil” („Diavolul nu există”), o critică incisivă a pedepsei cu moartea.

Pagina 10 din 918« Prima...89101112...203040...Ultima »