Spectacolul „Stupid Fucking Bird” are premiera la TNB
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-stupid-fucking-bird-are-premiera-la-tnb/

Joi, 16 septembrie, şi vineri, 17 septembrie, la ora 19.30, la Sala Pictura a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti este programată premiera oficială a spectacolului „Stupid Fucking Bird” de Aaron Posner, în regia lui Răzvan Oprea. Producţia face parte din programul TNB „Uşi deschise pentru toţi”.

Un articol de Liliana Matei|12 septembrie 2021

Piesa a fost adusă în scenă mai întâi în 2013 la Compania de teatru Woolly Mammoth în Washington, D.C., iar în 2016 și la Arden Theatre Company’s, regia fiind semnată chiar de autor. În continuare, piesa a intrat în atenția altor companii de teatru și universități din Statele Unite (SUA) și din alte părți. În 2015 ajunge să fie una dintre cele mai des montate zece piese; a fost produsă pe alte 150 de scene din afara Statelor Unite.

Piesa cu titlu voit ireverențios a dramaturgului american Aaron Posner, câștigătoare a unui Premiu Helen Hayes pentru dramaturgie, păstrează temele cehoviene din „Pescărușul”, ca dragostea neîmpărtășită, visele spulberate sau căutarea unor noi forme de artă teatrală, dar le amplasează pe fundalul frenetic al secolului XXI.

Autorul este dramaturg, profesor universitar, dar și un incitant regizor care a câștigat câteva ediții ale Premiilor Helen Hayes pentru cea mai bună regie. Cu această adaptare, el „transformă un scriitor clasic, tratat adesea cu respect formal, într-o oglindă care arată în detalii clare tot ceea ce este nou în nefericirea oamenilor de astăzi”, consemnează The New York Times, apreciind piesa drept „un Cehov pentru secolul XXI”.

Drumul parcurs de autorul american până la acest „Pescăruș” posner-cehovian, pe care sunteți invitați să-l descoperiți în jocul actorilor TNB, a început cu câteva romane asupra cărora și-a concentrat atenția, dorind să le adapteze pentru teatru. Iar mai târziu, a creat noi variante ale pieselor clasice, inclusiv Shakespeare și Cehov.

Posner a fost cofondator al Arden Theatre Company din Philadelphia și, între 2006-2010 – director artistic al Two River Theatre. A regizat peste 100 de producții la cele mai importante companii de teatru din întreaga țară. El este, de asemenea, profesor asociat de actorie și regie la Universitatea Americană în Washington DC.

Pescărușului îi aduce un reglaj fin și modern. Am putea spune că ia o operă de artă celebră și o redimensionează, adăugându-i mulți pixeli. Nu se aventurează departe de intriga de bază a Pescărușului și, dacă nu cunoașteți sau nu țineți minte piesa, vă puteți bucura de Stupid Fucking Bird ca de o piesă complet nouă”,  apreciază Newsworks.

Următoarea reprezentație va avea loc pe 24 septembrie, de la ora 19.30. Biletele se găsesc la Casa de bilete TNB și online, pe www.mystage.ro

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!