Spectatorii bucureșteni susțin eliberarea lui Kirill Serebrennikov
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectatorii-bucuresteni-sustin-eliberarea-lui-kirill-serebrennikov/

Les Films de Cannes à Bucarest şi Festivalul Naţional de Teatru invită spectatorii să susţină eliberarea lui Kirill Serebrennikov printr-un mesaj şi o fotografie de grup înainte de proiecţia filmului Leto, programat în această seară (miercuri), la ora 20:15, la Cinema PRO.

Un articol de Petre Ivan|24 octombrie 2018

Anul acesta, Cannes-ul a făcut excepție de la regulă și a proiectat un film în absența regizorului. Este vorba despre Leto, în regia rusului Kirill Serebrennikov. Scaunul său în impunătorul Grand Théâtre Lumière a rămas gol – dar chiar și așa, la finalul proiecției, spectatorii au aplaudat minute în șir.

Serebrennikov nu a putut fi prezent la premieră, în ciuda repetatelor insistențe ale delegaților de la Cannes și a diplomației franceze.

Kirill Serebrennikov, considerat a fi unul dintre cei mai talentați regizori de teatru și film din Rusia s-a făcut remarcat în 2008,cu Yuri’s Day, triplu premiat la Locarno.

Kirill Serebrennikov

În 2012, a fost selecționat în competiție la Veneția cu Betrayal,în 2016, (M)ucenic a fost selectat în competiția Un Certain Regardla Cannes, iar Leto a fost proiectat în competiția principală de anul acesta a festivalului. Ca regizor de teatru, Serebrenikov a fost distins cu Premiul Europa și Premiul Daniil Harms, pentru baletul Nureev, în 2017, premiul Masca de aur pentru regia spectacolului de operă Chaadsky sau premiul „Benois de la danse”, în 2018.

Kirill Serebrennikov a fost reținut la Sankt Petersburg în august 2017,chiar în timpul filmărilor la Leto și acuzat de deturnare de fonduri – acuzații calificate de regizor drept „absurde și schizofrenice”. Montajul filmului Leto l-a făcut din arestul la domiciliu.

Reținerea lui Serebrennikov a declanșat o revoltă în lumea artistică mondială pentru că numele său stă înscris pe o operă de valoare: spectacole memorabile, producții cinematografice de calitate. În Rusia, artiștii s-au coalizat imediat pentru el – Natalia Soljenițîna, președinte al Fundației Soljenițîn; Alexandr Kaliaghin, președintele Uniunii Teatrale din Rusia; Vladimir Urin, directorul General al Teatrului Bolshoi;regizorii Lev Dodin – director al Teatrului Malîi din Sankt Petersburg –Fiodor Bondarciuk ori Aleksei Gherman au susținut eliberarea regizorului.

Imagine din filmul Leto, de Kirill Serebrennikov

Mihail Barîșnikov a trimis o scrisoare de susținere. Celebrul balerin și coregraf i-a scris: „Rezistă, dragă Kirill. Știi bine că funcționarii, anchetatorii, procurorii și superiorii lor sunt lipsiți de orice har. Unicul lor talent este cel al călăului, care se exprimă pe fondul puterii nelimitate și al obscuratismului maniacal individual”.

În trei zile de la arestarea lui Serebrennikov, peste zece mii de iubitori de teatru și film din întreaga lume s-au alăturat petiției care cerea eliberarea lui, printre ei numărându-se și Cate Blanchett, Danis Tanović, Maren Ade ori Volker Schlöndorff.

Serebrennikov plătește pentru tenacitatea cu care își exprimă părerile politice – atât în artă cât și în viața publică, cu toate că de fiecare dată se lovește de cenzură de diverse tipuri. Atunci când a încercat să proiecteze un documentar despre Pussy Riot la Gogol Center, proiecția a fost interzisă de Ministerul Culturii. „Totul se întoarce la cele mai patetice practici sovietice”, a declarat el public, în 2016, într-o discuție despre cenzura artiștilor în Rusia.

Miercuri, Les Films de Cannes proiectează Leto, de la ora 20:15, la Cinema PRO și invită artiștii și iubitorii de teatru și film din România să susțină eliberarea lui Kirill Serebrennikov și libertatea de exprimare a artiștilor printr-un mesaj și o fotografie.

Toți spectatorii care doresc să susțină eliberarea regizorului rus de teatru și film sunt invitați să vină la proiecție cu mesajul FREE KIRIL SEREBRENIKOV, să facă parte din fotografia de grup prin care să se alăture artiștilor care susțin judecarea regizorului în libertate – o inițiativă comună a Les Films de Cannes à Bucarest și a Festivalului Național de Teatru.

Proiecțiile și evenimentele din Les Films de Cannes à Bucarest continuă până pe 28 octombrie iar filmul care va închide festivalul este Sunset, de László Nemes (Son of Saul – Grand Prix la Cannes și premiul Oscar pentru film străin, 2016).

Filmul a avut premiera toamna aceasta, în competiția principală a Festivalului de la Veneția, unde a câștigat premiul FIPRESCI. În film îl regăsim pe actorul român Vlad Ivanov. Sunset va fi proiectat duminică 28 octombrie, după gala de închidere care va începe la ora 18:00, la Cinema PRO.

Foto: Kirill Serebrennikov, Leto – facebook

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.

09
/06
/20

OPINIE Radu Jude şi Cristi Puiu sunt cei mai incomozi regizori din cinematografia română. Fiecare film şi fiecare interviu stârnesc un val de reacţii. E drept, taberele lor de admiratori şi de detractori sunt diferite, de multe ori chiar inversate. Nu e o întâmplare însă că tot ei sunt şi autorii unor forme radicale şi îndrăzneţe de cinema.

Pagina 2 din 26412345...102030...Ultima »