„Speranța din spatele gratiilor” – un proiect unic în România, în Săptămâna Patimilor, cu actorii Teatrului Național Iași
https://www.ziarulmetropolis.ro/speranta-din-spatele-gratiilor-un-proiect-unic-in-romania-in-saptamana-patimilor-cu-actorii-teatrului-national-iasi/

În Săptămâna Patimilor, începând cu Lunea Mare şi terminând cu Vinerea Mare, actorii Teatrului Naţional Iaşi oferă celor de acasă o emoţionantă întâlnire cu poezia închisorilor comuniste, în recitalul „Speranţa din spatele gratiilor”.

Un articol de Petre Ivan|9 aprilie 2020

Recitalul va putea fi vizionat pe pagina de Facebook www.facebook.com/TNIASI/ și va cuprinde versuri ale poeților deținuți, printre care Vasile Voiculescu, Corneliu Coposu, Tudor Arghezi, Nechifor Crainic, Radu Gyr, Ionel Zeană, Andrei Ciurunga, Gabriel Țepelea, Virgil Maxim, Ion Omescu, Eugenia Indreica, Corneliu Deneșan.

 Poezia închisorilor comuniste românești este un fenomen unic în lume. Între zidurile temnițelor, poezia a însemnat speranță, hrană spirituală, puterea de a supraviețui într-un loc al torturii, unde a scrie însemna condamnare la moarte. Ca urmare, valoarea poeziilor concentraționare stă mai ales în faptul că acestea au prins formă doar în mintea poeților întemnițați, au fost memorate, ele neputând fi scrise în interiorul celulelor.

 „Condeiul cu care au fost scrise versurile a fost gândul, și foaia pe care acestea s-au transcris a fost memoria. O idee, un sentiment, o emoție, o amintire, o trăire profundă se înveșmântau în cuvinte, în gând. Se organizau în vers tot în gând și apoi versul se imprima, prin repetare, în memorie. Acesta odată însușit, un alt vers se alcătuia în același fel în gând și se alătura celuilalt prin repetare în memorie. Astfel se alcătuia strofa, se închega integral în plan mental. De aceea, multe poezii concepute în temniță au rămas în forma lor frustă, fără îndelungă și sofisticată elaborare. Poezia terminată era mărturisită colegilor de celulă, fiind imediat însușită prin memorare și apoi, prin mijloace ingenioase și pline de curaj, versurile își luau zborul spre alți confrați, frați și surori de suferință.” (Aspazia Oțel Petrescu, prefață „Poeții după gratii”)

 Recitalul este cel de-al treilea proiect al Teatrului Național Iași demarat în această perioadă, cu scopul de a continua, fără întrerupere, relația extraordinară pe care instituția teatrală ieșeană o are cu publicul, de 180 de ani. Celelalte proiecte, colecția virtuală a spectacolelor din arhivă (în derulare) și  montajul realizat cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, au fost primite cu bucurie. Cât de curând, Naționalul ieșean va oferi celor de acasă noi surprize.

28
/11
/21

Arta autentică începe dincolo de convenții și dincolo de granițe. Dincolo de teze, ipoteze și antiteze, ea se întrezărește uneori limpede, alteori vag, ca printr-una dintre multele ferestre de la privești, în decursul unei vieții, lumea din jur.

27
/11
/21

Pentru a doua oară în istoria Premiilor Observator cultural, Gala Premiilor Observator Cultural, ediția a XV-a, s-a desfășurat online, pe 25 noiembrie, într-o sesiune live, care a putut fi urmărită pe pagina de Facebook a revistei.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

25
/11
/21

S-a născut în toamna anului 1925, la Moscova, într-o familie de evrei, care aveau multe legături cu lumea artistică a momentului. Mama ei, Rachela, a fost actriţă în filme mute.

25
/11
/21

Expoziția-eveniment „Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean” este deschisă vizitatorilor în perioada 14 octombrie 2021 – 6 februarie 2022, la Muzeul Național de Artă al României. Publicul este invitat astfel să redescopere un moment esențial pentru istoria recentă a artei românești și est-europene.

24
/11
/21

În perioada 26-30 noiembrie 2021, la Iași are loc prima ediție a evenimentului Sinestezia. Timp de 5 zile, publicul se va întâlni cu artiști ieșeni și din țară și va explora arta în diverse forme neconvenționale, atât fizic, cât și online prin transmisiuni live gratuite.