„Speranța din spatele gratiilor” – un proiect unic în România, în Săptămâna Patimilor, cu actorii Teatrului Național Iași
https://www.ziarulmetropolis.ro/speranta-din-spatele-gratiilor-un-proiect-unic-in-romania-in-saptamana-patimilor-cu-actorii-teatrului-national-iasi/

În Săptămâna Patimilor, începând cu Lunea Mare şi terminând cu Vinerea Mare, actorii Teatrului Naţional Iaşi oferă celor de acasă o emoţionantă întâlnire cu poezia închisorilor comuniste, în recitalul „Speranţa din spatele gratiilor”.

Un articol de Petre Ivan|9 aprilie 2020

Recitalul va putea fi vizionat pe pagina de Facebook www.facebook.com/TNIASI/ și va cuprinde versuri ale poeților deținuți, printre care Vasile Voiculescu, Corneliu Coposu, Tudor Arghezi, Nechifor Crainic, Radu Gyr, Ionel Zeană, Andrei Ciurunga, Gabriel Țepelea, Virgil Maxim, Ion Omescu, Eugenia Indreica, Corneliu Deneșan.

 Poezia închisorilor comuniste românești este un fenomen unic în lume. Între zidurile temnițelor, poezia a însemnat speranță, hrană spirituală, puterea de a supraviețui într-un loc al torturii, unde a scrie însemna condamnare la moarte. Ca urmare, valoarea poeziilor concentraționare stă mai ales în faptul că acestea au prins formă doar în mintea poeților întemnițați, au fost memorate, ele neputând fi scrise în interiorul celulelor.

 „Condeiul cu care au fost scrise versurile a fost gândul, și foaia pe care acestea s-au transcris a fost memoria. O idee, un sentiment, o emoție, o amintire, o trăire profundă se înveșmântau în cuvinte, în gând. Se organizau în vers tot în gând și apoi versul se imprima, prin repetare, în memorie. Acesta odată însușit, un alt vers se alcătuia în același fel în gând și se alătura celuilalt prin repetare în memorie. Astfel se alcătuia strofa, se închega integral în plan mental. De aceea, multe poezii concepute în temniță au rămas în forma lor frustă, fără îndelungă și sofisticată elaborare. Poezia terminată era mărturisită colegilor de celulă, fiind imediat însușită prin memorare și apoi, prin mijloace ingenioase și pline de curaj, versurile își luau zborul spre alți confrați, frați și surori de suferință.” (Aspazia Oțel Petrescu, prefață „Poeții după gratii”)

 Recitalul este cel de-al treilea proiect al Teatrului Național Iași demarat în această perioadă, cu scopul de a continua, fără întrerupere, relația extraordinară pe care instituția teatrală ieșeană o are cu publicul, de 180 de ani. Celelalte proiecte, colecția virtuală a spectacolelor din arhivă (în derulare) și  montajul realizat cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, au fost primite cu bucurie. Cât de curând, Naționalul ieșean va oferi celor de acasă noi surprize.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.