„Speranța din spatele gratiilor” – un proiect unic în România, în Săptămâna Patimilor, cu actorii Teatrului Național Iași
https://www.ziarulmetropolis.ro/speranta-din-spatele-gratiilor-un-proiect-unic-in-romania-in-saptamana-patimilor-cu-actorii-teatrului-national-iasi/

În Săptămâna Patimilor, începând cu Lunea Mare şi terminând cu Vinerea Mare, actorii Teatrului Naţional Iaşi oferă celor de acasă o emoţionantă întâlnire cu poezia închisorilor comuniste, în recitalul „Speranţa din spatele gratiilor”.

Un articol de Petre Ivan|9 aprilie 2020

Recitalul va putea fi vizionat pe pagina de Facebook www.facebook.com/TNIASI/ și va cuprinde versuri ale poeților deținuți, printre care Vasile Voiculescu, Corneliu Coposu, Tudor Arghezi, Nechifor Crainic, Radu Gyr, Ionel Zeană, Andrei Ciurunga, Gabriel Țepelea, Virgil Maxim, Ion Omescu, Eugenia Indreica, Corneliu Deneșan.

 Poezia închisorilor comuniste românești este un fenomen unic în lume. Între zidurile temnițelor, poezia a însemnat speranță, hrană spirituală, puterea de a supraviețui într-un loc al torturii, unde a scrie însemna condamnare la moarte. Ca urmare, valoarea poeziilor concentraționare stă mai ales în faptul că acestea au prins formă doar în mintea poeților întemnițați, au fost memorate, ele neputând fi scrise în interiorul celulelor.

 „Condeiul cu care au fost scrise versurile a fost gândul, și foaia pe care acestea s-au transcris a fost memoria. O idee, un sentiment, o emoție, o amintire, o trăire profundă se înveșmântau în cuvinte, în gând. Se organizau în vers tot în gând și apoi versul se imprima, prin repetare, în memorie. Acesta odată însușit, un alt vers se alcătuia în același fel în gând și se alătura celuilalt prin repetare în memorie. Astfel se alcătuia strofa, se închega integral în plan mental. De aceea, multe poezii concepute în temniță au rămas în forma lor frustă, fără îndelungă și sofisticată elaborare. Poezia terminată era mărturisită colegilor de celulă, fiind imediat însușită prin memorare și apoi, prin mijloace ingenioase și pline de curaj, versurile își luau zborul spre alți confrați, frați și surori de suferință.” (Aspazia Oțel Petrescu, prefață „Poeții după gratii”)

 Recitalul este cel de-al treilea proiect al Teatrului Național Iași demarat în această perioadă, cu scopul de a continua, fără întrerupere, relația extraordinară pe care instituția teatrală ieșeană o are cu publicul, de 180 de ani. Celelalte proiecte, colecția virtuală a spectacolelor din arhivă (în derulare) și  montajul realizat cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, au fost primite cu bucurie. Cât de curând, Naționalul ieșean va oferi celor de acasă noi surprize.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.