Spotlight. Toţi oamenii cardinalului
https://www.ziarulmetropolis.ro/spotlight-toti-oamenii-cardinalului/

CRONICĂ DE FILM Regizat de americanul Tom McCarthy, „Spotlight” are toate atuurile pentru a putea rămâne în istoria cinematografiei ca un „All the President’s Men” al generaţiei momentului.

Un articol de Ionuţ Mareş|22 februarie 2016

În fond, „Spotlight” continuă tradiţia filmelor americane în care jurnalistul este văzut ca un pilon indispensabil al democraţiei, tradiţie în care a strălucit celebrul film din 1976 al lui Alan J. Pakula, care lansase cu doar doi ani înainte un alt clasic ce avea în centru un reporter, „The Parallax View”.

De această dată, suntem în 2001-2002, când o echipă specială formată din patru jurnalişti de investigaţie de la cotidianul Boston Globe a documentat mai multe luni şi apoi a scris despre zeci de cazuri din deceniile trecute în care preoţi catolici au abuzat sexual şi molestat copii, dar şi despre acoperirea faptelor de către un cardinal, autoritatea supremă a Bisericii Catolice locale, în complicitate cu câţiva avocaţi.

Filmul se bazează pe întâmplări reale. O astfel de premisă nu ar fi fost, bineînţeles, suficientă pentru a-i da credibilitate şi forţă dacă nu erau scenariul solid scris de McCarthy împreună cu Josh Singer şi regia lipsită de artificii, dar subtilă şi mai ales eficientă. Logica de montaj plan-contraplan, dominantă, serveşte, la nivel formal, nevoii de căutare a clarităţii şi simplităţii narative, într-un film în care trama se construieşte treptat, din frânturi de informaţii care trebuie puse cap la cap.

„Spotlight” urmăreşte, din interior, desfăşurarea anchetei celor patru jurnalişti – jucaţi cu fineţe şi fără urmă de glamour de Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams şi Brian d’Arcy James -, susţinuţi de doi superiori – un editor (John Slattery) şi noul redactor-şef (Liev Schreiber), cel care sugerează de altfel subiectul investigaţiei.

Jurnaliştii nu sunt înfăţişaţi însă ca (super)eroi care luptă direct cu un sistem malefic, chiar dacă redactorul-şef vrea ca ancheta să demaşte exact întregul fenomen şi mecanismul prin care a fost acoperit. Ei sunt prezentaţi cât mai detaşat şi în activitatea lor de zi cu zi: discuţii în birou, planuri de bătaie, şedinţe de redacţie, întâlniri cu victime şi cu diverse surse, telefoane, documentare în arhive (viaţa personală este aproape complet ocolită – atenţia este dedicată muncii lor).

Este redată exact uzura şi rutina din viaţa unei redacţii (în acest caz, a mini-departamentului de investigaţii speciale), însă insistenţa pe astfel de momente aparent nespectaculoase, reluate permanent pe parcusul celor aproape două ore, ajunge să fie de fapt substanţa filmului. Destul de repede devine evident că scopul de a aduce la lumină realităţi dureroase este la fel de important ca mijlocul prin care se ajunge la acest adevăr.

Din această perspectivă, filmul reflectă fidel în ton o anchetă jurnalistică – folosirea cât mai precisă a termenilor pentru descrierea traumelor suferite de victime, concentrarea pe reconstituirea cu amănunte a faptelor, evitarea adjectivelor (sau, în plan cinematografic, a efectelor vizuale sau regizorale care ar distrage atenţia).

Spectatorul află odată cu ancheta celor patru protagonişti despre amploarea întregului fenomen muşamalizat de Biserica Catolică, însă fără ca dezvăluirile să alunece în senzaţionalism. Răul este mai mult sugerat (preoţii apar în doar unele secvenţe scurte), ceea ce îl poate face cu atât mai teribil. „Spotlight” glorifică rolul jurnalismului, însă fără a-l proclama triumfalist. Până la urmă, reporterii de investigaţie nu îşi făceau decât treaba.

„Spotlight” este distribuit în România de InterComFilm Distribution şi poate fi văzut în cinematografe începând din această săptămână.

INFO

Spotlight, SUA-Canada, 2015

Scenariu: Josh Singer, Tom McCarthy

Regie: Tom McCarthy

Distribuţie: Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Brian d’Arcy James, John Slattery, Liev Schreiber

Rating: ●●●○○

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.