Statui păstrate, statui dărâmate, statui refăcute
https://www.ziarulmetropolis.ro/statui-pastrate-statui-daramate-statui-refacute/

În 1826, luminatul boier Dinicu Golescu publica „Însemnare a călătoriei mele“. Îşi ţinea băieţii la studii în Elveţia şi cu doi ani în urmă se dusese să vadă cum le merge învăţătura. A traversat Europa Centrală şi uimirile îl ţintuiesc la tot pasul. În Austria şi statele italiene, pe lângă drumuri şi şosele, cu rigole curate, străjuite de copaci atent îngrijiţi, tatăl viitorilor paşoptişti vede puzderie de statui. Ce sunt astea? La ce folosesc?

Un articol de Georgeta Filitti|20 martie 2016

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Românii vor mai aştepta jumătate de veac spre a se lămuri ce înseamnă asemenea podoabe edilitare. Ele intră în peisajul bucureştean în timpul domniei regelui Carol I. E vremea când în faţa Universităţii sunt ridicate mai multe statui. A lui Mihai Viteazu (autor: Carrier Belleuse) a devenit, curând după inaugurare (1874), un reper de seamă al Capitalei. Adunări, solemne, cortegii, defilări, dar şi manifestaţii naţionaliste în favoarea unirii românilor din toate provinciile istorice, cu discursuri înflăcăraste rostite de tineri cocoţaţi lângă domnitor, au definit locul până la Primul Război Mondial.

Îi stau alături monumentele consacrate lui Spiru Haret (1851-1912), matematecian şi ministru al Învăţământului, cu reforme al căror spirit s-a păstrat peste timp; Ion Heliade Rădulescu (1802-1872), cărturar ce a modelat limba română într-un mod remarcabil; Gheorghe Lazăr (1779-1823), întemeietor al învăţământului românesc.

În câteva zeci de ani, Bucureştiul a fost înzestrat armonios cu mai multe statui valoroase; a fost unul din factorii ce i-au adus supranumele de „micul Paris”. Iată câteva dintre ele: Mihail Kogălniceanu, Constantin Brâncoveanu (autor: Oscar Han), C.A.Rosetti (W. Hegel), Alexandru Lahovary (Antonin Mercier), Barbu Catargiu (R. Romanelli), Mihai Cantacuzino (K. Storck), Ionel Brătianu (Ivo Mestrovici), boierii Goleşti (W. Hegel, K. Storck, G.D. Mirea).

Între dorinţa de frumos şi cea de schimbare, bucureştenii au mutat de vreo şapte ori darul făcut de oraşul Roma, cu prilejul Jubileului de 40 de ani de domnie ai regelui Carol I. E vorba de Lupoaică. A stat la Arenele romane, în Piaţa Sf. Gheorghe, pe Dealul Mitropoliei, Piaţa Dorobanţi, Piaţa Romană, bd. I.C. Brătianu (între timp, s-a furat unul din copii, întemeietori ai Romei, pe care îi alăpta).

Dar nu toate monumentele de for public au avut norocul să supravieţuiască zguduirilor politice. Statuile regilor Carol I, Ferdinand I, ale prim miniştrilor Lascăr Catargiu şi Ion C. Brătianu, a ministrului Take Ionescu au fost dărâmate de regimul comunist. Din răstimpul 1945-1989, bucureştenii îşi amintesc de statuia lui Stalin, în piaţa cu acelaşi nume, a lui Lenin, la Casa Scânteii, şi cea a soldatului rus, în Piaţa Victoriei. Şugubăţ, Păstorel Teodoreanu l-a întrebat pe acesta: „Soldate rus, soldate rus,/ De ce te-au pus aşa de sus? / Fiindc-ai eliberat popoarele? / Sau pentru că-ţi put picioarele?”

Tăvălugul distrugerilor a cuprins şi alte multe statui, busturi, monumente votive. A fost recuperat cel al lui Eugeniu Carada (1826-1910), director al Băncii Naţionale, dar al primarului de excepţie Pake Protopopescu (1845-1893) nu s-a mai aflat niciodată.

După 1989, într-un peisaj mohorât, unde o vreme grija pentru estetica urbană părea anulată, au început timid refacerile. Doar că spaţiul e înghesuit, meschin, mereu lipsit de perspectivă, încât destui bucureşteni contestă chiar valoarea statuilor. Aşa e, de pildă, cea care a înlocuit statuia regelui Carol I, executată de croatul Ivo Mestrovici în 1939 şi spulberată sub dictatura comunistă.

De la absenţa chipiului domnitorului, până la coada prea ridicată a calului, privitorii cârtesc. Poate e o meteahnă a bucureştenilor. La fel au făcut în 1903, când s-a ridicat în Piaţa Universităţii statuia lui Ionel Brătianu. Dărâmată după 1945, ea nu mai poate fi astăzi judecată de trecători.

Un loc ce îşi aşteaptă personalizarea rămâne cel din faţa clădirii Presei libere, unde ani de zile a tronat statuia lui Lenin. Ideea generoasă a unui monument închinat Elisabetei Rizea, vajnica femeie din rezistenţa anticomunistă, pentru care s-a făcut o colectă publică, s-a irosit, odată cu banii adunaţi. Nişte tineri cu inspiraţie discutabilă au pus, la un moment dat, pe soclul gol, un tomberon şi un câine cu covrig în coadă. Mesajul „ermetic” viza condiţia actuală a oraşului?

Plimbaţi-vă prin oraş, căutaţi urme ale acestor piese de înfrumuseţare, chiar dacă unele zac în bălării şi maldăre de gunoaie ori sunt ornate cu geamantane Louis Vuitton („Leul”) şi vă veţi convinge că, odată, Bucureştiul a fost un oraş încântător.



09
/04
/16

Între „misterele Bucureştiului” care stăruie de mai bine de un secol și jumătate, moartea violentă a lui Barbu Catargiu ocupă un loc aparte. Asasinat politic? Crimă pasională? Faptă de nebun? Răspunsul n-a fost aflat, deşi din vreme în vreme istoricii se pleacă, din păcate fără succes, asupra acelui moment. Dosarul a dispărut destul de repede după întocmire, procurorul Deşliu a fost demis şi lumea a început să se lanseze în ipoteze.

04
/04
/16

Prezenţa patrupedelor pe uliţele, apoi pe străzile oraşului, e o realitate consemnată încă de la întemeierea lui, pe vremea legendarului cioban Bucur. Ţinuţi la început să păzească proprietăţile, dar înmulţiţi fără socoteală, câinii au ajuns şi obiect de distracţie în mahalale.

02
/04
/16

„Chestiunea orientală” a însemnat un concept istoric vehiculat cu ardoare din sec. XVIII până la războiul din 1877-1878. Era vorba de disputele dintre marile puteri pentru dominarea drumului spre Orientul Apropiat. Ele au generat războaiele austro-ruso-turce, desfăşurate mai toate şi pe pământ românesc.

22
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Oraş de câmpie, cu mai toate casele făcute din chirpici, paiantă ori nuiele  - asta până la mijlocul secolului al XIX-lea – Bucureştiul a rămas expus tuturor calamităţilor: inundaţii, cutremure, incendii. Acestea din urmă pârjoleau o uliţă, o mahala, până în 1847, când au distrus aproape o treime din el.

20
/03
/16

În 1826, luminatul boier Dinicu Golescu publica „Însemnare a călătoriei mele“. Îşi ţinea băieţii la studii în Elveţia şi cu doi ani în urmă se dusese să vadă cum le merge învăţătura. A traversat Europa Centrală şi uimirile îl ţintuiesc la tot pasul. În Austria şi statele italiene, pe lângă drumuri şi şosele, cu rigole curate, străjuite de copaci atent îngrijiţi, tatăl viitorilor paşoptişti vede puzderie de statui. Ce sunt astea? La ce folosesc?

16
/03
/16

La început a fost mânăstirea. Se spune că numele aminteşte de „cotrocire”, adică, acoperire, adăpostire ce i-ar fi fost grabnic necesară lui Şerban Vodă Cantacuzino. De ce? Pentru că se ferea din calea duşmanului său politic Duca vodă, căruia, în plus, îi pusese şi coarne.

14
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Grecii sunt prezenţi la Bucureşti încă de la atestarea documentară a oraşului (1459). Sunt întreprinzători, negustori iscusiţi, oameni ce se fac repede utili. Căderea Constantinopolului, întâmplată în 1453,  înseamnă prăbuşirea Imperiului bizantin şi în acelaşi timp un exod al grecilor. Ţările române sunt un loc predilect iar capitalele lor, Bucureşti şi Iaşi, găzduiesc un număr sporit de la an la an.

28
/02
/16

Oraş al bucuriei, dar şi al nestatorniciei, Bucureştiul nu are un nume de stradă mai vechi de o sută de ani – cu excepţia Podului Mogoşoaii, croit la 1690 de vodă Brâncoveanu. „Uliţa mare”, „Podul de pământ”, „Piaţa puşcăriei”, „pe lacul Bulăndroiului” au fost, până în sec. XIX, repere suficiente pentru ca lumea să circule într-o urbe căreia un francez răutăcios i-a găsit etimologia numelui: Bucureşti, boue qui reste, adică noroi care rămâne.

21
/02
/16

Testamentele dovedesc respect pentru proprietate dar relevă şi firea omului. De aceea, se transformă în adevărate profile sociale. Am ales patru testamente ale unor bucureşteni, doar destinaţia unuia mai poate fi zărită azi în oraş. Două au fost distruse parţial de comunişti. Unul a rămas de o factură mai specială pentru că grădina lui Dumnezeu e mare.

14
/02
/16

Ziarul Metropolis inaugurează astăzi o rubrică nouă, despre Bucureștiul de totdeauna, ținută de istoricul Georgeta Filitti. În primul episod aflăm despre tratamentele folosite în secolul al XIX-lea (lipitori, praf de gîndaci, fântânica) și despre medicamentele descoperite la începutul veacului trecut (carbaxin, spirulină, moldamin).