Ştefan Iordache şi Amza Pellea: Povestea expoziţiilor de fotografie de la Teatrul Naţional din Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/stefan-iordache-si-amza-pellea-povestea-expozitiilor-de-fotografie-de-la-teatrul-national-din-bucuresti/

Cum mergi spre Teatrul Naţional “I.L.Caragiale”, Sala Media, în foaier, aripa Intercontinental, în partea stângă, pe doi pereţi faţă în faţă, nişte poze vechi, alb negru, se privesc faţă în faţă. Privirea îţi pică pe peretele din faţă, unde apare figura marelui actor Amza Pellea din filmul “Mihai Viteazu”, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Urmează poze de pe platoul de filmare la “Dacii”, din alte filme din studenţie, din teatru şi din nelipsitul „Nea Mărin”.

Un articol de Monica Andrei|29 octombrie 2015

Pe celălat perete, cu ferestrele unde râdea soarele, Ştefan Iordache zâmbea din vremea când era student la Institutul de Teatru, de pe platourile de filmare, din timpul repetiţiilor la teatru, din ultimele spectacole în care a jucat la Teatrul Naţional înainte de deces. Înainte de fiecare spectacol, după ce intră în teatru, în acorduri de muzică, spectatorii trec de la o poză la alta, vrăjiţi de amintirea celor care nu mai sunt: Ştefan Iordache şi Amza Pellea.

Bună este iniţiativa directoarei festivalului de a omagia la fiecare ediţie actori care-şi joacă acum rolurile în eternitate. Expozițiile pot fi vizitate pe tot parcursul Festivalului Național de Teatru, până pe 1 noiembrie.

Din noi toţi vor rămâne nişte poze…

La vernisajul expoziţiilor, Amza Pellea – “Amza” şi Ştefan Iordache – “Iordache”, prezentate în cadrul FNT, în parteneriat cu Mişcarea de Rezistenţă, directoarea festivalului de teatru, Marina Constantinescu, a declarat: „Povestea expoziţiei a pornit după moartea lui Ştefan Iordache când soţia sa, Michaela Tonitza-Iordache şi-a dorit mult să existe un festival de teatru care să-i poarte numele.

Împreună cu Marius Tucă, soţia sa Neguţa şi Mişcarea de Rezistenţă, am inventat teatrul din Caracal şi festivalul care poartă numele actorului Ştefan Iordache. În foaier am gândit locul cu multe fotografii din arhiva personală a actorului. La fiecare ediţie am omagiat artişti ca Amza sau Ciulei. Acum este o bijuterie teatrul din Caracal. Ne-am gândit ca la festivalul de teatru de anul acesta, care a ajuns la a XXV-a ediţie, să-i comemorăm pe Ştefan Iordache şi Amza Pellea. Ne este dor de ei, ne lipsesc din teatru şi de pe scenă. Curatorul expoziţiei este Irina Tapalagă. Poveştile lor din teatru vorbesc acum din pozele expuse. Sunt cu noi…”.

Oana Pellea, fiica marelui actor Amza Pellea a mulţumit organizatorilor: “Amza şi Ştefan au fost foarte buni prieteni. S-au iubit, s-au respectat. Ştiu cât a suferit Ştefan la moartea lui Amza. Privesc fotografiile şi simt cum carnea şi sângele meu sunt acolo, şi parcă, ceva mi-e străin când îi revăd filmele. Amza a fost generos, cald, bun, optimist, un tată ideal. Avea geniu de a fi OM. Nu ştiu cum s-a simţit dacă ar fi fost aici. Era modest, dar îşi cunoştea valoarea, la fel ca şi Ştefan, nu-i plăcea să iasă în evidenţă. Cred că ar fi mers cu mâinile în buzunare printre oamenii de aici şi ar fi aşteptat ca totul să se termine repede. L-am iubit. Ştefan şi Amza vor exista cât timp îi veţi pomeni. Mulţumesc”.

FNT2015-adi_marineci-Vernisaj_Expozitie_Foto-luni_26octombrie-009

Ileana Iordache, sora lui Ştefan Iordache a povestit, emoționată: “Au fost mari actori şi prieteni. După moartea lui Amza, Ştefan a rămas singur şi-i simţea lipsa. Aşa cum a spus Oana Pellea, fratele meu era modest, timid şi nu-i plăcea să se afişeze, să rămână în umbră şi să-şi savureze succesul. Mă bucur că nu i-aţi uitat. Au trecut şapte ani de la decesul lui Ştefan, dar el este prezent pentru că îl pomeniţi. Am crescut în umbra fratelui meu, mă mândream cu el, îl admiram, mă copleşea măreţia lui. Îmi lipseşte mult. La fel şi Michaela. Mă simt singură, ca o frunză în vânt. Caut o ramură…”.

Actorul Emil Boroghină a spus că singura motivaţie care l-a determinat să fie aici este că cei doi au scris pagini în istoria teatrului românesc şi a teatrului din Craiova. „L-am cunoscut pe Amza în 1958, pe când mă pregăteam să dau la teatru. Amza a fost directorul meu, al Teatrului din Craiova, prin 1973 şi a fost foarte iubit. Cu Ştefan Iordache am fost colegi în studenţie. La Craiova a jucat “Ubu Rex” şi “Titus Andronicus”, roluri care pot fi considerate de culminaţie artistică. Amândoi, şi Amza şi Ştefan sunt cetăţeni de onoare ai oraşului Craiova”.

Ilinca Tomoroveanu a povestit și ea: “Veneam la teatru şi urmăream cum Irina Tapalagă aranja pozele, organiza expoziţia, mă cuprinsese emoţia. Din noi toţi vor rămâne nişte poze mai frumoase sau mai puţin frumoase, sau chiar urâte, sau simpatice. Am fost prieteni, cu mine şi soţul meu, Amza şi Ştefan. I-am iubit şi preţuit pe amândoi. Ştefan era student, Amza era actor… când i-am cunoscut. Ne lipsesc. N-o să-i uităm”.

Ioana Pavelescu: “Am crescut lângă Amza şi Domnica. Am jucat în “Osânda”. Aşteptam costumele şi am mers la o cafea cu Amza. Piaţa era goală iar în jumătate de oră s-a umplut, ovaţionau, că-l văzuseră pe Nea Marin. Ne-au scos cascadorii. Aşa de cunoscut şi de popular era Amza. Am multe amitiri. Îmi lipsesc amândoi.

Amintirile au curs, la final, la un pahar de vin sângeriu, ca frunzele toamnei…

FOTO: Adi Marineci

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.

30
/09
/21

Website-ul digitizArte, platforma interactivă online de debut și auto-publicare (self-publishing) destinată tinerilor creativi - muzicieni, artișt plasticii, designeri, ilustratori, graficieni - susține artiștii emergenți înscriși printr-un un program educațional compus din cinci ateliere online, ce pot fi urmate pe website, un ghid pentru tinerii creativi și o galerie cu lucrările câștigătoare alese în urma apelului deschis. Cele șapte activități pot fi urmate pe digitizArte, începând din luna septembrie.

30
/09
/21

Asociația Qolony - Colonia pentru Artă și Știință organizează prima conferință internațională Fusion: Talks, ediția I, 2021. Conferința este un eveniment hibrid, care se desfășoară online și, în funcție de evoluția situației epidemiologice și a restricțiilor aferente, cu public la POINT Hub, str. General Eremia Grigorescu nr. 10, București, în perioada 11-14 octombrie 2021.

29
/09
/21

Pe 4 și 5 octombrie, aveți ocazia de a-l cunoaște pe Jiří Jírů, cel care i-a fost alături lui Václav Havel între 1993-2000 ca fotograf personal. În ziua de luni, are loc o discuție cu acesta, la Centrul Ceh, iar marți puteți participa la vernisajul expoziției „Václav Havel: întâlnire cu lumea”, ce va fi deschisă între 1-10 octombrie, la Muzeul Național al Țăranului Român.