STELARC vine la NOVA, festivalul de noi tehnologii în artele performative
https://www.ziarulmetropolis.ro/stelarc-vine-la-nova-festivalul-de-noi-tehnologii-in-artele-performative/

Stelarc, unul dintre cei mai controversaţi performeri contemporani, pionier al augmentării corporale prin intermediul tehnologiei, vine la NOVA, festival dedicat exclusiv explorării oportunităţilor aduse de cele mai recente dezvoltări ale tehnologiei în artele performative, aflat la prima ediţie.

Un articol de Petre Ivan|17 aprilie 2018

Pe 20 aprilie, de la ora 21, artistul care a uimit o lume întreagă prin hibridizările propriului corp, va susține la POINT conferința „Inadequate/Ambivalent/Indifferent: The Cadaver, the Comatose & the Chimera”.

În prezentarea sa din cadrul festivalului, Stelarc explorează idei precum corpul postuman, arhitecturile anatomice alternative, trupul ca obiect care necesită reproiectare. Discuția este construită din perspectiva propriilor proiecte dezvoltate în acest spațiu polemic, cum ar fi urechea construită în brațul său stâng, augmentată electronic, sculptura inserată în propriul stomac sau performance-urile sale în care corpul artistului este suspendat sau extins prin mecanisme robotice.

Pe 21 aprilie, Stelarc continuă discuția despre conceptul de „corp ca obiect” aflat printre alte obiecte asemenea, cum ar fi mașini de calcul, sisteme informatice și algoritmi, în cadrul workshop-ului „Extreme Bodies to Virtual Selves: Sumo, Butoh, Performance Art and Phantom Flesh”.

Artistul consideră că, în mod convențional, corpul este un aparat biologic care devine operațional, interactiv și conștient în mediul în care se desfășoară, iar pielea este granița dintre sine și restul lumii. Realitățile prezentului impun însă o nouă definiție a corpului și modului în care acesta funcționează într-un teren puternic tehnologizat. Corpul așa cum îl conștientizăm noi acum este perimat, iar augmentarea sa cu proteze biomecanice și noi tehnologii poate deveni o soluție pentru evoluția umanității.

Stelarc, cercetător emerit al Universității Curtin (Australia) dezvoltă încă din anii ‘70 lucrări care cercetează extinderea capacităților corpului uman și reproiectarea sa sub forma unor arhitecturi anatomice alternative.  Urechea construită în braț, care va transmite prin internet sunetele percepute, lucrările site-specific din propriul corp sau performance-uri cu extensii corporale robotizate ca Exoskeleton sau Third Arm sunt doar câteva dintre lucrările sale care au deschis drumul către forme inovatoare de expresie artistică, facilitate de tehnologii de ultimă oră.

Programul festivalului NOVA (20-29 aprilie 2018) include și performance-uri, conferințe, woskshop-uri, laboratoare de creație, sesiuni de networking, create și susținute și de alte nume sonore precum NumenChristian “Mio” LoclairAntoni Rayzhekov.

Creatorii invitați în cadrul NOVA vor prezenta în cele zece zile ale festivalului invenții artistice multimedia care transformă publicul în copilot și trasează noi universuri, cu noi experiențe.

Bio-senzori care scot sentimentele la suprafață și le transformă în timp real în imagine și sunet, instrumente digitale care redau compoziții olfactive, medii sonice tridimensionale, sinergii audio-vizuale, primul prototip de inteligență artificială destinat dansului, corpuri care își depășesc limitele fizice și se re-construiesc în medii noi, cvasi-virtuale, cvasi reale.

NOVA este un proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

„Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.”

Foto: STELARC – facebook

14
/02
/24

Celebrul musical FAMILIA ADDAMS semnat de Răzvan Mazilu la Teatrul EXCELSIOR din București va avea două reprezentații în exclusivitate la Craiova. Evenimentele sunt programate marți, 27 martie și miercuri, 28 martie 2024 de la ora 19:00 și vor avea loc în Sala “Amza Pellea” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.