Mult zgomot pentru nimic. Shakespeare vă aşteaptă şi în 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/mult-zgomot-pentru-nimic-shakespeare-va-asteapta-si-in-2014/

CRONICĂ DE TEATRU La Teatrul Nottara din Bucureşti, regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii „Mult zgomot pentru nimic“.

Un articol de Teodora Gheorghe|2 ianuarie 2014

CRONICA DE TEATRU Luna trecută a avut loc premiera spectacolului „Mult zgomot pentru nimic“, la Teatrul Nottara din Bucureşti. Regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii.

Cu acest prilej, călătorim în timp, în secolul al XVI-lea, când întoarcerea triumfătoare a lui Don Pedro (Gabriel Răuţă) generează o serie de încurcături hilare. Învingător în luptă, îl vizitează pe Leonato (Ion Haiduc), guvernatorul Messinei, acompaniat de Claudio (Lucian Ghimişi) şi Benedick (Cristian Nicolae).

Fratele său, Don Juan (Dani Popescu), orchestrează din umbră sabotarea celor care-i stau în calea iubirii. Pentru că nu se poate bucura de graţiile fiicei lui Leonato, Hero (Ioana Calotă), el înscenează adulterul acesteia chiar în preajma nunţii cu alesul ei, Claudio. În plan secund, se pune la cale o farsă bine intenţionată. Benedick şi verişoara lui, Beatrice (Andreea Măcelaru – Şofron), vechi duşmani şi celibatari înrăiţi, cad în cele din urmă în plasa lui Cupidon.

Atmosfera medievală este întreţinută de-a lungul momentelor muzicale de excepţie. Maria Balabaş, alături de grupul Einuea, format din Călin Torsan şi Silviu Fologea, conturează din note diafane imaginea idilică a menestrelilor, muzicanţii nomazi ai evului mediu.

Decorul recreează tabloul epocii elisabetane, graţie măiestriei artistice a scenografei Nina Brumuşilă. Ghirlandele din frunze artificiale sunt presărate cu generozitate în spaţiul de spectacol, servind ca martori muţi ai uneltirilor ţesute la umbra lor. Farsa romantică este înlesnită de natura ce îi ascunde pe Beatrice şi pe Benedick şi-i invită totodată să asculte vorbele dulci menite să-i aducă împreună. Într-un colţ al scenei, o lună plină portocalie veghează intenţiile necurate ale intrigantului Don Juan.

Mult zgomot pentru nimic

Imagine din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“, de la Teatrul Nottara

Când acţiunea se mută în biserica unde are loc nunta lui Claudio cu Hero, „vitraliile“ făuresc iluzia înălţimii grandioase, evidenţiind astfel solemnitatea evenimentului. Paleta strălucitoare de costume desprinse parcă din vremea bardului, constituie o reală încântare vizuală. Scena balului mascat oferă prilejul unei colaborări de succes între Nina Brumuşilă şi coregrafa Roxana Colceag, răspunzătoare pentru dansul elegant al protagoniştilor.

Distribuţia numeroasă reuneşte actori talentaţi din toate generaţiile. Ion Haiduc izbuteşte să strecoare un strop de dramatism în sânul comediei. Leonato evaluează conflictele iscate din perspectiva figurii paterne autoritare. El nu-şi permite să îmbrăţişeze viciul amuzamentului pentru că se simte dator să restabilească o ordine ancestrală.

Cristian Nicolae surprinde cu haz încăpăţânarea naivă a lui Benedick, caricaturizându-şi personajul prin gesturi ce-i trădează slăbiciunile camuflate de carapacea indiferenţei. Face o pereche bună cu Andreea Măcealaru-Şofron, care se remarcă prin jocul dinamic, în rolul temperamentalei Beatrice, femeia cu suflet de bărbat. Farmecul ingenuu al Ioanei Calotă o transformă pe Hero în victima ideală a minciunilor urzite în jurul său.

Umorul seducător al spectacolului este asigurat de Alexandru Mike Gheorghiu, întruchipând un Borachio veşnic inspirat de muza alcoolului şi dornic să facă parte din planul machiavelic întocmit de stăpânul său. Nu e mai prejos nici Mihai Marinescu ca sergentul de stradă Dogberry, marcă înregistrată a incompetenţei sistemului justiţiar, adeptul nerecunoscut al malapropismelor.

„Mult zgomot pentru nimic” păstrează cu fidelitate trăsăturile operei lui William Shakespeare. Este o piesă pentru toţi iubitorii marelui scriitor englez, dar şi pentru cei care îşi doresc să savureze o comedie inteligentă.

Foto din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“ – Teatrul Nottara

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.