STOP CADRU la filmări. O expoziție de Silviu Gheție
https://www.ziarulmetropolis.ro/stop-cadru-la-filmari-o-expozitie-de-silviu-ghetie/

Privirea lui Silviu Gheţie este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor şi prin expresivitatea personajelor din faţa obiectivului, fotografiile sale concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2015

Ce este fotografia din timpul turnării unui film? Este o imagine artistică ce surprinde două realități. Oferă un joc dublu, pentru ca în final să-și câștige propria voce, distinctă.

Pe de o parte, astfel de fotografii de pe platourile de filmare înregistrează frânturi din realitatea ficțională (!) livrată de filmul aflat, la acel moment, încă în faza de construcție. Unele personaje sunt cele regăsibile ulterior în film, fotografiate în ipostaze asemănătoare, dar totuși diferite, de cele din viitoarea peliculă.

Apoi, sunt numeroasele și nevăzutele personaje din spatele camerei de filmat și din echipa tehnică, în frunte cu regizorul. Fotografiile de la filmări surprind astfel, pe de altă parte, realitatea unui proces artistic. Un making-of din instantanee.

expo silviu ghetie (6)

Acestea sunt câteva din mizele propuse de excelenta expoziție inspirat intitulată „Stop Cadru”, a fotografului Silviu Gheție, organizată, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în cadrul celei de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

„Stop Cadru” adună zeci de fotografii de pe platourile câtorva filme românești celebre ale ultimilor ani (2004-2014), pornind de la „Aferim”, al lui Radu Jude, căruia îi este dedicată una din sălile expoziției, și continuând cu „Legături bolnăvicioase”, de Tudor Giurgiu, „Boogie”, de Radu Muntean, „Eu când vreau să fluier, fluier”, de Florin Șerban, „Loverboy”, de Cătălin Mitulescu, „Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, și „Box”, de Florin Șerban, încă nelansat în cinematografe.

Privirea lui Silviu Gheție este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor și prin expresivitatea personajelor din fața obiectivului (figuranți, actori, regizor, director de imagine), fotografiile concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

expo silviu ghetie (3)

Pentru cinefili și pentru iubitorii Noului Cinema Românesc, fotografiile lui Silviu Gheție sunt delicii care îmbogățesc tabloul general asupra filmelor ultimilor ani. Dă la o parte cortina de deasupra unui proces, altfel, inaccesibil.

Dar aceste instantanee nu sunt doar fragmente de informație și pete de culoare. Sunt opere de artă create pe seama realizării unor opere cinematografice. Vedem figuranți și actori în momente de respiro, în cadrul pregătirilor sau chiar în timpul filmării propriu-zise.

expo silviu ghetie (2)

Și, mai semificativ, regizorii sunt surprinși în plin proces pentru ceea ce va fi viitorul film: Radu Muntean discutând cu un copil din distribuție, Radu Jude și Tudor Giurgiu mergând îngândurați printre decoruri și sub privirile figuranților, Florin Șerban oferindu-le indicații actorilor sau Cătălin Mitulescu luându-și un moment de repaus lângă o cameră de filmat.

Vernisajul expoziției „Stop Cadru” va avea loc joi, 4 iunie, la ora 17.30, în prezența fotografului Silviu Gheție.

 



28
/10
/20

Astăzi, 28 octombrie, de ziua de naștere a pictoriței basarabene Valentina Rusu Ciobanu (100 de ani), Asociația pentru cultură și arte ARBOR lansează în premieră producțiile multimedia #100VRC Valentina Rusu Ciobanu: viața și opera și VRC Atelier ’85, atelierul artistei din anul 1985, reconstituit în realitate virtuală.

27
/10
/20

Arta urbană este în jurul nostru, de cele mai multe ori este necesar doar să ne ridicăm privirea şi vom observa diferite forme de artă. Observăm de la stencils, la stickere, la graffiti şi instalaţii stradale, cât şi una dintre cele mai perisabile forme de artă urbană, cea realizată în cretă. Un articol de Mihaela Ion.

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.