„Sub nori electrici”. Recviem pentru Rusia postsovietică
https://www.ziarulmetropolis.ro/sub-nori-electrici-recviem-pentru-rusia-postsovietica/

CRONICĂ DE FILM Prezentat, în premieră în România, în cadrul TIFF, „Sub nori electrici”, noul film al rusului Aleksey German Jr., recent premiat la Berlinale, se înscrie în marea tradiţie a unui cinema de stări şi de idei, un cinema cum nu prea se mai practică.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2015

Cu cât un film e mai greu încadrabil și arondabil unui gen sau stil, cu atât are șanse mai mari de a se impune ca un film cult.

„Sub nori electrici” („Under Electric Clouds”), cel mai recent film al regizorului rus Aleksei German Jr., a fost premiat cu Ursul de Argint pentru contribuție artistică deosebită la ediția din acest an a Berlinalei și a fost proiectat, în premieră pentru România, în cadrul TIFF-ului clujean.

E mai ușor de spus ce nu este „Sub nori electrici”, decât ce ar putea fi. Nu este SF, deși poveștile sale stranii sunt aruncate în 2017, la fix un secol de la Revoluția bolșevică.

Un viitor atât de apropiat, în care progresele tehnologice (cum ar fi un robot de apartament, o clădire futuristă neterminată sau o reclamă proiectată direct pe cer) sunt umbrite de urmele istoriei terifiante a Rusiei ultimului veac și de semnalele unei societăți pe punctul de extincție, sub amenințarea unui război planetar.

Nu este în totalitate nici film postapocaliptic (sau, mai degrabă, preapocaliptic), deși peisajele dezolante și teribil de spectaculoase imaginate de German ar putea duce cu gândul într-o asemenea direcție.

Sub aparența unui film criptic, care poate fi înțeles în cheie parabolică, „Sub nori electric” este recviemul unei lumi postsovietice în care trecutul și-a pus decisiv amprenta (unul din personaje, un agent imobiliar, nu poate scăpa de amintirile din timpul copilăriei, când URSS tocmai se destrăma la impulsul lui Gorbaciov și tinerii voiau să emigreze) , iar viitorul cu greu mai lasă loc de speranță.

Mișcările neîntrerupte ale aparatului de filmat, prin fața căruia trec zeci de personaje și care surprind peisaje bizare (marcate pe alocuri de culori electrizante), fac ca timpul și spațiul să devină relative, fluide.

Totul este subordonat stărilor de regret, melancolie și tristețe existențială care domină numeroasele personaje din acest univers decăzut, în care nu mai e nevoie de artiști și savanți (un arhitec spune că singurul său rost pare să fi rămas cum să proiecteze așezarea chiuvetele și a toaletelor), tinerii nu mai știu cine au fost personajele malefice sau eroii trecutului, imigranții din Asia Centrală își găsesc cu greu locul, iar vagabonzii, dependenții de droguri și prostituatele sunt uciși fără milă.

Din această perspectivă, remarcabilul film al lui German este o critică superior mai incisivă și mai subtilă la adresa Rusiei postsovietice și celei prezente decât mediatizatul „Leviathan” al lui Andrei Zviagințev.

„Sub nori electrici” se înscrie în marea tradiție a unui cinema de stări și de idei, un cinema cum nu prea se mai practică. Un cinema care cere răbdare și acceptarea necondiționată a convenției pe care o propune, pentru a putea fi receptat la adevărata sa grandoare.

12
/10
/15

Cel mai recent film al regizorului Radu Muntean, Un etaj mai jos, a câștigat cel mai important premiu la Filmfest Hamburg, al treilea festival internațional de film din Germania, ca mărime. Până pe 15 octombrie, filmul poate fi văzut la Cinema City AFI Cotroceni și Cinemateca Union din București și la Cinema Victoria din Cluj.

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes.