„Sub nori electrici”. Recviem pentru Rusia postsovietică
https://www.ziarulmetropolis.ro/sub-nori-electrici-recviem-pentru-rusia-postsovietica/

CRONICĂ DE FILM Prezentat, în premieră în România, în cadrul TIFF, „Sub nori electrici”, noul film al rusului Aleksey German Jr., recent premiat la Berlinale, se înscrie în marea tradiţie a unui cinema de stări şi de idei, un cinema cum nu prea se mai practică.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2015

Cu cât un film e mai greu încadrabil și arondabil unui gen sau stil, cu atât are șanse mai mari de a se impune ca un film cult.

„Sub nori electrici” („Under Electric Clouds”), cel mai recent film al regizorului rus Aleksei German Jr., a fost premiat cu Ursul de Argint pentru contribuție artistică deosebită la ediția din acest an a Berlinalei și a fost proiectat, în premieră pentru România, în cadrul TIFF-ului clujean.

E mai ușor de spus ce nu este „Sub nori electrici”, decât ce ar putea fi. Nu este SF, deși poveștile sale stranii sunt aruncate în 2017, la fix un secol de la Revoluția bolșevică.

Un viitor atât de apropiat, în care progresele tehnologice (cum ar fi un robot de apartament, o clădire futuristă neterminată sau o reclamă proiectată direct pe cer) sunt umbrite de urmele istoriei terifiante a Rusiei ultimului veac și de semnalele unei societăți pe punctul de extincție, sub amenințarea unui război planetar.

Nu este în totalitate nici film postapocaliptic (sau, mai degrabă, preapocaliptic), deși peisajele dezolante și teribil de spectaculoase imaginate de German ar putea duce cu gândul într-o asemenea direcție.

Sub aparența unui film criptic, care poate fi înțeles în cheie parabolică, „Sub nori electric” este recviemul unei lumi postsovietice în care trecutul și-a pus decisiv amprenta (unul din personaje, un agent imobiliar, nu poate scăpa de amintirile din timpul copilăriei, când URSS tocmai se destrăma la impulsul lui Gorbaciov și tinerii voiau să emigreze) , iar viitorul cu greu mai lasă loc de speranță.

Mișcările neîntrerupte ale aparatului de filmat, prin fața căruia trec zeci de personaje și care surprind peisaje bizare (marcate pe alocuri de culori electrizante), fac ca timpul și spațiul să devină relative, fluide.

Totul este subordonat stărilor de regret, melancolie și tristețe existențială care domină numeroasele personaje din acest univers decăzut, în care nu mai e nevoie de artiști și savanți (un arhitec spune că singurul său rost pare să fi rămas cum să proiecteze așezarea chiuvetele și a toaletelor), tinerii nu mai știu cine au fost personajele malefice sau eroii trecutului, imigranții din Asia Centrală își găsesc cu greu locul, iar vagabonzii, dependenții de droguri și prostituatele sunt uciși fără milă.

Din această perspectivă, remarcabilul film al lui German este o critică superior mai incisivă și mai subtilă la adresa Rusiei postsovietice și celei prezente decât mediatizatul „Leviathan” al lui Andrei Zviagințev.

„Sub nori electrici” se înscrie în marea tradiție a unui cinema de stări și de idei, un cinema cum nu prea se mai practică. Un cinema care cere răbdare și acceptarea necondiționată a convenției pe care o propune, pentru a putea fi receptat la adevărata sa grandoare.

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.