Succes al Orchestrei Naţionale Radio România la Shanghai Spring International Festival 2013
https://www.ziarulmetropolis.ro/succes-al-orchestrei-nationale-radio-romania-la-shanghai-spring-international-festival-2013/

Muzica lui Enescu a entuziasmat publicul de la Shanghai Oriental Art Center în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio (ONR) vineri, 17 mai.

Un articol de Andrada Văsii|19 mai 2013

Muzica lui Enescu a entuziasmat publicul de la Shanghai Oriental Art Center în interpretarea Orchestrei Naționale Radio (ONR) vineri, 17 mai.

Concertul a avut loc într-una dintre cele mai reprezentative şi mai moderne săli de concert din China:  Shanghai Oriental Art Center, scenă inaugurată în 2005 printr-un concert susţinut de Filarmonica din Berlin.

Evenimentul s-a desfăşurat în ajunul închiderii manifestării denumite „Shanghai Spring International Music Festival“, sărbătoare muzicală organizată din 1960, cu cea mai lungă tradiţie din China. Ediţia din acest an este una aniversară şi poartă numărul 30.

Inaugurat pe 28 aprilie, festivalul se încheie pe 18 mai 2013, cu un concert al Orchestrei simfonice din Praga, la finalul unui maraton de 52 de spectacole şi concerte desfaşurate în diferite teatre şi săli de concert ale metropolei cu 18 milioane de locuitori, cosmopolitul Shanghai.

La ediţia din acest an au participat ansambluri artistice importante din zece ţări, printre care Franţa, Germania, Cehia, Anglia, România ş.a. care au prezentat aici atât partituri din ţara de origine, cât şi lucrări celebre în spaţiul chinez.

Operele lui Enescu în primă audiție

În acest context, „Rapsodia I“ şi „Simfonia I“ de Enescu, două lucrări în care atât Orchestra Naţională Radio, cât şi dirijorul ei principal, Tiberiu Soare, sunt imbatabili, s-au bucurat de un binemeritat succes de public, deşi partiturile erau ascultate în primă audiţie de cei peste 1500 de spectatori chinezi care au umplut spectaculoasa şi moderna sală de la Shanghai, plătind pentru acest privilegiu bilete cu un preţ mediu de 50 de dolari.

Ciocârlia a răsunat la Shanghai

Satisfacţia muzicienilor români a fost cu atât mai mare cu cât celebritatea pianistei chineze Xie Jingxian în interpretarea „Concertului nr. 2 pentru pian şi orchestră de Brahms“, răsplatită cu minute de aplauze de public, a fost pe deplin echilibrată de strălucirea şi spectaculozitatea bijuteriei muzicale pe o binecunoscută temă folclorică: „Ciocârlia“. Piesa românească celebră în China a încheiat seara în versiunea cuceritoare a violonistului Gabriel Croitoru şi a Orchestrei Naţionale Radio, dirijată de Tiberiu Soare.

Public fascinat de interpretarea românilor

Mă bucur mult că am avut ocazia să ascult o orchestră din România la mine în oraş. Mi-am luat bilete la mai multe concerte din festival şi mă bucur că l-am ales şi pe acesta. Sunt la o bursă în Germania şi am citit despre orchestră în ziarele nemţeşti.

spectator chinez

În sală am descoperit şi un român stabilit la Shanghai de zece ani care a afirmat: „Un concert la superlativ, spun toţi spectatorii chinezi, i-am auzit vorbind în pauză. Am venit imediat ce am văzut afişele în oraş, cu alţi şase prieteni chinezi care sunt la fel de încântaţi ca şi mine de orchestră.“

Participarea la această sărbătoare a muzicii face parte dintre evenimentele speciale dedicate împlinirii a 85 de ani de la înfiinţarea Radio România şi de la naşterea Orchestrei Naţionale Radio. De asemenea, momentul reprezintă o frumoasă continuare după concertul susţinut de ONR cu trei ani în urmă – în  iulie 2010 – cu ocazia Expoziţiei Universale de la Shanghai.

Foto credit: Virgil Oprina

19
/04
/21

După „Iubita mea doarme” și ”Fata cu ochii verzi”, Toulouse Lautrec continuă să lucreze la material nou și revin acum cu o nouă piesă – „Revin in 5 minute”! Pentru acest cântec actorul Victor Rebengiuc a tras vocea de pe intro, iar pentru filmul de fundal trupa a folosit "found footage" cu fete din anii 60 care dansează la bustul gol - inspiraţia şi nebunia tinereţii actualilor noştri bunici.

16
/04
/21

SoNoRo Interferenţe, programul educativ al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, ajunge în 2021 la 15 ani de existență. Anul acesta vor fi acordate în premieră burse pentru cursuri de canto, muzica de cameră cu voce fiind una dintre perlele repetoriului muzical clasic. Astfel, elevii și studenții la canto vor avea șansa de a participa la acest program, alături de colegii care studiază un instrument.

16
/04
/21

Anul 2021 stă sub semnul intersectării destinelor unora dintre cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Aniversările și comemorările din acest an realizează o panoplie componistică extraordinară, întinsă pe mai bine de două secole, din baroc până în zilele noastre. Astfel, comemorarea celor 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi la Viena, devine punctul de referință al turneului internațional online JAZZT Vivaldi., orașul nașterii lui Vivaldi – Veneția și cel al dispariției sale – Viena, fiind incluse în această incursiune în evoluția creației sale.

16
/04
/21

Spectacolul va fi transmis online duminică, 18 aprilie, începând cu orele 19:00. Biletele se pot achiziționa de pe https://tickets.operanb.ro/ până miercuri, 21 aprilie, orele 19:00. Înregistrarea va fi disponibilă spre vizionare timp de 72 de ore, începând de duminică, 18 aprilie, orele 19:00.

06
/04
/21

Sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18.30, Opera Brașov vă invită să vizionați online, în transmisiune directă, spectacolul cu opera bufă „La Cenerentola” de Gioachino Rossini.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Opera bucureșteană sărbătorește astăzi, 1 aprilie 2021, un moment important din istoria sa: chiar dacă existența unei Companii de Operă găzduite de Teatrul Național de pe Calea Victoriei datează încă din 1885, la 1 aprilie 1921 are loc instituționalizarea acesteia sub titulatura Opera Română din București, printr-un decret guvernamental care îl avea printre semnatari pe Ministrul Culturii din acea vreme, poetul Octavian Goga.