„Supernova”. Ultima călătorie
https://www.ziarulmetropolis.ro/supernova-ultima-calatorie/

CRONICĂ DE FILM Regizat de Harry Mcqueen şi cu o distribuţie formată din Colin Firth şi Stanley Tucci, „Supernova” (2020) este un film cuminte despre un ultim moment de fericire din viaţa unui cuplu de bărbaţi, înainte de căderea definitivă a unuia dintre ei în boală.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 august 2021

Totul pare ideal în jurul lui Sam (Colin Firth) şi Tusker (Stanley Tucci). Primul e pianist, al doilea e scriitor, ambii fără dificultăţi financiare, ba chiar cu un statut profesional ridicat.

Apoi, Anglia rurală prin care pornesc într-o călătorie cu rulota, pentru a-şi aminti de locuri ale tinereţii, e idilică: peisaje de revistă, de o frumuseţe spectaculoasă. Iar relaţia lor deschisă de iubire nu e folosită, narativ, ca vreun prilej de tensiune cu societatea (altfel, absentă) sau cu prietenii şi rudele, adunaţi pentru o reuniune specială.

Singura problemă e că Tusker suferă de ceva timp de demenţă, iar starea i se agravează: ştie că în curând nu îl va mai recunoaşte pe cel de lângă el şi nu îşi va mai şti nici măcar propria identitate. Îşi va pierde controlul asupra vieţii.

Filmul lui Harry Mcqueen (actor britanic ajuns la al doilea lungmetraj ca regizor) e despre acest ultim moment de luciditate şi de fericire din viaţa celor doi bărbaţi, înainte de prevăzuta cădere definită a unuia în hăul bolii şi apoi al morţii, iar a celuilalt, în profunda suferinţă.

Provocarea pe care şi-o lansează cineastul nu e uşoară: Cum să faci credibilă, convingătoare, autentică drama protagoniştilor, cu o poveste plasată într-un decor de carte poştală, aproape aseptic, şi cu două două superstaruri în rolurile principale?

Mai e loc de inefabil, de o minimă libertate a cinema-ului care să ducă la o emoţie netrucată? Întrebare legitimă, cu atât mai mult cu cât traseul narativ propus de scenariu, scris tot de Harry Mcqueen, nu e din cale-afară de inventiv – aşa cum era de aşteptat, pas cu pas, sentimentele şi gândurile ascunse ale celor doi ies la suprafaţă, iar această devoalare lentă, în care e loc atât de tandreţe, cât şi de tensiune, în doze (mult prea) atent controlate, este de fapt motorul filmului.

Răspunsul nu e însă favorabil, pentru că şi regia e convenţională, chiar rigidă, lipsită de personalitate şi mult prea dependentă de charisma actorilor şi de inevitabila încărcătură sentimentală a subiectului. Sigur, filmul ne reaminteşte că boala şi moartea lovesc oriunde, fără milă, şi că, atunci când se întâmplă, tot ce ne rămâne este să încercăm să mai furăm ceva vieţii. Teme insuficiente însă pentru a garanta automat un film memorabil.

„Supernova” a avut premiera în România la TIFF şi la 30 iulie a intrat în cinematografe, fiind distribuit de Freealize.

 

15
/02
/22

96 de filme românești, lansate în cinematografe, festivaluri naționale și internaționale sau pe platforme de video on demand în 2021, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 16-a ediție a Galei Premiilor Gopo. Cel mai important eveniment care aduce anual în fața publicului și a industriei realizările cinematografiei românești va avea loc în luna aprilie.

14
/02
/22

Serile de luni din martie vor sta sub semnul comediei la Warner TV, care va difuza, după ora 20:00, filme cu peripeții amuzante pentru întreaga familie. Seria va debuta pe 7 martie, cu lungmetrajul „Cei trei Ninja lovesc din nou/ 3 Ninjas Kick Back” (1994), regizat de Charles T. Kanganis.

09
/02
/22

Regizorul și scenaristul polonez Krzysztof Kieślowski va fi celebrat la cea de-a 21-a ediție a TIFF printr-o amplă retrospectivă prilejuită de comemorarea, în 2021, a 80 de ani de la nașterea cineastului. În perioada 17-26 iunie, zece dintre cele mai apreciate opere ale sale vor putea fi revizitate în cadrul secțiunii Close-up Krzysztof Kieślowski, ca parte dintr-un program special dedicat cinematografiei din Polonia, una dintre cele două țări invitate la această ediție de festival.

08
/02
/22

OPINIE Primul lucru care mi-a atras atenţia când m-am uitat pe nominalizările din acest an la Premiile Oscar, anunţate marţi de Academia Americană de Film, a fost numărul mare de filme cu subiecte plasate în trecut.

03
/02
/22

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

01
/02
/22

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?

31
/01
/22

CRONICĂ DE FILM "Lucruri pentru care merită să plângi" (2021), debutul în lungmetraj al regizoarei româno-maghiare Cristina Groşan, este portretul generaţiei de 30 de ani, cu fricile şi nesiguranţele ei. Cu premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo, filmul poate fi găsit în unele cinematografe din ţară.

28
/01
/22

„Miracol”, thrillerul psihologic regizat de Bogdan George Apetri, își începe circuitul pe marile ecrane din România chiar înainte de data premierei și va avea parte de avanpremiere și de proiecții speciale, urmate de Q&A cu echipa filmului, în Cluj, Timișoara, București, Sibiu și Piatra Neamț.

26
/01
/22

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.