Sustenabilitatea la One World Romania 2022
https://www.ziarulmetropolis.ro/sustenabilitatea-la-one-world-romania-2022/

În ultimii ani, sustenabilitatea a ajuns să fie pe buzele tuturor, în cele mai diverse domenii. De ce nu ar fi ea prezentă şi în lumea cinematografiei?

Un articol de Petre Ivan|11 mai 2022

Așa cum ne întrebăm ce fel de impact au practicile noastre de zi cu zi asupra mediului, haideți să ne întrebăm împreună ce impact poate avea un festival internațional de film documentar asupra mediului sau cel puțin, care sunt unghiurile din care putem privi subiectul?

În această incursiune, organizatorii Festivalului One World Romania 2022 au contribuit constant la sustenabilitatea abordării în planificarea acestui festival în ultimii 15 ani. Din acest an aceste activități sunt mult mai conștient aplicate în multe dintre activități – plecând de la procesul de planificare al secțiunilor și de realizare a parteneriatelor, până la o „ecologie’’ de coordonare a echipelor din perspectiva grijii de sine și de celălalt.

Ce înseamnă sustenabilitatea la OWR #15?

1. Filmul documentar în sine este sustenabil prin procesul de realizare a lui, de la echipe, la bugete și limitări, totul lasă loc creativității în a găsi soluții

„Filmul documentar în sine este sustenabil pentru că realizarea lui necesită o echipă foarte mică și respectă astfel principiile de sustenabilitate, iar consumul este mult mai mic decât la ficțiune. Una este să-ți alegi echipe locale, să aduci oameni din zona în care se filmează, și alta este să-i aduci din altă parte și să poluezi mediul cu benzină și transport. Să consumi mai puțin înseamnă de fapt și să răspunzi la întrebarea cum refolosești ce ai?

Când lucrezi în documentar ești în continuă adaptare la condițiile și limitele pe care le ai. Faptul că ai un buget limitat, păstrează mai sustenabile și eco friendly producțiile.’’ subliniază Monica Stan, directorul artistic al festivalului .

Pentru mai multe detalii puteți urmării emisiunea ASAPPERII, episodul 9, unde, în parteneriat cu Black Rhino Radio, Monica Stan, alături de Mihai Dragolea, regizor și scenarist de film documentar, au răspuns la întrebarea „ce au în comun ecologia și cinematografia?’’

2. În furnizarea catering-ului nu se folosesc produse de origine animală.

„Cel mai important demers în ediția aceasta este că renunțăm la produse de origine animală în meniurile propuse, deoarece producția lor are un impact semnificativ asupra mediului, ridică amprenta de carbon. De asemenea ne dorim să celebrăm viața tuturor vietăților, iar în acest context ne propunem să nu susținem industria cărnii și a lactatelor.”, continuă Andrei Mocanu, director executiv OWR#15

Mai mult, toate produsele alimentare se consumă în recipiente reciclabile pentru evenimente, de la pahare de carton, la tacâmuri de unică folosință biodegradabile.

3. Numărul materialelor promoționale, cu precădere cele de publicitate outdoor, s-a redus cu 50% în ultimii ani. Surplusul de materiale promoționale (mai ales hârtia) a fost și este reciclată.

„Reciclarea a început încă din 2019, când am făcut sacoșe pentru goodie bags din mesh-uri și toate tipăriturile care nu erau pe hârtie.’’, spune Tudorița Șoldănescu, director executiv Asociația One World Romania și Coordonator Parteneriate și Finanțări OWR#15.

Până la urmă, un festival de filme documentare e mai puțin consumator de bunuri reciclate, decât un festival comercial, unde se produce în cantități mult mai mari.

4. Traseul filmelor care ajung la festivaluri, în general, sunt trimise cu transporturi aeriene, în carcase de siguranță pentru obiecte fragile. Anul trecut au fost primite doar 4 filme din 70 în acest format, iar în 2022 toate filmele au venit la OWR#15 sub formă digitală.

5. Ediția din 2022 este prima unde avem și mașini 100% electrice, cu sprijinul Spark, „În orașe foarte aglomerate, precum Bucureștiul, mașinile electrice contribuie la o calitate mult mai bună a aerului, reducând din poluare”, ne mai spune Andrei.

6. Construirea unor relații pe termen lung, atât cu partenerii și susținătorii festivalului, dar și cu echipele fiecărei ediții.

„Oricâte proiecții avem, prin temele pe care le avem și oamenii pe care îi aducem suntem în sine sustenabili. Partenerii constanți ai festivalului sunt apropiați de valorile noastre, fie că e vorba despre ecologie, reciclare, diversitate.’’ adaugă Tudorița Șoldănescu.

În tot acest ecosistem de organizare al unui festival, echipele care lucrează la festival se formează pentru perioade mai mari de timp, astfel încât să se perpetueze o cultură, dar și să se reducă din consumul de resurse și timp.

„Pe de altă parte Festivalul este un moment în sine în care se consumă, important este să nu fie risipă de resurse, care altfel ar putea fi evitate. Festivalul este un eveniment, în care nu poți să te privezi de bucuria întâlnirii, iar oamenii circulă. Nu sunt bugete mari pentru transport, nici nu se iau bilete de avion exagerat de multe.’’ Alexandru Solomon, președinte Asociația One World Romania

Până la urmă diferența se face la dorința noastră de a produce mai puțin și să se focuseze pe calitate și nu cantitate: mai puține deșeuri, zboruri cu avioane, încurajarea cateringului cu produse locale, reducerea amprentei de carbon „..dar poți să faci un festival doar cu invitați din regiune? E un preț pe care trebuie să-l plătești. Facem un eveniment internațional, dar să îl facem cât mai sustenabil.’’, completează Andrei Mocanu.

Producția de film poate reprezenta o posibilă amenințare ecologică, deoarece se adună echipe, se consumă, există nevoia găsirii unui echilibru fin. Până la urmă și producția de bunuri culturale are o amprentă de carbon – „ o expunere de film, cu cât este mai mare, produce tot felul de noxe. Iar dacă faci ca la carte un festival de film sustenabil, atunci devine un lux, se mărește bugetul pentru că nu există infrastructură, spre exemplu cea de reciclare. E nevoie să se redimensioneze festivalul sau să se reducă numărul de filme în funcție de capacitatea publicului de a consuma filmele respective, o dimensionare a conținutului în funcție de public. Documentarul în general este slow, nu ieși din sală și ai digerat tot, e slow food for thought.’’ ne mai spune Alexandru Solomon.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.