„Țara moartă”, cel mai de succes documentar românesc al anului 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/tara-moarta-cel-mai-de-succes-documentar-romanesc-al-anului-2017/

Producţia „Țara moartă”, pentru care Radu Jude a fost recent premiat pentru regie la festivalul de film La Orquídea (Cuenca), este cel mai vizionat documentar al anului 2017.

Un articol de Petre Ivan|19 decembrie 2017

 

Filmul a fost vizionat de peste 5.100 de spectatori,de când a fost lansat în cinematografele româneşti, pe 25 august, după ce a avut premiera internațională în secţiunea „Signs of Life” a Festivalului de Film de la Locarno 2017.

„Țara moartă”este un eseu documentar compus din mai mult de 500 de fotografii dintre cele peste 8.500 ale colecţiei Costică Acsinte, texte de Emil Dorian şi fragmente din coloana sonoră a filmelor de propagandă din anii ’30 – ’40.

Montajul documentarului este semnat de Cătălin Cristuţiu, sound design-ul de Dana Bunescu, iar consilierea tehnică a fost asigurată de Marius Panduru. Filmul este realizat cu sprijinul lui Cezar Mario Popescu, cel care a descoperit fotografiile lui Costică Acsinte.

Pelicula a participat, în luna octombrie, în competiţia de documentare a celei de-a 61-a ediţii a BFI London Film Festival și în selecția „Between Jewish and Israeli Identity” a Haifa Film Festival. În plus, „Țara moartă” a fost parte din selecția oficială a Vienna Internațional Film Festival și a International Documentary Film Festival Amsterdam.

Lungmetrajul s-a bucurat de cronici favorabile, fiind considerat o operă „perfect suspendată între realism și poezie”, iar Radu Jude, noul „copil de aur al cinematografiei românești”.

«Țara moartă» este o idee atrăgătoare, executată cu un talent artistic curajos care oscilează între experimental și tehnici documentare tradiționale. – The Hollywood Reporter.

„Ţara moartă” este o producţie Hi Film şi Fast Film, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi Orange România. Producător este Ada Solomon.

Foto: Ţara moartă – Facebook

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.