„Tartuffe sau Impostorul”, la Teatrul din Constanța
https://www.ziarulmetropolis.ro/tartuffe-sau-impostorul-la-teatrul-din-constanta/

Vineri, 7 martie, de la ora 19:00, va avea loc prima avanpremieră a spectacolului „Tartuffe sau Impostorul” după piesa lui J.B.P. Molière, în regia lui Horia Suru. Cea de-a doua avanpremieră va avea loc în data de 22 martie, iar premiera este programată în 25 martie.

Un articol de Liliana Matei|4 martie 2020

Familia naivului Orgon se dezbină după ce acesta cade în mrejele misteriosului Tartuffe, un fanatic religios care pretinde că este alesul lui Dumnezeu.

În era fake-news și a post-adevărului, clasicul Molière devine mai actual ca niciodată, atacând, cu foarte mult umor, imprudența, credința oarbă și impostura. Regizorul Horia Suru construiește matematic efectele unei decizii neinspirate și demonstrează, folosindu-se de mecanismele comicului, cum prostia, credulitatea și lipsa de responsabilitate duc la destrămarea unor vieți.

Acest personaj dintr-o piesă scrisă acum 356 de ani, Tartuffe, întruchiparea, simbolul ipocriziei, este vehiculul prin care Horia Suru vrea să transmită publicului un mesaj cât se poate de actual:

„Tartuffe trăiește printre noi. Îl depistăm la televizor, în spațiul public, în politică, sănătate, infrastructură, educație, religie. E mai ușor să privim de la distanță detașați. Să judecăm neimplicați.

Tartuffe e prezent și în viața fiecăruia dintre noi. În sânul familiei, în rândul prietenilor, la „muncă” sau în micile cercuri ale rutinei zilnice. E mai greu să privim obiectiv în bula noastră. Și mai greu e să acționăm, mai ușor ne uităm pe fereastră.

Tartuffe e în noi. Vizibil sau poate ascuns într-un colț întunecat, așteptând să profite de orice slăbiciune, impostorul este mereu acolo. E cel mai greu să privim în noi. Uitându-ne în oglindă cu sinceritate, să rămânem goi.

Spectacolul nostru nu își propune să îl demaște pe Tartuffe, să îl arate cu degetul și să îl pedepsească. Asta ține exclusiv de voi.”

Distribuția acestei comedii fără happy-end este formată din: Liliana Ghiță, Iulian Enache, Mirela Pană/Letiția Vlădescu, Florin Aioane, Cristiana Luca, Vlad Lință, Marian Adochiței, Lucian Iftime, Cătălina Mihai, Mihai Sorin Vasilescu.

Traducerea este semnată de Doru Mareș, scenografia, de Raluca Alexandrescu, muzica originală: Tzaar, lighting design: Cristian Niculescu, visuals: Cristian Pascariu.

Jean-Baptiste Poquelin (15 ianuarie 1622 – 17 februarie 1673), cunoscut sub numele de scenă Molière, a fost un dramaturg, actor și poet francez, considerat drept unul dintre cei mai mari scriitori ai literaturii franceze și literaturii universale. A scris și a pus în scenă comedii, farse, tragicomedii și multe altele, iar piesele sale au fost traduse în toate limbile majore și sunt reprezentate la Comédie-Française mai des decât ale oricărui alt dramaturg de azi. Influența sa a fost atât de mare, încât limba franceză este adesea numită „limba lui Molière”.

Horia Suru este regizor de teatru, cunoscut în special pentru montări de texte contemporane. A absolvit Facultatea de Teatru și Televiziune la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca în 2008 și a avut burse de studii teatrale la New York (SUA), Clermont-Ferrand (Franța) și Valencia (Spania). Are studii masterale în Teatru, Film și Multimedia, la aceeași universitate.

A fost actor la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț de la absolvire până în 2012 și a debutat ca regizor în 2011 cu spectacolul „Domnului profesor, cu dragoste” la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila. Are în portofoliul de regizor 26 de spectacole, la teatre din întreaga țară, printre care șase teatre din București (Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Teatrul Odeon, Teatrul Act, Teatrul Mic, Teatrul Excelsior și Teatrul Point), patru teatre municipale din Ardeal (Arad, Baia Mare, Oradea, Sfântu Gheorghe) și două din Moldova (Bacău și Botoșani).

Spectacolele sale au fost prezentate în cele mai importante festivaluri din țară: Festivalul Național de Teatru și Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, festivalurile de profil din Oradea, Cluj-Napoca, Iași, Piatra Neamț, Arad, Timișoara, Brașov, Brăila, Galați, Constanța, precum și în turnee internaționale în Macedonia, Turcia, Bulgaria, Serbia, Republica Moldova ș.a.

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).