Taxi. Pseudorealitate
https://www.ziarulmetropolis.ro/taxi-pseudorealitate/

CRONICĂ DE FILM Aflat sub interdicţia de a realiza filme, de a vorbi cu media străine şi de a părăsi Iranul, Jafar Panahi sfidează de câţiva ani prima măsură împotriva sa şi continuă să regizeze – clandestin şi independent. Cu cel mai recent film, „Taxi”, a câştigat Ursul de Aur.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 aprilie 2015

Proiectat în deschiderea celei de-a 11-a ediţii a Bucharest International Film Festival (BIFF), „Taxi” (2015) este deopotrivă film politic (lipsit de încrâncenare), road-movie picaresc și chiar mockumentary.

Instalat, ca șofer, la bordul unui taxi, în care a montat trei minicamere de filmat profesioniste și o capotă transparantă pentru a permite pătrunderea luminii, Jafar Panahi pornește prin Teheran. În mașină urcă diverși „clienți” (unii în același timp), cu ajutorul cărora cineastul relevă, prin umor și detașare, mentalități și aspecte controversate ale societății și tradiției iraniene.

În prima parte a filmului, un bărbat și o femeie au o dispută despre pedeapsa cu moartea, aplicabilă în Iran inclusiv în cazul unor furturi. O soție își duce la spital bărbatul grav rănit, care vrea să lase un testament filmat (cu telefonul) pentru că altfel averea sa nu i-ar rămâne partenerei de viață. Două femeie în vârstă se grăbesc să îndeplinească un ritual care constă în eliberarea unui pește într-un anume izvor.

Un comerciant clandestin de dvd-uri cu filme piratate îl ia partener de ocazie pe însuși cineastul-șofer, care îi dă la rândul său sfaturi unui regizor aspirant despre ce filme de artă să cumpere și să vadă și cum să-și spună poveștile.

Sunt personaje pitorești și situații comice (și tot atâtea subiecte de posibile filme separate), în care Panahi mimează filmarea brută a realității (unii „clienți” îl „recunosc” pe celebrul lor șofer și îi spun că și-au dat seama că face un film, iar cineastul le zâmbește complice).

Este modul lui Panahi de a întreține confuzia, dar mai ales de a se autoironiza (prin trimiteri inclusiv la filmele sale taxiprecedente), de a desființa granița dintre ficțiune și documentar și de a chestiona însăși esența cinemaului realist.

Deși protagoniștii, inclusiv Panahi, urcă și coboară din taxi, camerele de filmat nu părăsesc niciodată mașina. Se substituie martorului-spectator care asistă la evenimente. Artificiul (impus) dă seamă, totodată, de frustrarea pe care o trăiește cineastul de a nu-și putea realiza filmele pe care și le-ar dori, dar și despre cum cenzura este transformată în artă (acolo unde a face filme este o datorie).

Dacă regizorul nu poate ieși cu camera pe străzi, atunci aduce poveștile în fața aparatului de filmat, iar mașina devine un spațiu al libertății într-un mediu supus interdicțiilor. Iar privitorul este cel care trebuie să-și imagineze de multe ori ce se întâmplă în afara cadrului.

Astfel de restricții, impuse în cinematografia iraniană, sunt relevate prin intermediul nepoatei lui Panahi, a cărei prezență în mașină ocupă partea secundă a filmului. Luată de unchiul său de la școală, fata îi spune acestuia că trebuie să realizeze un scurtmetraj pentru un curs, dar nu știe cum să îl facă, din cauza liniilor directoare clare și deloc permisive de care trebuie să țină cont.

Panahi comentează, astfel, situația cinematografiei într-o țară cu un regim pentru care realitatea trebuie cosmetizată, dar și dificultățile pe care le întâmpină el însuși în realizarea de filme.

Iar finalul virează decisiv înspre  documentar politic, atunci când în taxi urcă celebra avocată pentru drepturile omului Nasrin Sotoudeh, a cărei discuție cu Panahi pune totul într-o perspectivă mai gravă.

Portretul cald al unor oameni simpli, ”Taxi” este un film surprinzător de antrenant și lipsit de spirit vindicativ, deși, în spatele aparentei sale lejerități, se întrevede gustul amar al neputitenței și al nedreptății.

INFO

Taxi (Franţa, 2015)

Regia: Jafar Panahi

Cu: Jafar Panahi

Rating: ●●●●○

Foto: Taxi – captură film

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.