Teatru antic la aniversarea lui Silviu Purcărete – „Danaidele” la TVR2
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatru-antic-la-aniversarea-lui-silviu-purcarete-danaidele-la-tvr2/

La exact 20 de ani de la premieră, Televiziunea Română difuzează „Danaidele” luni, 6 aprile (de la ora 20.00, pe TVR2),  un spectacol impresionant cu o distribuţie de „zei” – Radu Beligan, Victor Rebengiuc, Coca Bloos, Mariana Buruiană, Micaela Caracas, Alexandru Repan, Mihai Dinvale – şi un personaj colectiv alcătuit din cincizeci de femei şi cincizeci de bărbaţi.

Un articol de Liliana Matei|5 aprilie 2015

Casa de producție a TVR propune spre difuzare, pentru a-l sărbători pe regizorul Silviu Purcărete care a împlinit ieri, 4 aprilie, 65 de ani, una dintre cele mai tulburătoare montări scenice ale creatorului – „Danaidele”, jucată în română și în franceză.

Spectacolele lui Silviu Purcărete au călătorit pe toate meridianele lumii, din Brazilia până în Marea Britanie, de la Viena, la New York. Adeptul unui teatru de imagine, în care un rol extrem de important îl joacă personajul colectiv, Silviu Purcărete a creat în 1995 o co-producție a Teatrului Național craiovean cu Festivalurile de la Avignon, Viena și Amsterdam, spectacolul „Danaidele”, inspirat din textele lui Eschil „Danaidele”, „Rugătoarele” și „Egiptenii”.

Purcărete a pornit de la ideea că acest text despre nevoia de refugiu, de adăpost, de protecție se potrivea foarte bine climatului socio-politic al anilor 90, vălmășagului de căutări ale unei identități naționale, războaielor balcanice, între republicile fostei Iugoslavii, cu ale lor valuri de refugiați, precum și tuturor transformărilor socio-politice post 1989.

„Aceasta este povestea mitului nașterii poporului grec, adică al umanității europeene. Acest mit istorisește nunta blestemată a fiicelor lui Danaos cu egiptenii. /…/ De ce această poveste scrisă de Eschil acum mai mult de două milenii, din care s-au păstrat doar fragmente, este și astăzi la fel de mișcătoare ? Poate pentru că vorbește de fapt, de lucruri care ne sunt familiare astăzi – exilul, dezrădăcinarea, teama de celălalt, identități și diferențe culturale. Și exact aici au găsit demonii zileleor noastre un teritoriu propice jocurilor lor de pace și război.”

Pentru spectacolul „Danaidele”, personajul colectiv și energia sa sunt definitorii. Iată ce le spunea regizorul celor 100 de tineri interpreți ai fiicelor lui Danaos și fiilor lui Aigyptos la repetițiile de acum 20 de ani :

„Devin rugător, deci îți cer protecție. Tu, ca cetățean al unei cetăți grecești, erai obligat să acorzi protecție acelui rugător. Pentru că aceasta era o instituție a lui Zeus și dacă nu o respectai, era prăpăd. Se abăteau asupra ta toate necazurile divine. Zeus te pedepsea. Într-un fel este echivalentul azilului politic de astăzi. În momentul în care cineva cere azil politic, el intră automat sub o protecție, până în clipa în care i se acordă sau nu i se acordă. Există un fel de lege, de obligație morală care exista de la greci – obligația morală de a sări în ajutorul celui neputincios.”

Regizorul le descifra ritmurile personajului colectiv : „Dumneavoastră nu sunteți figuranți. Dumneavoastră sunteți 200 de ochi. Este elementul cel mai important cu care veți juca. Teatrul cu ochii se joacă, restul sunt mizilicuri. Cel mai important, 80% din elementul de expresie al actorului este ochiul. Chiar atunci când poartă mască. În gaura din mască strălucește tot timpul ceva. Există o anume energie. Teatrul nu se face cu cuvinte și cu mișcări și cu sunete, teatrul se face cu energie. ”

Danaidele foto 09

 

Danaidele

Text bazat pe scrierile lui Eschil.
Durata 111’

In distribuție: Radu Beligan, Victor Rebengiuc, Coca Bloos, Mariana Buruiană, Micaela Caracas, Alexandru Repan, Mihai Dinvale, Adriana Irimescu, Andreea Pârvu, Ramona Atanasoaie, Alin Olteanu, Lucian Dolgan, Mihai Giuritan, alături de o sută de tineri actori ce alcătuiesc personajele colective: Danaidele și Egiptenii.

Scenariul și regia: Silviu Purcărete

Traducerea textelor originale Paul Mazon și Alexandru Miran.
Asistent regie Paul Chiribuță, Muzica Iosif Herțea, Scenografie Ștefania Cenean.

Echipa TV: Redactor Doina Teodoru; Director imagine Laurențiu Popescu; Regia de montaj Emilia Andreescu, Manuel Apostol; Regia TV Constantin Dicu

Acest program poate fi urmărit şi online, pe portalul video TVR+.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.