Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely a pus în vânzare biletele pentru a treisprezecea ediție a TESZT
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-maghiar-de-stat-csiky-gergely-a-pus-in-vanzare-biletele-pentru-a-treisprezecea-editie-a-teszt/

Festivalul Euroregional de Teatru va avea loc între 22-29 mai 2022. Selecţia reuneşte 24 de spectacole ce reflectă schimbările de paradigmă petrecute în lume şi transfigurarea percepţiilor personale despre proximitate şi interioritate, despre spaţiul social şi cel personal, în urma pandemiei de COVID 19 în ultimii doi ani – şi îşi propune să dea un boost-impuls pentru reîntâlnirea spectatorului cu artiştii, pentru restaurarea comunităţii teatrale.

Un articol de Petre Ivan|10 mai 2022

Programul festivalului reunește mai multe spectacole înscrise pentru apelul deschis lansat de TESZT înainte ca lumea artistică să fie bulversată de restricțiile pandemice. Pe lângă acestea, TESZT#13 are în selecție spectacole relevante produse în ultimii doi ani în Europa, cu accent pe producțiile care sondează resorturile profunde ale fragilității și ale rezilienței sufletești și modul în care umanitatea se recompune în urma cutremurului pandemiei Covid19. Este și ocazia ca teatrul-gazdă să prezinte unui public internațional spectacolele sale recente, lucrate la începutul și în timpul pandemiei – „Tragedia omului” (r. Silviu Purcărete) și „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” (r. Adrian Sitaru).

Spectacolele selectate din regiune pentru 23, 24 și 25 mai problematizează răspunderea celor (ne)implicați în război și trauma popoarelor care au trecut prin război civil – toate pot fi citite în altă lumină prin prisma conflictelor actuale. Astfel, „Șapte Spaime” (Teatrul Național Bosniac Zenica, r. Selma Spahić) vorbește despre războiul civil din fosta Iugoslavie, în timp ce „Eichmann la Ierusalim” (Teatrul de Tineret Zagreb, r. Jernej Lorenci) pune problema răspunderii colective, a răului potențial pornind de la cartea Hannei Arendt, iar „History of Motherfuckers” (Teatrul Național Bitola, r. Urbán András) reia într-o estetică punk motivele războiului și trădării din „Coriolanus” de W. Shakespeare.

În 24, 25 și 26 mai TESZT găzduiește trei spectacole de dans contemporan, distincte ca stilistică și energie. „May B”, inspirată din opera lui Samuel Beckett, este superproducția coregrafiată de Maguy Marin din Franța, o adevărată vedetă a dansului contemporan, un spectacol care în ultimii 30 de ani a schimbat multiple distribuții și s-a jucat pe mii de scene. Josef Nadj revine la TESZT cu „OMMA”, coregrafie pentru opt dansatori africani care își întrepătrund influențele, tradițiile, limbajele artistice. „Empty Floor”, producția trupei Imperfect Dancers, rezidentă la Opera din Pisa, transpune în mișcare subiectul delicat al maladiei Alzheimer.

Din spațiul teatral maghiar vin la TESZT companii care propun o regândire contemporană a unor texte sau forme dramaturgice clasice, experimentează cu forme de meta-teatru și cu ideea de teatru în teatru: „Balade scurte sângeroase” (Compania Forte – Lukács Miklós Cimbiosis Trio – Teatrul Pannon Várszínház, r. Horváth Csaba), „Cavalerii doamnei excitate: operetă de gală sindicalistă din Subotica” (Teatrul Kosztolányi Dezső Subotica, r. Urbán András) și „Richard al III-lea se interzice” (Teatrul Szkéné – Asociația Teatrală Ocazională Vádli din Budapesta, r. Szikszai Rémusz).

Cel mai lung spectacol din TESZT va dura 10 ore – „încă fără titlu”, regia Tomi Janezič, Teatrul de Tineret Ljubljana – un adevărat maraton prin zeci de povești de dragoste și versiuni diferite ale motivului Don Juan. Din seria spectacolelor cu iubiri de poveste face parte și „Leonce și Lena” (Teatrul German de Stat Timișoara). „Gaia. Marea de dorință” (Kristóf Szábo FACE Ensemble, Germania) reprezintă un performance cu elemente de teatru fizic și bondage art, iar monodrama „Mistero Buffo” este un adevărat tur de forță pentru actorul-orchestră croat Dražen Šivjak. Extensie –Teszt, o secțiune aparte, reunește spectacole independente, în 23-28 mai. Din Timișoara producțiile selectate sunt „Orașul paralel” (Teatrul Maghiar-Diogene-CiviCultura), „Je suis Giselle” (Unfold Motion), „Animal Crossing” (Teatrul Basca), toate cu acces gratuit, și „dosztoievskij b@r/reopening” (Compania Independentă Arte-Factum), spectacol cu acces exclusiv prin rezervare, iar din străinătate vor fi prezenți Marco Chenevier cu „O singură răsuflare” – spectacol itinerant prin zona centrală a orașului și Teatro dei Venti cu „Moby Dick”, o superproducție de dimensiuni impozante inspirată de romanul lui H. Melville.

Trei concerte de jazz, rock, world-music vor convinge spectatorii TESZT să rămână în teatru seara târziu. „Selfie Concert”, cea mai recentă lucrare a lui Ivo Dimchev, este o „sculptură muzicală”, în care artistul investighează interacțiunea dintre interpret și public, un motiv și un mod diferit de a fi împreună. Lukács Miklós Cimbiosis Trio își prezintă cel mai recent album de jazz, „Music from the solitude of timeless minutes”, iar în playlistul trupei belgrădene Vrooom vor fi melodiile compuse pentru peste 30 de spectacole de teatru.

Biletele sunt disponibile pe www.tm-t.biletmaster.ro si la casa de bilete a teatrului (orar 10-13 și 16-19 de luni până vineri) la prețul de 50 lei per spectacol, cu abonamente de 450 de lei pentru 15 spectacole, 350 lei pentru 10 spectacole, 175 de lei pentru 5 spectacole. Biletul pentru spectacolul-maraton „încă fără titlu” costă 100 de lei și nu este cuprins în variantele de abonament. Toate spectacolele sunt traduse în limba română, engleză și maghiară, după caz.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.