Teatrul Metropolis, o poveste de succes – gală de cinci stele
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-metropolis-o-poveste-de-succes-gala-de-cinci-stele/

Gala organizată de Teatrul Metropolis în 2012, la cinci ani de la înfiinţare, a fost un eveniment istoric şi unic. A explodat ca o minune în peisajul teatral bucureştean, pentru că nimeni nu-i premiase până atunci pe spectatori.

Un articol de Monica Andrei|8 noiembrie 2013

Gala organizată de Teatrul Metropolis în 2012, la cinci ani de la înfiinţare, a fost un eveniment istoric şi unic. A explodat ca o minune în peisajul teatral bucureştean, pentru că nimeni nu-i premiase până atunci pe spectatori.

„Cinci ani de la înfiinţare printr-o gală specială în care premiile nu au fost acordate actorilor, regizorilor, scenariştilor sau oamenilor din teatru, ci spectatorilor fideli. Evenimentul a demarat cu 14 premii speciale de fidelitate oferite tot atâtor spectatori ai teatrului, de la cei mai tineri până la decanul de vârstă, o doamnă de 95 de ani.

Printre premiile oferite s-au numărat „Nicio zi fără teatru”, „Teatrul în familie”, „Limba noastră-i o comoară”, „CTC – Controlul Teatrului de Calitate”, „Veronica Micle”, „Ovidiu Ioaniţoaia”, „Metropolis, pământ românesc” sau premii cu numele unora dintre spectacolele instituţiei – „Doctori, femei şi alte întâmplări”, „Peşte cu mazăre”.

Au urmat Premiile Speciale „Metropolis 5” oferite pentru cel mai tânăr spectator, cel mai longeviv spectator, cel mai spectaculos salt profesional, cel mai bun ambasador al teatrului în rândul tinerilor şi pentru cel mai original spectator.” (www.myTEX.ro Anca Dobri)

Gala, Cosmina Stratan

Au fost încununaţi cu laurii bucuriei şi diploma de onoare cinci categorii de spectatori fideli de la Teatrul Metropolis: Constanţa Bişir, Cosmina Stratan, Lucian Predica Maria Lukacs Renata Matei. Au primit Premii de fidelitate: Anamaria Peligrad, Carina Dilevschi, Coca Doichiţa, Cornelia Grecescu, Cristina Gutman, Liviu Ciocan, Liz Zarik, Lucian Matei, Maio Podoleanu, Stela Dascălu, Florea Oprescu, Florin Bălan.

Programul de promovare a dramaturgiei universale contemporane, la Teatrul Metropolis

„Avem tineri actori de excepţie! Fără aceşti actori din distribuţie, spectacolul nu reuşea să transmită convingător mesajul general de condamnare a segregaţiei, propus de autor” scria Ileana Lucaciu despre spectacolul „Îngeri în America” de Tony Kushner, text premiat cu Premiul Tony pentru cea mai buna piesă de teatru (1993), în directia de scenă a lui Victor Ioan Frunză (cu Virginia Mirea, George Ivaşcu, George Costin, Sorin Miron, Adrian Nicolae, Alexandru Ion, Nicoleta Hâncu, Cristiana Răduţă Bobic).

ingeri in america

„Toți actorii care dau viață lumii frivole aflate la apus, merită aplauze pentru adaptarea la cerințele manifestării cu sens major a unui personaj colectiv, pentru dăruirea implicării ilustrării în fiecare moment a unui tablou unde punctul forte al acțiunii rămân, fie Aristide Bruant (Vlad Ivanov), fie Henri de Toulouse Lautrec (George Ivaşcu)”, nota Ileana Lucaciu despre „Lautrec la bordel”, după Mario Moretti, în regia lui Horaţiu Mălăele (cu George Ivaşcu, Vlad Ivanov, Ana Covalciuc, Ozana Barabancea, Ruxandra Maniu, Raluca Vermeşan ș.a.).

Lautrec la bordel

„O lume colorată, puţin nebună, închisă într-o lume murdară în care scrisul creează alte reguli şi o redimensionează. Tocmai în asta stă şi frumuseţea regiei, că nu ţine să dea răspunsuri şi că lasă finalul într-o dulce şi elitistă ambiguitate… pe ideea a fi sau a nu fi” (Yorick) este spectacolul „Spitalul comunal” de Hristo Boicev, în regia lui Felix Alexa (cu Răzvan Vasilescu, Valentin Uritescu, Marius Manole, Marius Stănescu, Adela Mărculescu ș. a.). Textul a luat premiul „Enrico Maria Salerno” pentru dramaturgie europeană.

„Am uitat care este diferenţa artistică şi profund umană între râs şi plâns, nuanţele estetice ale tristeţii adânci şi ale bucuriei de a trăi. Aş putea spune, în mod metaforic, că piesa a semănat cu o melodie. Note puse pe un portativ scenic..,” WWW.LUMEBUNA.RO despre spectacolul „Baba care ascultă ABBA” de Catherine Aigner, în regia lui Theo Herghelegiu (cu Luminiţa Gheorghiu, Emilia Dobrin, Ion Arcudeanu, Dana Voicu, Gabriel Duţu).

Baba care asculta Abba

„Fantoma, dragostea mea!” de Noel Coward, în regia lui Şerban Puiu, cu Gabriela Popescu, Marius Florea Vizante, Monica Davidescu, Alexandra Velniciuc, Raluca Ghervan, este „un spectacol creator de bună dispoziţie, ce merge pe linia obişnuită a convenţiei teatrale. Nu propune revoluţii estetice ci doar întâlniri cu umorul de calitate susţinut de actori admirabili.” (ileanalucaciu.blogspot.com)

„Uşor, antrenant, fără mari ambiţii estetice şi care are o singură ţintă: divertismentul. Prea puţin surprinzător, dar cu mare priză la public”, notează Adevărul despre spectacolul „Pijamale”, de Mawby Green şi Ed Feilbert regizat de Emanuel Pârvu (Adrian Titieni, Monica Davidescu, Anca Sigartău, Silviu Biriş, Romeo Pop, Alexandra Velniciuc, Vlad Jipa).

pijamale

„O poveste despre rătăcirea drumului în cuplu, despre căutări, (false) regăsiri… O poveste despre dragoste…O combinaţie între amintire şi dor. ”(Yorick) este spectacolul cu piesa „Sex” de Rob de Graaf, în regia lui Claudiu Goga (cu Emilia Popescu, Mircea Rusu, Gelu Niţu, Mihai Calotă).

Emilia Popescu

„100 de minute de recital actoricesc. Maia Morgenstern, cu sonorităţi de violoncel. De la aroganţă jucată, la sinceritate deplină”. Așa descrie Marina Roman spectacolul „Jubileul” de Jean-Marie, în regia lui Radu Beligan (Maia Morgenstern, Victoria Dicu).

Foto: arhiva Teatrul Metropolis

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.