PROTEST Joi, 7 noiembrie, cea mai importantă instituţie de spectacol din Bulgaria a avut „o noapte furtunoasă”, în urma conflictului iscat chiar înainte de premiera spectacolului regizat de actorul britanic John Malkovich, conflict ajuns în presa internaţională.
Un articol de Monica Andronescu|10 noiembrie 2024
Cu o oră înainte de premiera spectacolului după o piesă de George Bernard Shaw, o mulțime amenințătoare, în care se aflau persoane purtând măști și persoane îmbrăcate în negru, s-a strâns în fața Teatrului Național „Ivan Vazov” din Sofia. Câteva sute de demonstranți – din „grupări minore de extremă-dreapta”, afirmă unele surse – au dorit să-și exprime dezacordul față de noua producție artistică, o montare a comediei „Omul și armele” (Arms and The Man) de George Bernard Shaw, în România cunoscută sub titlul „Soldatul de ciocolată” și montată foarte rar, cea mai recentă punere în scenă purtând semnătura regizorului Andrei Șerban și fiind produsă de Teatrul Odeon.
Potrivit protestatarilor, spectacolul regizat de artistul britanic ar creiona o imagine negativă a bulgarilor, punând poporul bulgar într-o lumină cu totul nefavorabilă. Prilej pentru ei să fluture lozinci precum „Fără piese antibulgare la Teatrul Național al Bulgariei” sau „Du-te acasă, Malkovich”. Protestul a degenerat repede în acte de violențe verbală și fizică, spectatorii cumpărători de bilet fiind împiedicați să intre în clădire, iar oficialii teatrului și un cunoscut regizor bulgar, nominalizat la Oscar, Teodor Ușev, venit să vadă noua montare, fiind admonestați. „«Oamenii» ăștia voiau să intre în teatru și să provoace haos. În câteva secunde, la ordinul lui Spitz-Führer, am fost înconjurați de neonaziști, care au început să ne lovească. Un polițist m-a certat că i-am provocat. Noi am încercat să scăpăm, dar mulțimea furioasă nu ne lăsa. Ne-au lovit cu picioarele, ne-au jignit, ne-au scuipat”, a declarat regizorul, citat de Euractiv.com.
Aceeași sursă susține că printre demonstranți au fost prezenți Angel Dzhambazki, politician naționalist și fost europarlamentar, și Volen Siderov, lider al partidului extremist ATAKA și politician prorus, precum și membri ai partidului prorus „Renașterea”. „Protestez la adresa acestui spectacol pentru că e urât și ofensator și ne portretizează ca pe un fel de barbari. Astăzi, în Europa, e foarte important să nu ofensezi pe nimeni. N-aș merge niciodată să protestez la adresa unui spectacol care e doar artă”, ar fi declarat Angel Dzhambazki.
În acest context, directorul teatrului, Vasile Vasilev, care a catalogat incidentul drept un act de „cenzură și fascism pe față”, a hotărât că reprezentația va avea loc doar în fața criticilor de teatru și a jurnaliștilor invitați, publicul posesor de bilet urmând să fie despăgubit.
Spectacolul a început cu o oră întârziere, iar după premieră John Malkovich a comentat, potrivit aceleiași surse: „E o reacție foarte ciudată. Din ce în ce mai multor oameni le place să cenzureze lucruri cu care nu sunt de acord”.
Ministrul de Interne al Bulgariei, Atanas Ilkov, a anunțat că în timpul protestului nu s-au înregistrat victime sau pagube, dar fără a preciza de a ce forțele de ordine nu au creat un culoar de protecție, prin care să asigure accesul în teatru, la premieră, al spectatorilor plătitori de bilet.
Întrebat la o emisiune realizată la postul național de televiziune din Bulgaria în ziua următoare, oficialul a precizat că protestele au căpătat proporții din cauza reacției inadecvate a directorului teatrului, care a intrat în negocieri cu protestatarii, fără a aprecia just pericolul și fără a se consulta cu Ministerul de Interne, care fusese informat oficial că această demonstrație urmează să aibă loc.
O pledoarie pentru pace aduce război
Celebrul dramaturg britanic, mult mai cunoscut pentru alte piese, a scris „Omul și armele” în 1894, pornind de la Bătălia sârbo-bulgară de la Slivnița, din 1885, și abordând, cu inteligența lui tăioasă, critică, și cu umorul lui inconfundabil, teme majore, cu numeroase ecouri.
Pornind de la o poveste de dragoste cu personaje cuceritoare, autorul a construit o pledoarie împotriva conflictului armat și a divizării, criticând naționalismul și xenofobia. Invitând la reflecție despre necesitatea păcii, singura cale pentru supraviețuire și conviețuire, George Bernard Shaw a strecurat în piesa lui și un discurs despre iluzii, neputințe și limite, despre eterna nepotrivire dintre aparență și esență.
Protestatarii implicați în incidentul petrecut la Sofia au interpretat noua punere în scenă a piesei drept o tentativă de a-i încondeia pe bulgari sub pretextul oferit de o operă de ficțiune. Europa Liberă susține că protestul, care afirmă că noul spectacol ar arăta poporul bulgar ca fiind „barbar, analfabet, simplu și nespălat”, ar fi survenit după săptămâni de tensiuni, în care Uniunea Scriitorilor din Bulgaria și mai multe grupări naționaliste ar fi atras atenția asupra acestei interpretări a spectacolului, care nici măcar nu avusese premiera.
După incident, Convenția Teatrelor Europene, precum și alte organizații și grupări proeuropene și-au exprimat întreaga susținere pentru Teatrul Național din Sofia.