Teatrul Naţional Radiofonic propune spre audiţie, la Teatrul Metropolis, MĂTRĂGUNA de Niccolò Machiavelli
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-national-radiofonic-propune-spre-auditie-la-teatrul-metropolis-matraguna-de-niccolo-machiavelli/

Luni, 25 septembrie 2017, la ora 11.00, Teatrul Naţional Radiofonic inaugurează o nouă serie de audiţii cu public, de data aceasta, gazdă generoasă fiind Teatrul Metropolis din Bucureşti, aflat pe strada Mihai Eminescu nr. 89.

Un articol de Petre Ivan|22 Septembrie 2017

Proiectul „Ne auzim la… Metropolis” va debuta cu audiţia spectacolului „Mătrăguna” de Niccolò Machiavelli, una dintre cele mai izbutite montări ale anului 2017, realizate la Teatrul Naţional Radiofonic.

Traducerea textului renascentist este semnată de N. Al. Toscani. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu.

În distribuţie: Florin Piersic, Medeea Marinescu, Cristian Iacob, George Ivaşcu, Adela Mărculescu, Ion Haiduc, Daniel Badale, Violeta Berbiuc, Vasile Manta.

Regia de montaj: Dana Lupu şi Bogdan Golovei. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: Vasile Manta. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.

Producţie a Teatrului Naţional Radiofonic mai 2017.

Mătrăguna” de Niccolò Machiavelli reprezintă o adevărată capodoperă a literaturii dramatice universale, una dintre cele mai izbutite comedii din toate timpurile, mereu proaspătă şi extrem de actuală, jucată de secole încoace pe marile scene ale lumii şi care continuă să figureze în repertoriile teatrelor, generând succes după succes.

Spectacolul „Mătrăguna” de Niccolò Machiavelli, în regia lui Mihai Lungeanu, ne propune o lectură contemporană a excepționalei opere renascentiste de secol XVI, o alcătuire teatrală în care ascultătorul de azi se poate regăsi cu ușurință. Spiritul critic necruțător, libertatea de conștiință, curajul de a rosti adevăruri, de a arăta viciile, ipocrizia şi paradoxurile unei epoci, protestul împotriva moravurilor și a instituțiilor vremii, în primul rând împotriva corupţiei bisericii, au făcut din piesa „Mătrăguna” o oglindă a societății italiene, în acea explozie de vitalitate a Renașterii, de afirmare exuberantă a vieții, după toată închistarea și tot dogmatismul Evului Mediu.

Adaptarea radiofonică realizată de Mihai Lungeanu a concentrat inspirat întâmplările şi dialogurile, accentuând comicul, subliniind nu doar ceea ce face piesa mereu actuală şi contemporană nouă, ci mai cu seamă ceea ce are ea peren.

Acţiunea dinamică, vigoarea caracterelor, stilul de o remarcabilă teatralitate, savoarea dialogului sunt tot atâtea virtuţi, ce au dat naştere unui spectacol radiofonic viu şi cuceritor. Construcţia dramatică echilibrată, întâmplările palpitante, loviturile de teatru abil calculate, dialogul suculent, dar şi perspectiva filosofică, general-umană şi mai cu seamă conotaţiile moderne generează un tablou animat, expresiv şi plin de înțelesuri.

Muzica ritmează acțiunea, comentează dialogurile, creează convenția, cadrul desfășurării unor evenimente captivante și pline de semnificații, transpunându-ne lesne din Renaștere în contemporaneitate, preumblându-ne inspirat prin mai multe epoci, stiluri, întâmplări.

În „Mătrăguna” de Niccolò Machiavelli, Florin Piersic a revenit spectaculos la Teatrul Național Radiofonic, dându-i viață lui Messer Nicia cu încântătoare naturaleţe, cu ironie și autoironie și, mai cu seamă, cu acel farmec care reprezintă, fără îndoială, marca personalității lui artistice. Alături de el, Medeea Marinescu, Cristian Iacob, George Ivașcu, Adela Mărculescu, Ion Haiduc, Daniel Badale au conturat personaje bine individualizate, pline de viață, de o vervă comică irezistibilă.

Astfel încât, „Mătrăguna” de Niccolò Machiavelli a devenit o montare incitantă şi plină de vervă, o frescă a lumii italiene renascentiste, plină de vitalitate, de energie şi de culoare locală şi, totodată, o evidentă alegorie politică, o critică acidă şi licenţioasă a corupţiei din societatea acelor timpuri și… din toate timpurile!

Foto: Mătrăguna, Teatrul Metropolis – facebook

 

19
/10
/19

Foaierul și holul Sălii Studio a Teatrului Odeon devin, pe timpul desfășurării FNT-29, spațiul unei expoziții despre arta și viața unui artist complex și plin de elaborate viziuni. Un demers care mizează pe informația intenționat-fragmentară, amestecată cu melancolie și decadență...

19
/10
/19

Evgheni Vodolazkin, unul dintre cei mai importanți și îndrăgiți scriitori, revine în România, în perioada 24–28 octombrie, la invitația Editurii Humanitas Fiction și a Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara – FILTM 2019.

19
/10
/19

Duminică, 20 octombrie, de la 18.30, la TVR 3, în emisiunea „Vizual”, Marius Constantinescu vă invită la centrul BOZAR din Bruxelles, la deschiderea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuşi în ultimii 20 de ani şi primul de acest gen din Belgia: expoziţia „Brâncuşi. Sublimarea formei”.

19
/10
/19

Marți, 22 octombrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, va avea loc o întâlnire cu Lucian Boia și Marian Voicu despre volumul „Întrebări fără răspuns (sau cu prea multe răspunsuri)”, publicat de Editura Humanitas.

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

18
/10
/19

Pentru prima dată adaptat pentru teatru, „Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, unul dintre cele mai fascinante romane ale literaturii lumii, s-a transformat în spectacol și va avea premiera vineri, 18 octombrie, de la ora 19, la Studio „Uțu Strugari” al Teatrului Național Timișoara.

18
/10
/19

Spectacolul „Figuranta” un nou one-woman show cu Tania Popa, va avea premiera pe 3 noiembrie, ora 20.00, la Sala Pictura a Teatrului Naţional din Bucureşti.

17
/10
/19

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

Page 1 of 83312345...102030...Last »