Teatrul Nottara aduce Festinul pe Bulevard
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-nottara-aduce-festinul-pe-bulevard/

Teatrul Nottara începe toamna în forţă. Pe lângă deschiderea stagiunii, instituţia organizează prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, între 12 şi 19 octombrie.

Un articol de Andrada Văsii|13 septembrie 2013

Teatrul Nottara începe toamna în forță. Pe lângă deschiderea stagiunii, instituția organizează prima ediție a Festivalului Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, între 12 și 19 octombrie.

La conferința de presă, am văzut o parte din spectacolul ,,Matrimoniale”.

O scenă cu recuzită. Lumini. Sala vuiește de nerăbdare. Marinela Țepuș, directoarea teatrului, se așază la marginea scenei și se adresează publicului. Actorii stau undeva pe margine, pe scaune, și ascultă. Începe stagiunea la Teatrul Nottara. Începe și Festivalul Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard.

După câteva minute i se alătură și Alice Barb. Regizoarea începe să vorbească despre noul său proiect, ,,Mobilă și durere’’, care are la bază un text de Teodor Mazilu.

,,Iată-mă acum la a patra incursiune în lumea lui Teodor Maziliu. Un text care este excepțional, după părerea mea, Mobilă și durere, un text scris acum 32 de ani, dar care este atât de actual, din păcate, încât pare că a fost scris ieri.”

Alice Barb,

regizor

Ascultând-o pe regizoarea Alice Barb cum vorbește despre producția ,,Mobilă și durere” de la Teatrul Nottara, îți poți da seama că spectacolul promite: e o poveste a îmbogățirilor peste noapte, a oamenilor lipsiți de aspirații și a celor care se refugiază în dorințe meschine.

Alice Barb a creionat cu ușurință pentru toți cei prezenți tipologia personajelor din ,,Mobilă și durere’’: ,,Un spectacol care sper să fie modern în sensul bun al cuvântului. Care sper să scoată la lumină abordările profunde pe care Teodor Mazilu le pune în acest text. Repet, un text pe care eu îl consider foarte important, un text testamentar. Fiind singura comedie scrisă de Teodor Mazilu în care se moare la final, eu am citit-o întotdeauna ca pe o mare tragicomedie.”

Teatrul Nottara

Directorul Teatrului Nottara, Marinela Ţepuş, alături de regizoarea Alice Barb.

În continuare, Alice Barb vorbește despre actualitatea textului lui Mazilu: ,,În lumina întâmplărilor din țara noastră pot să vă spun că începe să mi se pară un text aproape apocaliptic. Pe vremea când a fost scris acest text puteam să ne împărțim în două și să spunem că personajele care evoluează în el nu suntem noi, sunt ceilalți. Și știm foarte bine cine sunt: sunt aceia. Astăzi, granița aceasta mi se pare că a dispărut.’’

,,Un text în care la final, câinele Adolf, pe care Lizica tot speră să îl învețe limba franceză, apare și transmite următorul mesaj: floarea trebuie să ramână floare, câinele trebuie să rămână câine și omul să rămână om; mi se pare un text foarte important.”

Alice Barb

 

Matrimoniale cu complicații

Regizoarea Diana Lupescu a vorbit despre spectacolul ,,Matrimoniale”.

Eva, o femeie foarte bogată, doreşte să se căsătorească. Pentru aceasta apelează la un site de matrimoniale. Alege doi bărbaţi cu care să se întâlnească. Tibi şi Zaharia sunt invitaţi, în acelaşi timp, la întâlnire, pentru a li se da un test. Fiecare dintre ei are moduri complet diferite de a o cuceri.

Tibi este ofensiv, Zaharia pasiv şi sensibil. Lucrurile se complică şi adevărul este dezvăluit atunci când apare, neinvitată, o femeie, Mira. Conştientă, încă de la început, că pretendenţii sunt interesaţi, în principal, de banii ei, Eva va fi uimită să afle că, ceea ce îi face să lupte, sunt motive mai degrabă personale, situaţii grave din prezent şi din trecut.

Teatrul Nottara

Fragment din spectacolul ,,Matrimoniale”. Actorii, de la stânga la dreapta: Lucian Ghimiși, Mihai Marinescu și Ada Navrot.

Din nou întuneric. Zaharia stă la o masă. Tibi în partea alăturată a scenei. Eva ține în mână o pungă. Regulile jocului sunt simple: cei doi pretendenți trebuie să îi spună de ce o plac. După caz, fiecare primește un pai. Schimbul de replici fluent dintre Zaharia și Tibi te face să crezi că iei parte la o luptă între doi combatanți pentru mâna femeii iubite. Acolo. Și atunci. Lucrurile se complică. Apare Mira.

Jocul actorilor te invită să îi urmărești cu sufletul la gură. Cine este Mira, ce dorește ea și cum se vor termina lucrurile pentru Eva? Întrebări la care regizoarea Diana Lupescu a dat indicații clare spre a se primi un răspuns. Rezultatul? Un nou spectacol pentru Teatrul Nottara.

Teatrul Nottara prezintă festinul actoricesc

Noutăţile repertoriului de la Teatrul Nottara sunt cele trei premiere: ,,Matrimoniale” de Lia Bugnar, regia – Diana Lupescu; ,,Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia – Alice Barb şi ,,Un pic prea intim” de Raijiv Joseph, regia – Cristi Juncu. Montările vor ieşi la rampă în luna octombrie, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard.

,,Am creionat un proiect inedit care va cuprinde nu doar spectacole de teatru, ci şi lansări de carte, colocvii, spectacole-lectură cu acces liber şi un eveniment stradal dedicat tuturor trecătorilor. Timp de opt zile, teatrul va îmbrăca «haine de festin», cu scopul de a revitaliza comedia bulevardieră.”

Marinela Țepuș,

directorul teatrului Nottara

Festivalul, aflat la prima ediție, propune două secţiuni. Prima secţiune, cea competitivă, a fost denumită emblematic „Criză teribilă, monşer!”, pentru că, în cadrul acesteia, vor intra în competiţie spectacolele, din mai multe ţări (Franța, Serbia, Bulgaria, Austria), concepute pe tematica (prea prezentă, prea cunoscută) a crizei. Cu alte cuvinte, se încearcă ilustrarea prin teatru a unui subiect de actualitate: criza de orice tip (economică, socială, politică, sexuală sau identitară).

A doua secţiune, „Bulevardul Comediei”, prezintă, pe lângă spectacole ale teatrului gazdă, şi ale producții, printre care: „Familia Tót”, (Centrul Cultural Nicolae Bălcescu, regia – Victor Ioan Frunză), „Leonida Gem Session” (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, regia – Tompa Gabor).

 

Foto credit: Teatrul Nottara

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.