TESZT 2022: „Teatrul arată asemănările, contrastele și paradoxurile diferitelor culturi”
https://www.ziarulmetropolis.ro/teszt-2022-teatrul-arata-asemanarile-contrastele-si-paradoxurile-diferitelor-culturi/

Între 22-29 mai are loc la Timişoara Festivalul Euroregional de Teatru TESZT nr. 13. În creuzetul multicultural al capitalei culturale europene de anul viitor, 24 de spectacole din 11 ţări vor explora în cheie contemporană istorii cu şi despre om în faţa unor mari provocări ale sufletului şi istoriei.

Un articol de Cristina Enescu Aky|20 mai 2022

Cover foto: „Tragedia omului”, regia Silviu Purcărete

Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România sunt țările din care companii de teatru de stat și independente vor prezenta spectacole mai mult sau mai puțin clasice, pe teme dintre cele mai intense ale vremurilor noastre precum responsabilitatea colectivă, răspunsul omului și al umanității în fața dragostei, a răului și a suferinței.

Vor fi prezentate și 3 spectacole de dans (superproducția „May B”, inspirată de opera lui Beckett și coregrafiată de Maguy Marin, celebru dansator și coregraf francez, unul dintre cele mai importante figuri ale Noului val francez; „OMMA” o coregrafie pentru 8 dansatori africani semnată de cunoscutul „artist fără frontiere și fără bariere”, plurivalentul Josef Nadj; și „Empty Floor”, spectacolul trupei Imperfect Dancers, rezidentă la Opera din Pisa). Adăugați și trei concerte (rock, jazz și world music), și veți avea panorama unui eveniment pentru care merită să faceți o călătorie de turism cultural la Timișoara. Puteți consulta programul integral al TESZT aici.

Pentru că norocoasa ediție nr. 13 a TESZT își propune să dea un boost pentru reîntâlnirea spectatorului cu artiștii, și să catalizeze și mai multe conexiuni între culturi (locale, europene, artistice), directorul Teatrului Maghiar din Timișoara Balázs Attila ne-a împărtășit ce aduce important acest festival, dar și teatrul în general, în prezentul nostru tulburat, și care sunt de fapt mizele întâlnirilor artistice dintre oameni și culturi diferite.

Balazs Attila, directorul Teatrului Maghiar de Stat și al Festivalului TESZT

Cum își propune TESZT 2022 să fie un „un boost al poftei de teatru”?

În primul rând, trebuie să amintim ideea care a creat TESZT. Se regăsește în numele său – „találkozó”, adică întâlnire. Am căutat mereu artiști și creatori ale căror întâlniri cu publicul și între ei să conducă la rezultate noi. În 2020 și 2021, toate acestea au fost anulate din cauza pandemiei. Așadar este nevoie de o regândire a situației. În al doilea rând, avem nevoie de un boost pentru a restabili situația de acum doi ani. Dar nu dorim doar o re-stabilizare, ci să oferim o secțiune transversală a situației actuale. Pe parcursul săptămânii de festival, așadar, ne uităm în urmă și privim spre viitor, trăind în același timp, intens, în prezent.

Un festival euroregional, organizat într-un oraș cu o îndelungată tradiție de intersecție a mai multor culturi. Ce aduce teatrul important și util în comunicarea interculturală din zonă dar și în general, din lume?

Teatrul este arta prezentului, iar atunci când vine vorba de intersecția diferitelor culturi, teatrul arată asemănările, contrastele și paradoxurile lor. Timișoara se află în poziția norocoasă de a îmbrățișa mai multe culturi și de a experimenta acest lucru în mod real în viața de zi cu zi. Deci aveam făcut deja primul pas. Dacă găsim puncte de convergență, acesta este un al doilea pas. Dacă apoi căutăm și găsim conexiuni în teatru, suntem deja la jumătatea drumului. Ce aduce teatrul și este important? Să ai atâtea întâlniri într-o săptămână, de la local (Timișoara) la regional (Balcani) și la mai larg (Europa) este un pas uriaș. Experiența noastră de până acum arată că aceste întâlniri conduc la rezultate noi. Am putea enumera o serie de coproducții teatrale importante care au fost concepute în aceste 13 ediții, dar și exemple în care bazele cooperării au fost puse la TESZT. Oportunitatea există acum, când se pot contura sinergii. Sarcina noastră este de a crea cadrul pentru întâlniri.

În jurul căror teme principale gravitează spectacolele invitate?

Una dintre cele mai importante este refacerea relației teatru-public, refacerea funcției sociale a teatrului, repunerea în funcțiune a vechilor comunități și crearea de noi comunități creative. Spectacolele pe care le prezentăm noi, teatrul-gazdă, au fost lansate chiar înainte de pandemie și în timpul pandemiei – „Tragedia omului”, în regia lui Silviu Purcărete, și „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, spectacolul regizorului Adrian Sitaru, cu care am inaugurat programul Teatrul-cinema.

Una dintre principalele caracteristici ale perioadei pe care am lăsat-o în urmă a fost incertitudinea. Acest lucru se regăsește, evident, în aproape toate producțiile. Căutarea și depășirea limitelor este, de asemenea, o temă importantă, experimentată și exprimată într-o formă sau alta de toți artiștii. Persoanele sensibile, adică și artiștii, sunt, de asemenea, fragile în situații extreme – vulnerabilitatea lor se reflectă și în munca lor. Ce a schimbat în noi și, fundamental, în relațiile dintre noi (auto)izolarea, distanțarea socială, cum s-a modificat arhitectura relațiilor interumane și artistice în noua realitate sunt interogații care definesc selecția acestei ediții a TESZT.

O altă problemă este responsabilitatea popoarelor și a comunităților care au trecut prin situații de război. Problema participării, a traumei, a implicării sau neimplicării – rezultă din producțiile teatrelor din Croația și Bosnia. Nici temele eroismului și trădării nu pot fi evitate în aceste situații extreme.

Lumea unică a lui Beckett din „May B”, ciocnirea dintre tradiție și viața modernă în „Omma”, confruntarea cu boala din „Empty Floor”, sunt discutate cu ajutorul coregrafiei. Printre temele abordate se numără și reinterpretarea formelor clasice, sub forma meta-teatrului și a teatrului în teatru. Limitele toleranței publicului sunt împinse la maxim atunci când acesta este invitat la un maraton teatral de 10 ore, „no title yet”.

Trecând dincolo de zidurile teatrului, vom gusta din secretele ascunse ale orașului, din referințele de actualitate ale lui Dostoievski, din culturile care se întâlnesc la graniță – am inclus producții ale companiilor independente din Timișoara: Basca, Unfold Motion, Arte-Factum. De asemenea, vom umple spațiile din jurul teatrului cu un spectacol interactiv, „One single breath”, și o super producție de mari dimensiuni, „Moby Dick”. TESZT are 24 de spectacole, teatru, dans contemporan sau concerte.

Ce s-a schimbat (în rău, dar și în bine) în acești ultimi doi ani în relația dintre teatru și public, și cum preconizați această relație în cadrul TESZT 2022?

Partea negativă a fost văzută și auzită pe toate canalele. Suntem interesați de întrebările care sunt puse, de soluțiile și posibilitățile care decurg din aceasta. O situație evidentă este izolarea, resimțită de toți în moduri diferite la nivel individual și comunitar –  aceasta este prezentă în aproape toate producțiile din TESZT. Relațiile s-au schimbat, iar teatrul trebuie să răspundă la acest lucru. De aceea, am adunat diferite perspective prin care să reflectăm asupra distanțelor noi, fizice și sufletești, existente acum între oameni. Comunicarea însăși s-a mutat în alte planuri.

Când spectatorii văd teatru făcut de „alții” (din alte orașe, țări, culturi), ce credeți că le aduce asta? Devenim oare puțin mai curioși, mai toleranți….?

TESZT este ca duminica teatrului maghiar din Timișoara. Este o sărbătoare în care creatorul se odihnește și contemplă. Dacă spectatorul este deschis, curiozitatea sa este satisfăcută. Paleta este foarte colorată, toată lumea are de ales, de acceptat sau de respins. Esențial este că fiecare simte o atingere la un anumit nivel. De aici este doar un pas pentru a pune roțile în mișcare. TESZT ne face curioși, receptivi, pe scurt – oameni care gândesc și simt. Treaba noastră, ca organizatori, este să oferim instrumentele pentru a crea schimbarea.

În aceste vremuri complicate, ce putem găsi în teatru care poate avea relevanță pentru „viața reală”?

Totul pornește de la „viața reală”. Dar dacă întoarcem punctul de vedere, putem găsi „viața reală” în teatru. Teatrul construiește parabole, spune povești, exprimă sentimente și idei prin mijloace specifice. De aici putem trage învățăminte, ne putem îmbogăți emoțional, ne reîncărcăm. Cel mai important lucru este să se stabilească și să se mențină o relație reciprocă dinamică prin care aceste canale să devină permeabile.

Veniți la TESZT 2022 pentru că …?

.. indubitabil veți avea parte de provocări, explorări, chiar revelații.



14
/12
/20

Până pe 28 martie 2021, Muzeul Național de Artă al României prezintă expoziția temporară Piranesi. Arhitecturi și fantasme, deschisă din 5 decembrie 2020. Expoziția aniversează 300 de ani de la nașterea artistului Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778) și este realizată de curatorul Cosmin Ungureanu, din cadrul Secției de Artă Europeană a MNAR, anunță organizatorii.

12
/12
/20

Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” organizează în perioada 12-20 decembrie 2020, în zilele de weekend – 12, 13, 19 și 20 decembrie – evenimentul Am venit să colindăm „Florile Dalbe”.

04
/12
/20

Pe 8 decembrie 2020, începând cu ora 13:00, în foaierul Sălii Mari a Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București, va avea loc primul eveniment de promovare din cadrul Proiectului „Expoziție inovativă cu bunuri restaurate din colecția Muzeului Teatrului Național București”, proiect finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

03
/12
/20

Muzeul Național de Artă Contemporană al României se alătură colegilor din Rețeaua Națională a Muzeelor din România, instituțiilor culturale non-guvernamentale și creatorilor independenți, manifestându-și dezacordul cu strategiile promovate de Visarta pentru a consolida cadrul a ceea ce se urmărește în mod implicit a deveni un monopol asupra gestionării drepturilor percepture din comunicarea publică a operelor de artă vizuală.

27
/11
/20

Galeria Estopia București deschide astăzi expoziția „Not Natural”, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia – care a coincis atunci chiar cu deschiderea galeriei – Andrada Feșnic revine la București cu o nouă serie de lucrări realizate integral pe durata ultimului an.

27
/11
/20

Libertatea, egalitatea și democrația sunt printre cele mai puternice valori ale lumii contemporane. Însă lucrurile nu au stat întotdeauna așa și, din păcate, istoria ne demonstrează că, timp de sute de ani, omenirea a reprimat potențialul intelectual a jumătate din populație prin constrângerea femeilor.