Textele lui Cristian Popescu, în liceele din București prin „Telefonul din colțul străzii”
https://www.ziarulmetropolis.ro/textele-lui-cristian-popescu-in-liceele-din-bucuresti-prin-telefonul-din-coltul-strazii/

În această toamnă, Asociaţia Culturală Control N a imaginat şi a creat pentru liceenii din Bucureşti o întâlnire cu textele unuia dintre cei mai speciali poeţi români – Cristian Popescu.

Un articol de Liliana Matei|20 noiembrie 2015

Astfel, spectacolul de teatru-dans „Telefonul din colțul străzii”, parte a modulului educațional cu același nume, a reunit patru actori tineri și doi scriitori care au discutat aplicat cu adolescenții după fiecare reprezentație – Cristian Tudor Popescu și Florin Iaru i-au făcut pe tinerii spectatori să devină curioși și interesați când vine vorba despre textele unice marca Popescu.

„Telefonul din colțul străzii” este un proiect cultural finanţat în cadrul Programului cultural Ești București 2015.

Spectacolul a fost creat de Oana Răsuceanu alături de actorii Adina Lucaciu, Irina Velcescu, Cristian Popa și George-Albert Costea. Decorul și costumele poartă semnătura scenografei Andrada Chiriac, iar muzica a fost compusă de Sebastian Hamburger. Imaginile video și fotografiile care întregesc spectacolul pe parte de proiecție video au fost realizate de fotograful Adi Marineci.

Echipei de creație a spectacolului i s-au alăturat doi dintre scriitorii români care l-au cunoscut pe Cristian Popescu – Florin Iaru și Cristian Tudor Popescu. Poveștile fiecăruia despre și cu Popescu i-au fascinat pe tinerii spectatori, iar finalul fiecărei reprezentații a devenit un bun prilej de a continua și de a fora alături de cei doi în universul poetului Cristian Popescu – prea puțin spre deloc știut de tânara generație.

Descoperirea textelor lui Popescu și transpunerea lor pe scenă a reprezentat un proces unic și pentru cei patru actori implicați. “La început au fost două temeri, care mai apoi
s-au transformat în două bucurii – asumarea textului și întâlnirea cu un public foarte tânăr. Pe cât de mult ne temeam că ne va fi greu să ne asumăm niște poezii cu aceeași rapiditate cu care îți asumi rolul dintr-o piesă, pe atât de ușor și firesc a fost întregul proces. Iar despre adolescenții pe care i-am întâlnit în liceele din București unde am jucat, nu pot spune decât că știu sigur că unii dintre ei îi vor căuta poeziile, îl vor citi, iar alții chiar îl vor imita pe Popescu atunci când vor scrie poezie”, declară actrița Irina Velcescu.

Cristian Tudor Popescu și echipa de creație Telefonul din colțul străzii

Cristian Tudor Popescu și echipa de creație Telefonul din colțul străzii

Alex. Ștefănescu scria despre Cristian Popescu în România Literară: “A reuşit să-i farmece pe mii de cititori cu un mod nemaiîntâlnit de a scrie poezie în limba română, să provoace emulaţie în mediile literare pe care le frecventa şi să facă (încă o dată) din banalul nume Popescu un nume cunoscut. Moartea sa neaşteptată nu numai că i-a întristat pe iubitorii de poezie, dar i-a lăsat dezorientaţi: poetul îşi trăise viaţa prea repede, astfel încât aproape nimeni n-avusese timp să-l înţeleagă (….) Despre Cristian Popescu nu se poate spune: a trăit şi a murit. El şi-a cheltuit viaţa, dând-o în schimbul literaturii”.

Telefonul din colțul străzii s-a inspirat, întru totul, din lumea scrierilor lui Cristian Popescu și și-a propus să ofere adolescenților spectatori posibilitatea descoperirii acestei lumi aparte și unice create de Popescu în volumul său Cuvânt înainte (publicat în 1988). Îmbinând teatrul, dansul și fotografia, Telefonul din colțul străzii inițiază tânărul public bucureștean atât în înțelegerea importanței rolului scriitorului Cristian Popescu în istoria literaturii române, cât și în descoperirea și înțelegerea unui alt tip de manifestare culturală – un spectacol de teatru-dans de tip performance.

Telefonul din colțul străzii a fost prezentat în Colegiul Național de Artă „Dinu Lipatti”, Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes”, Liceul Teoretic „Jean Monnet” și în Colegiul Național Sf. Sava, urmând ca ultima întâlnire cu liceenii, din această toamnă, să se întâmple la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” – luni, 23 noiembrie.

FOTO: Adi Marineci

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.