The Assassin. Exerciţiu de contemplare
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-assassin-exercitiu-de-contemplare/

CRONICĂ DE FILM „The Assassin”, noul şi aşteptatul film al regizorului taiwanez Hou Hsiao-Hsien, este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă cadrele lungi şi viteza excepţională din scenele de luptă minuţios coregrafiate.

Un articol de Ionuţ Mareş|26 octombrie 2015

Realizat pe peliculă de 35 mm, aproape o sfidare în epoca digitalului, „The Assassin” reprezintă extrem de aşteptata revenire în atenţie a lui Hou Hsiao-Hsien, după opt ani de la precedentul său film, „Le voyage du ballon rouge”, produs în Franţa.

Cineastul taiwanez alege de această dată genul wuxia, pe care îl foloseşte însă doar ca pretext pentru căutările sale artistice, dominate de obsesia duratei şi a timpului. Premiat pentru regie pe Croazetă şi proiectat în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, „The Assassin” propune o poveste din China secoului IX, din timpul Dinastiei Tang: o tânără antrenată de mică în artele marţiale şi devenită asasin profesionist revine din exil la familia sa şi este trimisă să ucidă un văr de care a fost foarte apropiată în copilărie, ajuns acum guvernatorul tiran al unei provincii militarizate şi nesupuse curţii imperiale.

„The Assassin” este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă fără drept de apel cadrele lungi ce surprind în special personaje în ipostaze statice, de intimitate, şi viteza excepţională din scenele exterioare de luptă, minuţios coregrafiate şi a căror plasare atentă în întreaga structură de montaj stabileşte ritmul seducător al filmului.

Scenele de nemişcare a personajelor, de non-acţiune, când apar şi puţinele fragmente de dialog, sunt totuşi extrem de bogate vizual şi sonor. Fiecare astfel de cadru este asemeni unui tablou al cărui autor a căutat să surprindă fidel spectaculozitatea, coloritul şi frumuseţea decorurilor şi costumelor de epocă.

Durata lungă şi hipnotică a acestor cadre – de altfel, o binecunoscută marcă a cineastului taiwanez – lasă timp spectatorului, pe de o parte, să observe fineţea lucrăturii şi, pe de altă parte, să intre într-o stare meditativă, necesară pentru a reflecta asupra timpului istoric pe care încearcă să-l reconstituie – sau, mai exact, să-l reconfigureze conform propriei viziuni – Hou Hsiao-Hsien.

În respectivele scene, camera de filmat a directorului de imagine lui Ping Bin Lee – fidel colaborator al regizorului – fie se mişcă lent, în panoramări aproape insesizabile, în jurul personajelor, fie rămâne fixă, surprinzând gesturi şi postúri.

Uneori, personajele, plasate în decoruri somptuoase, sunt filmate de după perdele de mătase semitransparente, a căror mişcare în adierea vântului funcţionează ca un filtru de culoare. Este un element de decor folosit şi ca efect de montaj în cadru pentru a dezvălui sau ascunde un personaj. Iar secvenţele nocturne centrate pe guvernatorul rebel au pe coloana sonoră misterioase bătăi de tobe, care sugerează un sentiment permanent de teamă şi nesiguranţă.

Aparatul de filmat se ţine la distanţă de personaje, în special în scenele de exterior. Camera ezită să se erijeze astfel în instanţă morală atotprezentă şi intruzivă, şi devine un fel de martor pe cât posibil obiectiv care surprinde, aparent întâmplător, frânturi de presupusă realitate, expuse în durata desfăşurării lor.

De aici şi confuzia pe care o stârneşte firul poveştii. Este o naraţiune fragmentată, intenţionat ambiguă şi punctată de digresiuni, cu relaţii între personaje şi întâmplări neclarificate până la capăt. Adăugată la poziţia de minimă implicare a camerei şi la montajul care favorizează acumularea de scene lungi, această strategie contribuie subtil la crearea unui efect de distanţare, inducând un uşor disconfort spectatorului obşinuit cu naraţiuni clasice, dar canalizând în acelaşi timp atenţia spre compoziţia cadrelor şi imaginile picturale (fiind folosit pentru asta formatul restrâns 4:3).

În plus, Hou Hsiao-Hsien elimină orice urmă nu doar de sentimentalism, ci inclusiv de emoţie, deşi unele frânturi de poveste lasă să se întrevadă transformări sufleteşti profunde. De altfel, evoluţia discretă a relaţiei între femeia-asasin şi bărbatul-ţintă şi conflictul interior al eroinei între datorie şi fireştile dileme umane sunt motorul narativ al acestui film despre încercarea de salvare în faţa determinismului impus, într-o eră istorică marcată nu doar de progrese artistice şi de civilizaţie, ci şi de intrigi, răzbunări şi asasinate.

INFO

The Assassin (China, 2015)

Regia: Hou Hsiao-Hsien

Cu: Qi Shu, Chen Chang, Satoshi Tsumabuki

Rating: ●●●●●

 

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.