The Bed is Broken a fost selecţionat la IDFA Amsterdam
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-bed-is-broken-a-fost-selectionat-la-idfa-amsterdam/

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiţii din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2013

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiţii din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

Raluca Răcean Gorgos va fi singura regizoare din România care are un film la acest eveniment. IDFA se va desfăşura în perioada 20 noiembrie – 1 decembrie.

The Bed is Broken spune povestea lui Răzvan şi Vasile, doi copii (de 11 şi de 14 ani) din zona Tarniţa, judeţul Suceava, care ajung într-o zonă minieră părăsită, prinși între un teren de joacă violent și un loc de muncă ostil. Ei trebuie să adune zilnic fier vechi pentru a-şi câştiga existenţa.

Regia este semnată de Raluca Răcean Gorgos, imaginea de Ana Maria Vîjdea, montajul de Ştefan Dan Pârlog, iar sunetul de Tudor Petre. Producător: Dan Nuţu.

Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA) se desfăşoară din anul 1988 şi este unul dintre cele mai mari festivaluri de film documentar din lume. IDFA a fost dintotdeauna axat pe documentare de tip creativ.

„Documentarul creativ este considerat o formă de artă”, anunţă fondatorii acestui festival încă de pe prima pagină. „Creatorul de film documentar nu este un jurnalist, ci un artist. Legile jurnalismului nu se aplică documentarului creativ, care are propriile sale criterii de calitate: inovaţie, originalitate, aptitudini profesionale, expresivitate şi valoare culturală sau istorică.”

The Bed is Broken a prins viaţă la Aristoteles Workshop

„Este un film despre nevoile umane”, spune regizorul Raluca Răcean Gorgos despre producţie. „Oraşul părăsit – nevoia de integrare – este spaţiul perfect pentru Răzvan şi Vasile pentru a-şi spune povestea într-un mod firesc. Domnul Broscar – nevoia de bani – un personaj pe care nu-l vezi, şi totuşi omniprezent, dă sens aventurii celor doi copii.

Prietenia lor – nevoia de siguranţă şi apartenenţă – chiar şi atunci când este exprimată într-un mod agresiv şi dureros, este vitală. Ea reprezintă tot ce au ei“, declara regizoarea.

Raluca spune despre experienţa Aristoteles Workshop: „Pentru mine, Aristoteles Workshop, așa cum este gândit și structurat, a fost exact contrapunctul de care aveam nevoie pentru a face The Bed is Broken. Limitările de timp și de spațiu m-au determinat să fiu extrem de prezentă și atentă la tot ce se întâmplă în jur. Să observ, să provoc, să iau decizii la minut și să extrag cu atenție acele părți care mă definesc. Lucrurile au fost într-adevar foarte condensate, am trăit o a doua viață în decurs de 6 săptămâni.”

The Bed is Broken

Secvenţă din documentarul „The Bed is Broken’’

Raluca avea de mai mult timp o idee despre locul în care va filma acest documentar. „Ştiam de un an spațiul unde aveam să filmăm The Bed is Broken. În tot acest timp, am încercat să aflu tot ce se poate despre fosta mină Leșu Ursului de la Tarnița. Când i-am cunoscut pe Răzvan și pe Vasile, cei doi copii de la Centrul de minori Ostra, mi-am dat seama că Zona Tarnița este spațiul perfect în care ei își pot relata viața, într-un mod firesc. Spațiul gol și abandonat capătă astfel un rol dublu, cel concret, în care copiii caută fier ca să facă rost de bani pentru dulciuri și cel simbolic, în care abandonarea există pe mai multe planuri.”

Anul acesta, atelierul de film documentar a ajuns la ediţia a opta şi s-a desfăşurat în perioada 22 august – 22 septembrie, locul de filmare fiind acelaşi cu cel din ultimele trei ediţii: satul Vama din Bucovina (județul Suceava).

Aristoteles Workshop (AW), unde a fost realizat şi The Bed is Broken, este un atelier anual de film documentar în care profesioniști ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală și de Est în crearea propriului documentar de 30 de minute.

Info:

În ultimii 7 ani, filmele produse de AW au fost selecționate și premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste etc.

Foto credit: Aristoteles Workshop, The Bed is Broken

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.