„The Birth of Violence” are premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional Europalia
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-birth-of-violence-are-premiera-mondiala-in-cadrul-festivalului-international-europalia/

Spectacolul ”The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internaţională în Franţa şi Belgia, în cadrul bienalei internaţionale Europalia. Spectacolul va fi prezentat pe 22 si 23 noiembrie în Valenciennes, la teatrul Le Phénix Scène Nationale, şi pe 18 şi 19 decembrie – la Théâtre Les Tanneurs din Bruxelles.

Un articol de Petre Ivan|16 Noiembrie 2019

Pentru The Birth of Violence au lucrat artiști din România, Franța și Belgia timp de peste un an, fiecare dintre autori chestionându-și propria poziție cu privire la radicalism și violență. Echipa a lucrat cu zeci de cetățeni din România pentru a înțelege mai bine cum este inhibată și când este legitimată social violența.

Proiectul a pornit de la o invitație a teatrului Le Phénix Scène Nationale și a directorului Romaric Daurier, adresată regizoarei românce Ioana Păun. Scenă națională a Franței, teatrul din Valenciennes a găzduit premierele celor mai importanți artiști din lumea teatrului contemporan, de la argentinianul Rodrigo García, la regizorul elvețian Milo Rau.

O echipă de artiști din România este invitată să pună în discuție un subiect actual în două țări care se confruntă cu radicalizarea propriilor lor tineri și care au fost afectate sever în ultimii ani de terorism. Spectacolul combină, live, medii precum filmul documentar, live art, reprezentarea violenței în cultura pop, elemente de psihoterapie sau informații din arhive media despre atentate comise recent în instituții de cultură. ”Pentru The Birth of Violence, am privit, am citit, am ascultat zeci de povești și stenograme cu teroriști. Am citit studii care încearcă să priceapă ce determină radicalizarea. Am ales un subiect despre care ajung la concluzia că se discută mereu și mereu în aceeași termeni binari. Până și filmele occidentale pe tema asta sunt mai toate la fel, se termină la fel și pun în balanță aceleași valori. Așa că am decis să ne apropiem de radicali prin instrumentele care ne sunt cel mai la îndemână în teatru. Imitarea și empatia. Spectacolul întâmpină dificultatea Vestului civilizat de a se gestiona în momente de destabilizare și refuzul Europei seculare de a empatiza cu cei mai monstruoși dintre noi”, spune Ioana Păun.

Alături de artistul asociat Amine Adjina, regizorii de film Radu Gorgoș și Răzvan Leucea, de artista Ioana Sisea, actrița Paulie Desmet și de compozitorul Sillyconductor, Păun provoacă audiența la o confruntare cu propriile fantezii și instinctualități în situații extreme de revoltă. Publicul însuși ar putea fi luat ostatic, într-o fantezie a unei actrițe care, în ultimele săptămâni, a consumat zilnic filme și documetare despre răpiri și atentate.

Spectacolul explorează resorturile care declanșează violența în fiecare dintre noi și inventariază canalele prin care aceasta s-a strecurat în imaginarul public. Contribuția mass-mediei în construcția și reprezentarea violenței, fascinația și fantasmele societății în fața terorismului, discusurile șefilor statelor cu privire la atacuri au constituit baza tematică a proiectului. Spectatorii și participantii sunt provocați să abandoneze ideea de moralitate ca sistem de opoziții binare (bine-rău, just-injust) și să găsească un mod personal de raportare la teroriști, pentru o înțelegere intuitivă și instinctivă a acestora.

Despre Festivalul Artelor EUROPALIA

Festivalul Artelor EUROPALIA este organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o dată la doi ani, în Belgia și în țări învecinate – Franța, Olanda, Luxemburg, Germania sau Marea Britanie. Cea de-a 27-a ediție a Festivalului EUROPALIA este dedicată României. Institutul Cultur-al Român este coordonatorul participării României la cea de-a 27 a ediţie a Festivalului EU-ROPALIA, proiect de anvergură desfășurat în perioada octombrie 2019 – februarie 2020.

ECHIPA

Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de instituții europene și internaționale, precum Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei au fost prezentate în Palestina, Statele Unite, Marea Britanie, Franța, Germania, Grecia sau Suedia și sunt centrate pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. Cu educație în teatru și arte per – formative la UNATC și Goldsmiths Londra, Ioana Păun este coordonatoarea Programului de Arte Performative al Muzeului Național de Artă Contemporană din București.

Ioana Păun. Foto: Răzvan Leucea

Amine Adjina (FR) este actor, scenarist și scriitor. Educat la ERAC (promoția 19), a colaborat cu Béatrice Houplain, Robert Cantarella, Alexandra Badea, Youri Pogrebnitchko, Valérie Dréville et Charlotte Clamens, Guillaume Levêque. Aparticipat la Festivalul Internațional de Teatru din Avi-gnon atât ca actor cât și ca dramaturg. Amine a pus în discuție constant diferențele și contradicțiile care produc crize în comunități multiculturale, documentând, pentru o serie de spectacole, mecanismele de radicalizare a tinerilor în contextul islamic francez.

Pauline Desmet (FR) a absolvit Facultatea de Științe Politice la Paris, după care, din 2009, s-a îndreptat către teatru. A studiat arta dramatică la Minsk, la Paris și apoi la Bruxelles. Este membră a Studioul Actorilor – o echipă de actori-cercetători înființată la Paris, în Commune d’Aubervilliers, reunită în jurul regizoarei Marie-José Malis.

Născut în Republica Moldova, absolvent al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografie “I.L.Caragiale”, Radu Gorgos a colaborat cu regizori din generația sa, semnând imaginea unor proiecte apreciate în festivalurile internaționale de categoria A, precum documentarul “Gutuiul Japonez” în regia Marei Trifu sau scurt metrajul “4 1/2 Simturi” regizat de Raluca R. Gorgos și Ion Aramă. Din 2018 este membru al Academiei Europene de Film (EFA).

Răzvan Leucea este un artist vizual, din sfera filmului și a videoclipurilor, pe care le practică atât ca regizor, cât și ca director de imagine.

Ioana Sisea (născută în 1988) este o artistă din România care lucrează cu metode și medii vari-ate. Pornind de la experiențe personale și de la propriul context cultural, lucrările ei explorează teme contemporane, de la percepțiile sociale ale corpului, la relații, familie sau memorie.

Sillyconductor este unul dintre pseudonimele lui Cătălin Matei, sound artist din București. Preocuparea sa principală a fost mereu muzica clasică și relația ei cu matematicile: proiecte ca Ventichitara (un instrument de improvizație construit din ventilatoare USB), 100 de Catronoame (o reinterpretare aurie cu 100 de pisici Maneki Neko a Poeme Symphonique compus de Ligeti) sau Pianosaurus (un pian mecanic post-modern) explorează intersecțiile dintre tehnologie, muzică clasică și umor.

Regia: Ioana Păun | Artist asociat: Amine Adjina (FR) | Performance: Pauline Desmet (FR) | Instalație vizuală: Ioana Sisea | Video și Documentare: Radu Gorgos și Răzvan Leucea |Montaj:  Maria Salomia | Sound Design: SillyConductor | Producția: Irina Marinescu | Asistent producție: Florin Ciocan | Comunicare: Evantia Barca | Afiș: Artemisa Pascu | Fotografie: Andrei Pungovschi 

Eveniment organizat în cadrul Sezonului România-Franţa 2019 și Europalia

12
/12
/19

Spectacolul „Ea și numai ea” de Andrei Ivanov, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, avându-i în distribuție pe Andreea Bibiri și Vlad Lință, va avea premiera la Teatrul ACT pe 17 și 18 ianuarie, de la ora 19.30.

11
/12
/19

CRONICĂ DE FILM „Marriage Story” (2019), noul film al regizorului Noah Baumbach, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai cinemaului american independent, are toate datele pentru a se face simpatic: actori celebri și cool, un subiect cu o puternică încărcătură emoțională și o regie discretă. Este însă și un mare film?

11
/12
/19

„În vremuri ale minciunii universale, a spune adevărul este un act revoluționar”, scria George Orwell. La 30 de ani de la Revoluția din 1989, Teatrul Național din Timișoara dezvoltă prin spectacolele sale această funcție esențială a sa în comunitate, ca loc al adevărului, de regăsire și evoluție.

11
/12
/19

Școala de bine, un proiect care promovează importanța educației culturale în rândul copiilor și tinerilor, organizat de Teatrul ACT, ajunge sâmbătă, 14 decembrie, la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Buzău.

10
/12
/19

Luni, 9 decembrie, începând cu orele 19.00, în foaierul Sălii Liviu Ciulei (Izvor) a avut loc vernisajul expoziției permanente de portrete ale actorilor din trupa Teatrului L.S. Bulandra, realizate de fotograful (și actorul) Andrei Runcanu.

10
/12
/19

Vineri, 13 decembrie, la Sala Radio, violonistul ALEXANDRU TOMESCU, care se bucură de privilegiul de a cânta pe celebra vioară STRADIVARIUS Elder-Voicu, va interpreta, alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO, Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră creat în 1957 de compozitorul român Dumitru Capoianu (1929-2012).

10
/12
/19

George Mihăiță, unul dintre cei mai cunoscuți și îndrăgiți actori de teatru și film din România, este invitatul ultimei conferințe speciale FITS și TNRS din 2019, care va avea loc vineri, 20 decembrie 2019, de la ora 18:00, la Spațiul Habitus, Piața Mică. „Actorul, poezia și viața” este tema acestei conferințe.

09
/12
/19

Ajuns la ediția a 23-a, festivalulul de film studențesc CineMAiubit, care a avut loc între 3 și 7 decembrie la Cinemateca Eforie din București, a scos în prim-plan câțiva tineri cineaști foarte promițători, care merită urmăriți și de care foarte probabil vom mai auzi în anii care vin.

09
/12
/19

Muzeul Național de Artă al României invită publicul, pe 12 decembrie, de la ora 19.00, la o seară de film cu o proiecție specială: un moment rar de confesiune în care Corneliu Baba, acest pictor singuratic, a acceptat prezența celorlalți în atelierului său.

Page 1 of 84612345...102030...Last »