„The Event”. Moment istoric
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-event-moment-istoric/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul celei de-a 15 ediţii a TIFF, „The Event”, al ucraineanului Serghei Lozniţa, este un remarcabil documentar construit din imagini de arhivă, care urmăreşte să redea energia oamenilor ieşiţi în stradă la (fostul) Leningrad în august 1991, în timpul evenimentelor care au dus la căderea URSS.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 Mai 2016

În 2014, cineastul ucrainean Serghei Lozniţa lansa „Maidan”, un splendid documentar despre protestele masive de stradă de la Kiev care au dus la căderea regimului fostului preşedinte prorus Viktor Ianukovici şi instalarea unei noi conduceri, proeuropene. Un eveniment semnificativ al istoriei recente, ale cărui efecte se văd şi în prezent – anexarea de către Rusia a peninsulei Crimeea şi conflictul din estul Ucrainei.

În „The Event”, Serghei Lozniţa se opreşte asupra marilor manifestaţii de la Leningrad (redenumit ulterior Sankt Petersburg) din august 1991, în timpul puciului eşuat împotriva liderului sovietic Mihail Gorbaciov. În urma respectivelor evenimente, Uniunea Sovietică se destrăma şi o nouă eră începea, una în care la conducerea Rusiei era Boris Elţin.

Însă regizorul ucrainean nu este interesat să livreze informaţii, să contextualizeze sau să clarifice pentru spectatori ce s-a întâmplat cu adevărat la acel moment istoric care a fost, de altfel, intens reflectat în presa timpului şi cercetat ulterior de către specialişti.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa este preocupat în primul rând de dinamica mulţimilor, de energia pe care o mare adunare de oameni o degajă în timpul unui astfel de eveniment care le schimbă destinul.

Documentarul surprinde un fragment din prăbuşirea unei lumi. De aici şi încărcătura emoţională puternică a filmului (chiar dacă abordarea lui Serghei Lozniţa este una detaşată), sentimentul că spectatorul are acces la ceva unic – este forţa dintotdeauna a cinemaului, încă de la primele filmuleţe ale fraţilor Lumiere.

„The Event” este un documentar de montaj, în care sunt ansamblate – într-o gramatică vizuală cu impresionante efecte artistice şi sensuri filosofice – imagini alb-negru filmate în stradă, printre oameni, de operatori ai studioului cinematografic de la acea vreme din Leningrad.

Nu există niciun comentariu din off, nu există fragmente de interviuri, nu există inserturi lămuritoare – totul este lăsat pe seama şi atenţia spectatorului, cel chemat să brodeze sensuri în jurul a ceea ce vede. Şi, mai ales, să simtă, să privească îmbrăcămintea, comportamentul şi chipurile expresive ale oamenilor simpli, prinşi între tulburarea cauzată de transformarea istorică la care iau parte şi speranţa că ceea ce va urma va fi mai mine. Un portret tandru al aspiraţiilor dintotdeauna ale omului, deopotrivă erou al istoriei şi victimă a ei.

Senzaţia de confuzie pe care o poate induce publicului „The Event” este, de altfel, reflexia confuziei pe care oamenii ieşiţi atunci în stradă, pentru a susţine o tabăra sau alta, o resimţeau din plin – aşa cum transpare din frânturile de dialoguri, din zvonurile lansate la tot pasul, din sloganurile de pe pancarte, din informaţiile auzite la aparatele de radio portabile pe care unii oameni le aveau cu ei.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa intervine puternic pe coloana sonoră – sunetele sunt deconectate de mult de ori de imagine, iar din timp în timp, când camera de filmat se plimbă alert printre oameni, se pot auzi, ironic, fragmente muzicale din „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, baletul pe care televiziunea oficială rusă de atunci îl transmitea, în detrimentul reflectării evenimentelor din stradă.

„The Event” poate fi văzut şi ca un manifest indirect pentru democraţie, şi pentru libertate, în contextul situaţiei dificile în care se află de câţiva ani Ucraina în relaţie cu Rusia lui Vladimir Putin (ajuns la putere pe fondul eşecului regimului Elţin) – în fond, mulţi dintre ruşii ieşiţi în stradă în august 1991 cereau democraţie şi dreptul la autodeterminare pentru popoarele care până atunci făcuseră parte din URSS.
În cadrul TIFF, „The Event” mai poate fi văzut sâmbătă, 4 iunie, la Cinema City Iulius din Cluj.



15
/01
/19

Incluse în proiectul Viitorului Memoriei, o platformă dedicată memoriei Holocaustului în România, filmele documentare realizate, fără patos, de Olga Ștefan înregistrează mărturiile prețioase ale mai multor supraviețuitori ai persecuțiilor împotriva evreilor. O formă de amintire necesară și inevitabil fragmentată.

14
/01
/19

Aflat la cea de-a 5-a ediție, Oscar Weekend aduce la Cinema Elvire Popesco cele mai titrate filme ale anului 2018, propuse sau aflate în cursa pentru Oscarul la categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină”.

09
/01
/19

Folosirea tot mai numeroaselor servicii de streaming pare să înlocuiască încet dar sigur mersul la cinema. O platformă ca Netflix a devenit cunoscută în special pentru seriale. Însă există câteva site-uri unde cinefilii pot să vadă filme de artă, vechi sau noi, la un preţ accesibil.

07
/01
/19

Filmele biografice „Green Book” şi „Bohemian Rhapsody” şi drama „Roma” au fost marile câştigătoare la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur, care a avut loc duminică seară la Los Angeles.

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

28
/12
/18

OPINIE Scris și regizat de Alfonso Cuarón, „Roma”va rămâne foarte probabil în istorie ca filmul despre care s-a discutat și s-a scris cel mai mult în 2018. Și asta chiar înainte de premiera mondială la Festivalul de la Veneția, unde a obținut, fără rezerve, Leul de Aur.

21
/12
/18

Primul week-end din 2019 aduce pe marile ecrane din România o nouă producție Columbia Pictures: “Holmes & Watson” – o comedie de aventuri, probabil cel mai amuzant film de până acum despre celebrul detectiv și asistentul său. Cei nerăbdători îl vor putea urmări, în avanpremieră, încă din 28 decembrie 2018.

20
/12
/18

Jason Momoa aduce pacea între lumea de la suprafaţă şi regatul celor şapte mări în ,,Aquaman”, alături de Amber Heard, Willem Dafoe, Nicole Kidman şi Dolph Lungdren, într-un un nou film din seria universului DC, care va putea fi vizionat de vineri, 21 decembrie, în 3D, IMAX 3D, Dolby Atmos şi 4DX.  

20
/12
/18

Ce merită să păstreze memoria cinefilă și istoria cinema-ului din anul 2018? Am făcut o listă, inevitabil subiectivă, a celor mai ambițioase și mai reușite filme văzute în acest an. Filme de mari autori: de la Lars von Trier, Alfonso Cuarón sau Steven Spielberg, până la Chang-dong Lee sau Hirokazu Koreeda.

20
/12
/18

Trofeul NexT 2018 a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, în timp ce Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraților.

19
/12
/18

CRONICĂ DE FILM În cel mai nou lungmetraj al său, „The House That Jack Built” (2018), cu care și-a făcut revenirea la Cannes (în afara competiției), danezul Lars von Trier se pune în mintea un criminal în serie. Rezultatul: un film teribil de ambițios, deopotrivă amuzant, grav și inconfortabil.

18
/12
/18

"Cred că fericirea este supraestimată. Să fii satisfăcut, împăcat cu tine, sunt ţeluri în viaţă mult mai realiste decât visatul la fericire." - Brad Pitt

Page 1 of 22612345...102030...Last »