„The Event”. Moment istoric
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-event-moment-istoric/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul celei de-a 15 ediţii a TIFF, „The Event”, al ucraineanului Serghei Lozniţa, este un remarcabil documentar construit din imagini de arhivă, care urmăreşte să redea energia oamenilor ieşiţi în stradă la (fostul) Leningrad în august 1991, în timpul evenimentelor care au dus la căderea URSS.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2016

În 2014, cineastul ucrainean Serghei Lozniţa lansa „Maidan”, un splendid documentar despre protestele masive de stradă de la Kiev care au dus la căderea regimului fostului preşedinte prorus Viktor Ianukovici şi instalarea unei noi conduceri, proeuropene. Un eveniment semnificativ al istoriei recente, ale cărui efecte se văd şi în prezent – anexarea de către Rusia a peninsulei Crimeea şi conflictul din estul Ucrainei.

În „The Event”, Serghei Lozniţa se opreşte asupra marilor manifestaţii de la Leningrad (redenumit ulterior Sankt Petersburg) din august 1991, în timpul puciului eşuat împotriva liderului sovietic Mihail Gorbaciov. În urma respectivelor evenimente, Uniunea Sovietică se destrăma şi o nouă eră începea, una în care la conducerea Rusiei era Boris Elţin.

Însă regizorul ucrainean nu este interesat să livreze informaţii, să contextualizeze sau să clarifice pentru spectatori ce s-a întâmplat cu adevărat la acel moment istoric care a fost, de altfel, intens reflectat în presa timpului şi cercetat ulterior de către specialişti.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa este preocupat în primul rând de dinamica mulţimilor, de energia pe care o mare adunare de oameni o degajă în timpul unui astfel de eveniment care le schimbă destinul.

Documentarul surprinde un fragment din prăbuşirea unei lumi. De aici şi încărcătura emoţională puternică a filmului (chiar dacă abordarea lui Serghei Lozniţa este una detaşată), sentimentul că spectatorul are acces la ceva unic – este forţa dintotdeauna a cinemaului, încă de la primele filmuleţe ale fraţilor Lumiere.

„The Event” este un documentar de montaj, în care sunt ansamblate – într-o gramatică vizuală cu impresionante efecte artistice şi sensuri filosofice – imagini alb-negru filmate în stradă, printre oameni, de operatori ai studioului cinematografic de la acea vreme din Leningrad.

Nu există niciun comentariu din off, nu există fragmente de interviuri, nu există inserturi lămuritoare – totul este lăsat pe seama şi atenţia spectatorului, cel chemat să brodeze sensuri în jurul a ceea ce vede. Şi, mai ales, să simtă, să privească îmbrăcămintea, comportamentul şi chipurile expresive ale oamenilor simpli, prinşi între tulburarea cauzată de transformarea istorică la care iau parte şi speranţa că ceea ce va urma va fi mai mine. Un portret tandru al aspiraţiilor dintotdeauna ale omului, deopotrivă erou al istoriei şi victimă a ei.

Senzaţia de confuzie pe care o poate induce publicului „The Event” este, de altfel, reflexia confuziei pe care oamenii ieşiţi atunci în stradă, pentru a susţine o tabăra sau alta, o resimţeau din plin – aşa cum transpare din frânturile de dialoguri, din zvonurile lansate la tot pasul, din sloganurile de pe pancarte, din informaţiile auzite la aparatele de radio portabile pe care unii oameni le aveau cu ei.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa intervine puternic pe coloana sonoră – sunetele sunt deconectate de mult de ori de imagine, iar din timp în timp, când camera de filmat se plimbă alert printre oameni, se pot auzi, ironic, fragmente muzicale din „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, baletul pe care televiziunea oficială rusă de atunci îl transmitea, în detrimentul reflectării evenimentelor din stradă.

„The Event” poate fi văzut şi ca un manifest indirect pentru democraţie, şi pentru libertate, în contextul situaţiei dificile în care se află de câţiva ani Ucraina în relaţie cu Rusia lui Vladimir Putin (ajuns la putere pe fondul eşecului regimului Elţin) – în fond, mulţi dintre ruşii ieşiţi în stradă în august 1991 cereau democraţie şi dreptul la autodeterminare pentru popoarele care până atunci făcuseră parte din URSS.
În cadrul TIFF, „The Event” mai poate fi văzut sâmbătă, 4 iunie, la Cinema City Iulius din Cluj.



07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »