„The Event”. Moment istoric
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-event-moment-istoric/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul celei de-a 15 ediţii a TIFF, „The Event”, al ucraineanului Serghei Lozniţa, este un remarcabil documentar construit din imagini de arhivă, care urmăreşte să redea energia oamenilor ieşiţi în stradă la (fostul) Leningrad în august 1991, în timpul evenimentelor care au dus la căderea URSS.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 Mai 2016

În 2014, cineastul ucrainean Serghei Lozniţa lansa „Maidan”, un splendid documentar despre protestele masive de stradă de la Kiev care au dus la căderea regimului fostului preşedinte prorus Viktor Ianukovici şi instalarea unei noi conduceri, proeuropene. Un eveniment semnificativ al istoriei recente, ale cărui efecte se văd şi în prezent – anexarea de către Rusia a peninsulei Crimeea şi conflictul din estul Ucrainei.

În „The Event”, Serghei Lozniţa se opreşte asupra marilor manifestaţii de la Leningrad (redenumit ulterior Sankt Petersburg) din august 1991, în timpul puciului eşuat împotriva liderului sovietic Mihail Gorbaciov. În urma respectivelor evenimente, Uniunea Sovietică se destrăma şi o nouă eră începea, una în care la conducerea Rusiei era Boris Elţin.

Însă regizorul ucrainean nu este interesat să livreze informaţii, să contextualizeze sau să clarifice pentru spectatori ce s-a întâmplat cu adevărat la acel moment istoric care a fost, de altfel, intens reflectat în presa timpului şi cercetat ulterior de către specialişti.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa este preocupat în primul rând de dinamica mulţimilor, de energia pe care o mare adunare de oameni o degajă în timpul unui astfel de eveniment care le schimbă destinul.

Documentarul surprinde un fragment din prăbuşirea unei lumi. De aici şi încărcătura emoţională puternică a filmului (chiar dacă abordarea lui Serghei Lozniţa este una detaşată), sentimentul că spectatorul are acces la ceva unic – este forţa dintotdeauna a cinemaului, încă de la primele filmuleţe ale fraţilor Lumiere.

„The Event” este un documentar de montaj, în care sunt ansamblate – într-o gramatică vizuală cu impresionante efecte artistice şi sensuri filosofice – imagini alb-negru filmate în stradă, printre oameni, de operatori ai studioului cinematografic de la acea vreme din Leningrad.

Nu există niciun comentariu din off, nu există fragmente de interviuri, nu există inserturi lămuritoare – totul este lăsat pe seama şi atenţia spectatorului, cel chemat să brodeze sensuri în jurul a ceea ce vede. Şi, mai ales, să simtă, să privească îmbrăcămintea, comportamentul şi chipurile expresive ale oamenilor simpli, prinşi între tulburarea cauzată de transformarea istorică la care iau parte şi speranţa că ceea ce va urma va fi mai mine. Un portret tandru al aspiraţiilor dintotdeauna ale omului, deopotrivă erou al istoriei şi victimă a ei.

Senzaţia de confuzie pe care o poate induce publicului „The Event” este, de altfel, reflexia confuziei pe care oamenii ieşiţi atunci în stradă, pentru a susţine o tabăra sau alta, o resimţeau din plin – aşa cum transpare din frânturile de dialoguri, din zvonurile lansate la tot pasul, din sloganurile de pe pancarte, din informaţiile auzite la aparatele de radio portabile pe care unii oameni le aveau cu ei.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa intervine puternic pe coloana sonoră – sunetele sunt deconectate de mult de ori de imagine, iar din timp în timp, când camera de filmat se plimbă alert printre oameni, se pot auzi, ironic, fragmente muzicale din „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, baletul pe care televiziunea oficială rusă de atunci îl transmitea, în detrimentul reflectării evenimentelor din stradă.

„The Event” poate fi văzut şi ca un manifest indirect pentru democraţie, şi pentru libertate, în contextul situaţiei dificile în care se află de câţiva ani Ucraina în relaţie cu Rusia lui Vladimir Putin (ajuns la putere pe fondul eşecului regimului Elţin) – în fond, mulţi dintre ruşii ieşiţi în stradă în august 1991 cereau democraţie şi dreptul la autodeterminare pentru popoarele care până atunci făcuseră parte din URSS.
În cadrul TIFF, „The Event” mai poate fi văzut sâmbătă, 4 iunie, la Cinema City Iulius din Cluj.



22
/08
/19

Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF) unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, care va avea loc între 4 - 8 septembrie, prezintă filme și performance-uri în premieră la București: Midnight Specials - cine(dans)concert cu Karpov not Kasparov, o selecție de filme pentru adolescenți curatoriate de Super! Festivalul de Filme Făcute de Adolescenți,  Emotional Bodies si cele mai bune filme din cadrul FIVER.

22
/08
/19

CRONICĂ DE FILM Nu e o întâmplare că regizorul lui „Poliţist, adjectiv”, unul dintre filmele emblematice ale Noului Cinema Românesc, oferă cel mai neaşteptat lungmetraj al ultimilor ani, care poate aduce o schimbare de direcţie. „La Gomera” este o reconfirmare: Corneliu Porumboiu rămâne cel mai inventiv, surprinzător şi autoreflexiv cineast român.

22
/08
/19

În anii ’80 mureai de frică sau mureai de râs... AREST, cel de-al doilea lungmetraj semnat de Andrei Cohn, va avea premiera în cinematografele din România pe 20 septembrie. Filmul îi are în distribuție pe Alexandru Papadopol și Iulian Postelnicu, alături de András Hatházi, Liviu Pintilieasa, Sorin Cociș și Marian Alexoaia.

21
/08
/19

HISTORY prezintă una dintre cele mai importante perioade ale istoriei României în două filme documentar, ce vor fi difuzate pe 23 august: „Regele care l-a păcălit pe Hitler” de la ora 21:00, și în premieră, „Maria, Inima României”, de la ora 22:00. Producțiile prezintă viața celor mai puternici și iubiți monarhi din țara noastră, Regele Mihai I al României și Regina Maria.

19
/08
/19

Lungmetrajul „Ivana cea Groaznică”, regizat de Ivana Mladenović, a câștigat premiul special al juriului secțiunii Cineasti del Presente din cadrul Festivalului de Film de la Locarno, care s-a încheiat sâmbătă. Premio speciale della giuria CINÉ+ constă într-o campanie de promovare în valoare de 25.000 de franci elvețieni acordați de canalul francez de televiziune pentru lansarea filmului câștigător în cinematografele din Franța.

16
/08
/19

CRONICĂ DE FILM În cel mai nou film al său, „Once Upon in... Hollywood” (2019), Quentin Tarantino e interesat mai puţin să creeze suspans sau să ofere acţiune, şi mai mult să redea cu melancolie ceea ce se presupune a fi sfârşitul unei epoci în cinema-ul american - finalul anilor `60.

16
/08
/19

Din cele peste 1500 de producţii înscrise în cele trei secțiuni competiționale din cadrul Bucharest International Dance Film Festival 2019 au fost selectate 43 de scurtmetraje, din 18 țări de pe întreg mapamondul. Competiția internațională cu secțiunile  - Time Stand Witness, The Road not Taken și Acts of Rebellion -  cuprinde 30 de filme, din 15  țări. Bucharest International Dance Film Festival se va desfasura in perioada 4 - 8 septembrie 2019.

15
/08
/19

Sriitorul Vasile Ernu ("Născut în URSS", "Ultimii eretici ai Imperiului", (2009); "Bandiţii") a văzut aseară ultimul film scris, regizat şi jucat de Casey Affleck  și a scris despre el în această dimineață, pe pagina sa de facebook. Cinefilii care nu se tem de spoilere se pot bucura astfel de un text savuros. Din păcate, "Light of My Life" nu este încă disponibil în cinematografele din România.

15
/08
/19

Raoul Taburin este un geniu al bicicletelor. Poate depista orice defecțiune doar folosindu-și auzul. Puțini ar crede că Raoul ascunde un secret care îl bântuie și pe care a tot încercat să-l împărtășească: în ciuda experienței sale de mecanic, Raoul nu-și poate ține echilibrul pe două roți. SECRETUL LUI RAOUL TABURIN/ RAOUL TABURIN, o poveste fermecătoare despre biciclete și sindromul impostorului, imaginată de scenaristul filmului Amélie, va fi lansat în cinematografele din România pe 23 august.

14
/08
/19

Joi, 15 august, începând cu ora 19.00, are loc avanpremiera celei de-a patra ediții a DokStation Music Documentary Film Festival, la Fabrica Gastropub (Splaiul Unirii, 160). În Avanpremiera ediției a 4-a a DokStation, va fi proiectat, în premieră națională, filmul documentar Sting : A Free Man (2017, regia: Julie Veille), precedat de o selecție muzicală din discografia Sting și The Police. Intrare liberă.

13
/08
/19

Deja aclamat de critici și așteptat de cinefilii din lumea întreagă, cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, “Once Upon A Time In Hollywood” / “A fost odată la… Hollywood”, se lansează săptămâna aceasta în cinematografe. Cu o distribuție impresionantă, producția Sony Pictures va avea premiera pe marile ecrane din România vineri, 16 august 2019, și se anunță drept una dintre cele mai “fierbinți” lansări ale verii.

13
/08
/19

"Blondele sunt cele mai potrivite victime. Ele sunt asemeni zăpezii virgine în care ies la iveală urmele însângerate." - Alfred Hitchcock. Se împlinesc, astăzi, 120 de ani de la nașterea cineastului considerat „maestrul suspansului”. 

Page 1 of 24412345...102030...Last »