„The Event”. Moment istoric
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-event-moment-istoric/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul celei de-a 15 ediţii a TIFF, „The Event”, al ucraineanului Serghei Lozniţa, este un remarcabil documentar construit din imagini de arhivă, care urmăreşte să redea energia oamenilor ieşiţi în stradă la (fostul) Leningrad în august 1991, în timpul evenimentelor care au dus la căderea URSS.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2016

În 2014, cineastul ucrainean Serghei Lozniţa lansa „Maidan”, un splendid documentar despre protestele masive de stradă de la Kiev care au dus la căderea regimului fostului preşedinte prorus Viktor Ianukovici şi instalarea unei noi conduceri, proeuropene. Un eveniment semnificativ al istoriei recente, ale cărui efecte se văd şi în prezent – anexarea de către Rusia a peninsulei Crimeea şi conflictul din estul Ucrainei.

În „The Event”, Serghei Lozniţa se opreşte asupra marilor manifestaţii de la Leningrad (redenumit ulterior Sankt Petersburg) din august 1991, în timpul puciului eşuat împotriva liderului sovietic Mihail Gorbaciov. În urma respectivelor evenimente, Uniunea Sovietică se destrăma şi o nouă eră începea, una în care la conducerea Rusiei era Boris Elţin.

Însă regizorul ucrainean nu este interesat să livreze informaţii, să contextualizeze sau să clarifice pentru spectatori ce s-a întâmplat cu adevărat la acel moment istoric care a fost, de altfel, intens reflectat în presa timpului şi cercetat ulterior de către specialişti.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa este preocupat în primul rând de dinamica mulţimilor, de energia pe care o mare adunare de oameni o degajă în timpul unui astfel de eveniment care le schimbă destinul.

Documentarul surprinde un fragment din prăbuşirea unei lumi. De aici şi încărcătura emoţională puternică a filmului (chiar dacă abordarea lui Serghei Lozniţa este una detaşată), sentimentul că spectatorul are acces la ceva unic – este forţa dintotdeauna a cinemaului, încă de la primele filmuleţe ale fraţilor Lumiere.

„The Event” este un documentar de montaj, în care sunt ansamblate – într-o gramatică vizuală cu impresionante efecte artistice şi sensuri filosofice – imagini alb-negru filmate în stradă, printre oameni, de operatori ai studioului cinematografic de la acea vreme din Leningrad.

Nu există niciun comentariu din off, nu există fragmente de interviuri, nu există inserturi lămuritoare – totul este lăsat pe seama şi atenţia spectatorului, cel chemat să brodeze sensuri în jurul a ceea ce vede. Şi, mai ales, să simtă, să privească îmbrăcămintea, comportamentul şi chipurile expresive ale oamenilor simpli, prinşi între tulburarea cauzată de transformarea istorică la care iau parte şi speranţa că ceea ce va urma va fi mai mine. Un portret tandru al aspiraţiilor dintotdeauna ale omului, deopotrivă erou al istoriei şi victimă a ei.

Senzaţia de confuzie pe care o poate induce publicului „The Event” este, de altfel, reflexia confuziei pe care oamenii ieşiţi atunci în stradă, pentru a susţine o tabăra sau alta, o resimţeau din plin – aşa cum transpare din frânturile de dialoguri, din zvonurile lansate la tot pasul, din sloganurile de pe pancarte, din informaţiile auzite la aparatele de radio portabile pe care unii oameni le aveau cu ei.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa intervine puternic pe coloana sonoră – sunetele sunt deconectate de mult de ori de imagine, iar din timp în timp, când camera de filmat se plimbă alert printre oameni, se pot auzi, ironic, fragmente muzicale din „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, baletul pe care televiziunea oficială rusă de atunci îl transmitea, în detrimentul reflectării evenimentelor din stradă.

„The Event” poate fi văzut şi ca un manifest indirect pentru democraţie, şi pentru libertate, în contextul situaţiei dificile în care se află de câţiva ani Ucraina în relaţie cu Rusia lui Vladimir Putin (ajuns la putere pe fondul eşecului regimului Elţin) – în fond, mulţi dintre ruşii ieşiţi în stradă în august 1991 cereau democraţie şi dreptul la autodeterminare pentru popoarele care până atunci făcuseră parte din URSS.
În cadrul TIFF, „The Event” mai poate fi văzut sâmbătă, 4 iunie, la Cinema City Iulius din Cluj.



06
/03
/13

Ilinca Goia împlineşte astăzi 44 de ani şi 20 de ani de carieră. Şi în fiecare zi îşi împlineşte visul de a fi pe scenă, chiar dacă joacă în teatrul instituţionalizat, la Teatrul Naţional din Bucureşti, la Teatrul Metropolis sau într-un teatru-cafenea din Centrul Vechi

01
/03
/13

Filmul „Toată lumea din familia noastră”, în regia lui Radu Jude, a fost nominalizat la nouă categorii ale Premiilor Gopo, cele care recompensează cele mai bune producții românești din anul precedent. Pelicula concurează pentru trofeul acordat Celui mai bun film, iar Radu Jude este nominalizat la Cel mai bun regizor. Actorul Șerban Pavlu a fost […]

01
/03
/13

Bucureştenii vor avea ocazia sã vizioneze într-o proiecṭie specialã filmele nominalizate la cea de-a şaptea ediṭie a Premiilor Gopo. Astfel, filmele de la Gopo vor poposi la Cinema Union în perioada 2-10 martie. Filmele anului 2012, nominalizate la Gopo vor putea fi revãzute timp de 8 zile alãturi de alte filme nominalizate la categoria Cel […]

26
/02
/13

Patru lungmetraje intră anul acesta în cursa pentru trofeul acordat Celui mai bun film, la Gala Premiilor Gopo:Toată lumea din familia noastră (r. Radu Jude), Despre oameni și melci (regia: Tudor Giurgiu), Visul lui Adalbert (r. Gabriel Achim) și Undeva la Palilula (r. Silviu Purcărete). Autorii celor patru filme – Radu Jude, Tudor Giurgiu, Gabriel Achim și Silviu Purcărete – concurează și pentru statueta care răsplătește Cea […]

26
/02
/13

BRITISH COUNCIL ROMÂNIA și Asociația K’ARTE prezintă cea de a doua ediţie a proiectului “British Documentary” la Targu Mureș, începând cu data de 2 martie 2013. Seria de filme documentare de anul acesta de la  “British Documentary”  include opt proiecții care vor avea loc  în perioada 02-24 martie, în zilele de sâmbătă și duminică, începând cu ora 18.30, la Cinematograful […]

25
/01
/13

Lungmetrajul „După dealuri”, de Cristian Mungiu, a fost marele câştigător al galei Best Film Fest, care a avut loc joi seară şi în cadrul căreia au fost premiate cele mai bune producţii cinematografice ale anului trecut, informează un comunicat al organizatorilor, Asociaţia Film România. Premiile au fost acordate în urma voturilor exprimate de jurnaliştii de […]

12
/11
/12

Filmul „După dealuri”, de Cristian Mungiu, a primit premiul publicului, acordat în cadrul secţiunii Balkan Survey de la Festivalul Internaţional de la Salonic (2 – 11 noiembrie), potrivit site-ului evenimentului. The Fischer Audience Award pentru un film din cadrul secţiunii Balkan Survey a fost acordat peliculei „După dealuri”. Distincţia a fost ridicată, în numele regizorului, […]

07
/11
/12

Festivalul Internaţional de la Salonic, care se desfăşoară în perioada 2-11 noiembrie, unul dintre cele mai mari evenimente de gen din regiune, îi dedică o retrospectivă integrală regizorului Cristian Mungiu. La Salonic sunt proiectate toate filmele cineastului român, de la scurtmetrajele de şcoală „Mariana” (1997) şi „Mâna lui Paulista” (1998) până la cel mai nou […]

05
/11
/12

Cineastul român Cristian Mungiu a fost nominalizat la premiile decernate de Academia de Film Europeană (EFA) pe anul 2012, la categoria „cel mai bun scenariu”, cu filmul „După dealuri”, pe care l-a şi regizat, informează site-ul instituţiei. Nominalizările pentru premiile Academiei de Film Europene au fost anunţate, sâmbătă, la Festivalul Filmului European de la Sevilla. Cea de-a […]