The Grand Budapest Hotel. Kino-feerie
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-grand-budapest-hotel-kino-feerie/

Cu o distribuţie de staruri cât pentru zece producţii, „The Grand Budapest Hotel”, noul film al americanului Wes Anderson, este o kino-feerie dificil de clasat, dar plăcută ochiului. Un film special, cum rar poate fi văzut pe marile ecrane.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Cu o distribuţie de staruri cât pentru zece producţii, „The Grand Budapest Hotel”, noul film al americanului Wes Anderson, este o kino-feerie dificil de clasat, dar plăcută ochiului. Un film special, cum rar poate fi văzut pe marile ecrane.

Inspirat din opera scriitorului austriac Stefan Zweig, consacrat în prima jumătate a secolului 20, şi filmat în Germania, „The Grand Budapest Hotel” („Hotel Grand Budapest”) a primit în februarie Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Berlin.

Este, probabil, cel mai important trofeu obţinut până acum de nonconformistul cineast american Wes Anderson, ale cărui filme au făcut mereu notă discordantă şi au fost căutate de marile festivaluri din Europa (în 2012, „Moonrise Kingdom” deschidea Cannes-ul).

Noul său lungmetraj este o kino-feerie de o exuberanţă vizuală impresionantă, care amestecă jucăuş şi creativ genuri – de la fantasy şi (tuşe de) animaţie, la comedie burlescă, dar cu inflexiuni dramatice, şi film de aventuri cu accente noir şi suprarealiste.

Distribuţia este formată din atât de multe staruri (predominant britanice, americane şi franceze), încât ar ajunge pentru un întreg sezon de Oscaruri.

Wes Anderson este ca un magician care, pe lângă Ralph Fiennes (interpretul principal), scoate din joben la interval de câteva minute câte un chip uşor de recunoscut, în ciuda transformărilor: Tom Wilkinson, F. Murray Abraham, Jude Law, Tilda Swinton, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Edward Norton, Bill Murray, Léa Seydoux, Jason Schwartzman sau Owen Wilson.

Gustave H (Ralph Fiennes), un reputat portar la un mare hotel dintr-un ţinut fictiv, dar cu trăsături uşor identificabile de Mitteleuropa, este urmărit în aventurile sale interbelice alături de novicele Zero (necunoscutul Tony Revolori), hamalul hotelului.

The Grand Budapest Hotel

Acţiunile celor doi au loc pe fundalul apariţiei nazismului şi apropierii războiului şi cuprind, printre altele, furtul unui tablou scump, lupta pe o moştenire şi o evadare din închisoare.

Întâmplările sunt povestite, peste ani, de hamal (devenit între timp proprietar al hotelului rămas fără gloria de altădată) unui scriitor care, peste alţi câţiva ani, le include într-o carte ce ajunge ulterior în mâinile unei tinere cu a cărei imagine începe filmul.

Este o regresie ficţională în timp, ce îi oferă lui Wes Anderson acoperirea şi libertatea totală de a fantaza pe seama unei perioade şi a unui spaţiu care au fost abordate cu generozitate în cinema, însă probabil niciodată cu lejeritatea butaforică şi ludicul superior ale cineastului american.

Distribuit în România de Odeon Cineplex, „Hotel Grand Budapest” a fost proiectat la 12 martie în deschiderea Festivalului DaKINO de la Bucureşti şi va putea fi văzut în cinematografe începând cu 21 martie  

INFO

The Grand Budapest Hotel

Regia: Wes Anderson

Cu: Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Tom Wilkinson, F. Murray Abraham, Jude Law, , Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Edward Norton, Bill Murray, Léa Seydoux, Jason Schwartzman, Owen Wilson.

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

ME-proiector-72dpi-150x1501

Foto din The Grand Budapest Hotel – capturi film

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.