„The Martian” & „Black Mass”. Singurătăţi eroice
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-martian-black-mass-singuratati-eroice/

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 octombrie 2015

Este nevoie de vreo două ore pentru ca „The Martian” („Marţianul”), cel mai nou blockbuster al lui Ridley Scott, să decoleze în sfârşit spre ceea ce părea a promite: aventura unică a supravieţuirii şi apoi salvării unui cosmonaut, Mark Watney (Matt Damon), rămas singur pe Marte în urma unui incident apărut în timpul unei misiuni.

Momentul declanşator este, surprinzător, unul sentimental: plânsul eroului înainte de a se lansa într-o rachetă spre eventuala întâlnire în spaţiu cu colegii săi, veniţi să-l recupereze. Dat fiind că, în marile producţii, lacrimile şi-au pierdut din încărcătură din cauza suprautilizării lor (să ne amintim de slăbiciunile mult prea dese ale personajului lui Matthew McConaughey în „Interstellar”-ul lui Christopher Nolan), este paradoxal că în „The Martian” o astfel de scenă pare a funcţiona, reuşind să transmită sentimentul copleşitor de dinaintea pornirii spre un necunoscut care poate să însemne moarte.

Este, de altfel, printre puţinele fragmente convingătoare din marea aventură a singurătăţii marţiene a lui Mark Watney. Până atunci, nu vedem decât scene preponderent de interior în care protagonistul, pe model robinsoncrusoenian, caută mijloace de supravieţuire, pe care le explică, redundant, într-un jurnal video (a cărui folosire ar putea fi explicată exclusiv prin nevoia comercială de a nu plictisi şi, horrible dictu, de a nu lăsa în confuzie un eventual public cât mai numeros şi eterogen, impresie întărită şi de glumiţele subţiri cu care este îndulcit).

Ridley Scott nu fructifică peisajul presupus marţian (în realitate, un deşert din Iordania), cel care ar fi dat cu adevărat amploare şi profunzime izolării şi eventualei alienări a eroului său. Există câteva incursiuni scurte pe noua şi necunoscuta planetă ale astronautului jucat fără strălucire de Matt Damon, dar acestea sunt lipsite de contemplarea şi poezia la care s-ar fi putut preta o astfel de privelişte spectaculoasă şi misterioasă (iar acest fir narativ este dublat şi intercalat cu planurile de pe Pământ ale celor de la NASA de a-şi recupera omul crezut mort).

Există, totuşi, graţie şi tensiune în întâlnirea periculoasă din imensitatea spaţiului cosmic a lui Mark Watney cu ceilalţi cosmonauţi (chiar dacă scena aminteşte puternic de „Gravity”) şi în plutirea fără gravitaţie a femeii-cosmonaut (Jessica Chastain) care conduce echipajul trimis după erou. Prea puţin pentru un film cu pretenţii.

Rating: ●●○○○

Distribuit de Odeon Cineplex, „The Martian” a intrat în cinematografe la 2 octombrie.

 

Probabil că dacă ar ieşi pe stradă în haine simple şi cu adevăratul chip, cel pe care şi-l vede dimineaţa în oglinda de la baie, Johnny Depp ar avea toate şansele să treacă fără a fi recunoscut.

Într-atât de multe „măşti” de protagonişti excentrici a purtat în ultimii (tot mai mulţi) ani în filmografia sa din care au fost excluse rolurile de personaj banal, de bărbat obişnuit, dar şi în apariţiile sale publice la festivaluri şi în interviuri.

Deşi „Black Mass” („Black Mass: Afaceri murdare”), al treilea film al lui Scott Cooper („Crazy Heart”, „Out of the Furnace”), nu este vreun fantasy, ci un film cu gangsteri cât mai „realist”, protagonistul jucat de Johnny Depp, Whitey Bulger, un lider mafiot din Bostonul anilor `70-`80, primeşte un chip ce se vrea artificial, înfricăşător, menit a-i sugera latura diabolică, cinică, lipsită de scrupule.

De altfel, întregul film este portretul acestui personaj inspirat dintr-un interlop real transformat, în buna tradiţie hollywoodiană, într-un erou care stârneşte fascinaţie.
Într-o epocă în care filmul de gen este aproape întotdeauna pastişat sau luat peste picior şi în care majoritatea cineaştilor tineri angajaţi de marile studiouri se tem să încerce reîmprospătarea tiparelor, Scott Cooper se ia în serios (şi bine face!) şi realizează un lungmetraj care, deşi lipsit de strălucirea şi de îndrăzneala de a inova ce l-ar putea face memorabil, se dovedeşte antrenant.

Cu o regie echilibrată, aproape invizibilă, cu o textură a imaginii şi cu o atenţie la detalii scenografice în ton cu epocile succesive reconstituite şi cu o reţinere în a exploata peste măsură violenţa doar pentru a şoca, „Black Mass” este un film onest şi demn de respect.

Rating: ●●●○○

Distribuit de Freeman Entertainment, „Black Mass” a intrat în cinematografe la 2 octombrie.



27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.