„The Martian” & „Black Mass”. Singurătăţi eroice
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-martian-black-mass-singuratati-eroice/

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 octombrie 2015

Este nevoie de vreo două ore pentru ca „The Martian” („Marţianul”), cel mai nou blockbuster al lui Ridley Scott, să decoleze în sfârşit spre ceea ce părea a promite: aventura unică a supravieţuirii şi apoi salvării unui cosmonaut, Mark Watney (Matt Damon), rămas singur pe Marte în urma unui incident apărut în timpul unei misiuni.

Momentul declanşator este, surprinzător, unul sentimental: plânsul eroului înainte de a se lansa într-o rachetă spre eventuala întâlnire în spaţiu cu colegii săi, veniţi să-l recupereze. Dat fiind că, în marile producţii, lacrimile şi-au pierdut din încărcătură din cauza suprautilizării lor (să ne amintim de slăbiciunile mult prea dese ale personajului lui Matthew McConaughey în „Interstellar”-ul lui Christopher Nolan), este paradoxal că în „The Martian” o astfel de scenă pare a funcţiona, reuşind să transmită sentimentul copleşitor de dinaintea pornirii spre un necunoscut care poate să însemne moarte.

Este, de altfel, printre puţinele fragmente convingătoare din marea aventură a singurătăţii marţiene a lui Mark Watney. Până atunci, nu vedem decât scene preponderent de interior în care protagonistul, pe model robinsoncrusoenian, caută mijloace de supravieţuire, pe care le explică, redundant, într-un jurnal video (a cărui folosire ar putea fi explicată exclusiv prin nevoia comercială de a nu plictisi şi, horrible dictu, de a nu lăsa în confuzie un eventual public cât mai numeros şi eterogen, impresie întărită şi de glumiţele subţiri cu care este îndulcit).

Ridley Scott nu fructifică peisajul presupus marţian (în realitate, un deşert din Iordania), cel care ar fi dat cu adevărat amploare şi profunzime izolării şi eventualei alienări a eroului său. Există câteva incursiuni scurte pe noua şi necunoscuta planetă ale astronautului jucat fără strălucire de Matt Damon, dar acestea sunt lipsite de contemplarea şi poezia la care s-ar fi putut preta o astfel de privelişte spectaculoasă şi misterioasă (iar acest fir narativ este dublat şi intercalat cu planurile de pe Pământ ale celor de la NASA de a-şi recupera omul crezut mort).

Există, totuşi, graţie şi tensiune în întâlnirea periculoasă din imensitatea spaţiului cosmic a lui Mark Watney cu ceilalţi cosmonauţi (chiar dacă scena aminteşte puternic de „Gravity”) şi în plutirea fără gravitaţie a femeii-cosmonaut (Jessica Chastain) care conduce echipajul trimis după erou. Prea puţin pentru un film cu pretenţii.

Rating: ●●○○○

Distribuit de Odeon Cineplex, „The Martian” a intrat în cinematografe la 2 octombrie.

 

Probabil că dacă ar ieşi pe stradă în haine simple şi cu adevăratul chip, cel pe care şi-l vede dimineaţa în oglinda de la baie, Johnny Depp ar avea toate şansele să treacă fără a fi recunoscut.

Într-atât de multe „măşti” de protagonişti excentrici a purtat în ultimii (tot mai mulţi) ani în filmografia sa din care au fost excluse rolurile de personaj banal, de bărbat obişnuit, dar şi în apariţiile sale publice la festivaluri şi în interviuri.

Deşi „Black Mass” („Black Mass: Afaceri murdare”), al treilea film al lui Scott Cooper („Crazy Heart”, „Out of the Furnace”), nu este vreun fantasy, ci un film cu gangsteri cât mai „realist”, protagonistul jucat de Johnny Depp, Whitey Bulger, un lider mafiot din Bostonul anilor `70-`80, primeşte un chip ce se vrea artificial, înfricăşător, menit a-i sugera latura diabolică, cinică, lipsită de scrupule.

De altfel, întregul film este portretul acestui personaj inspirat dintr-un interlop real transformat, în buna tradiţie hollywoodiană, într-un erou care stârneşte fascinaţie.
Într-o epocă în care filmul de gen este aproape întotdeauna pastişat sau luat peste picior şi în care majoritatea cineaştilor tineri angajaţi de marile studiouri se tem să încerce reîmprospătarea tiparelor, Scott Cooper se ia în serios (şi bine face!) şi realizează un lungmetraj care, deşi lipsit de strălucirea şi de îndrăzneala de a inova ce l-ar putea face memorabil, se dovedeşte antrenant.

Cu o regie echilibrată, aproape invizibilă, cu o textură a imaginii şi cu o atenţie la detalii scenografice în ton cu epocile succesive reconstituite şi cu o reţinere în a exploata peste măsură violenţa doar pentru a şoca, „Black Mass” este un film onest şi demn de respect.

Rating: ●●●○○

Distribuit de Freeman Entertainment, „Black Mass” a intrat în cinematografe la 2 octombrie.



11
/11
/15

Molly Moon și Incredibila carte a hipnozei, regizat de Christopher N. Rowley, va fi prezentat în premieră națională, la Kinodiseea, Festivalul Internațional de Film pentru Copii. Filmul va putea fi văzut pe 13 noiembrie (de la ora 12.00, la Cinemateca Eforie), 14 noiembrie (de la ora16.30, Hollywood Multiplex – Mall Vitan) și 18 noiembrie 2015 (de la ora 17.00, la Cinemateca Eforie). Intrarea este liberă.

10
/11
/15

"Cel ales", de Cristian Comeagă, a fost distins cu trei premii, zilele trecute, la gala International Filmmaker Festival of World Cinema din Milano. La rândul său, filmul independent semnat de Nicolae Constantin Tănase, "Lumea e a mea", a câştigat Discovery Award la cea de-a 25-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Est-European de la Cottbus.

10
/11
/15

"Micul Prinţ 3D", de Mark Osborne, prima adaptare animată a capodoperei lui Antoine de Saint-Exupéry, va fi lansată în cinematografele din România pe 4 decembrie. Eroina filmului este Fetiţa, pe care mama sa o învaţă cum să se poarte în lumea adulţilor. În tot acest proces intervine un vecin amabil, dar cam excentric, Aviatorul.

08
/11
/15

Mai mulți cineaști au lansat joi un site de video la cerere (VLC) numit Cinetek, consacrat marilor filme clasice ale cinematografiei mondiale, selectate și prezentate de regizori din lumea întreagă. Cinetek propune deocamdată un catalog de circa 950 de filme de toate genurile și dintr-un număr mare de țări, de la începuturile cinematografiei până în anul 2000

07
/11
/15

Cunoscut și respectat regizor de teatru, Alexandru Darie va putea fi urmărit și pe marile ecrane, într-un rol cheie din Poveste de dragoste. Regizat de Cristina Iacob, (#Selfie, cel mai de succes film românesc al anului 2014), filmul urmează a se lansa în cinematografele din România pe 27 noiembrie.

06
/11
/15

CRONICĂ DE FILM Deşi „Box”, noul film al lui Florin Şerban, păstrează destule din preocupările stilistice şi tematice din „Eu când vreau să fluier, fluier”, îi lipsesc totuşi prospeţimea, dinamica şi nervul pe care se susţinea debutul premiat în 2010 cu Ursul de Argint la Berlin.

06
/11
/15

Ethan Hawke împlineşte, astăzi. 45 de ani! Actorul american a debutat pe marele ecran în 1985, când a interpretat rolul lui River Phoenix, în „Explorers”. A urmat unul dintre cele mai bune roluri ale sale în drama „Dead Poets Society”, fiind apoi nominalizat la Oscar pentru rolurile din Training Day şi Boyhood.

06
/11
/15

Debutul în lungmetraj al regizorului Andrei Cohn, "Acasă la tata", va fi lansat astăzi în cinematografele din în București și din alte 23 de orașe din ţară. Tot de astăzi, cinefilii români pot vedea pe marile ecrane mult aşteptatul "Spectre", ultimul film din seria James Bond.

05
/11
/15

Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti organizează în perioada 9-15 noiembrie 2015 ediţia a noua a galei bucureştene a filmelor maghiare, Săptămâna Filmului Maghiar la Bucureşti. Evenimentul oferă o sinteză asupra producţiei de filme maghiare din ultimul an, prezentând varietatea şi spiritualitatea cinematografiei maghiare contemporane.

05
/11
/15

Un desen animat al lui Walt Disney, pierdut în anii 1920, a fost găsit în arhivele Institutului Filmului Britanic (British Film Institute, BFI). Pelicula, restaurată cu ajutorul studiourilor de animație Disney, va fi difuzată în premieră mondială în 12 decembrie la Londra.

03
/11
/15

După „Aferim!” de Radu Jude și „Nunta de piatră” de Dan Piţa și Mircea Veroiu, incluse în programul „Zilelor Culturii Române” organizate de ICR Londra la Edinburgh în perioada 10-17 octombrie, proiecțiile din cadrul sezonului „Mark Cousins prezintă…” continuă în 4 noiembrie, la cinematograful de artă Filmhouse din capitala scoțiană, cu filmul care a lansat poetica noului val românesc - „Moartea domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu.

03
/11
/15

Prima ediție “Bucharest International Dance Film Festival” (6 – 8 noiembrie) a pregătit publicului un program diversificat care își propune să promoveze producțiile cinematografice dedicate dansului și artei coregrafice. 64 de producții din 27 de țări incluse în Competiția Oficială, documentare de scurt și lungmetraj, selecția celor mai apreciate filme de dans din cadrul “Pool International Dance Film Festival” din Berlin, precum și un workshop de creație dedicat pasionaților de dans. Proiecțiile se vor desfășura la Cinemateca Union.

31
/10
/15

Filmul ”Usturoi”, producția independentă filmată în întregime în Transilvania, a fost difuzat în această săptămână la penitenciarul de maximă siguranță din Aiud, în cadrul unei proiecții speciale, la invitația serviciului de Educație și Asistență Psihosocială din instituție.