The Monuments Men. Film în căutarea unui regizor
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-monuments-men-film-in-cautarea-unui-regizor/

CRONICĂ DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor – viziunea despre America.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 februarie 2014

CRONICA DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război sau de suspans, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor – viziunea despre America.

Peste câteva decenii, când tinerii cinefili ai viitorului vor deschide dicţionarele virtuale de film, undeva la litera C vor da peste actorul, producătorul şi regizorul George Clooney. Iar scurta sa caracterizare, urmată de lista filmelor în care a jucat, ar putea începe astfel:

Una din vedetele hollywoodiene incontestabile ale perioadei 1990-2020, George Clooney a împrumutat diferitelor personaje pe care le-a interpretat, mai toate simpatice, carisma şi şarmul recunoscute. Remarcat încă din anii ’80 în numeroase seriale de televiziune, George Clooney a făcut în anii ’90 pasul spre marele ecran. Însă abia anii 2000 i-au adus cele mai importante roluri şi apropierea de premiile Oscar, dar şi colaborarea cu mari regizori ai momentului, precum Steven Soderbergh şi fraţii Ethan şi Joel Coen.

În aceeaşi perioadă devine şi producător, în special al unor filme cu tentă politică, socială sau istorică. În 2002 se lansează şi în regie. După un oarecare succes cu primele două filme realizate în această postură – „Confessions of a Dangerous Mind” (2002) şi „Good Night, and Good Luck” (2005) – au urmat eşecul cu „Leatherheads” (2008) şi două filme fără strălucire, „The Ides of March” (2011) şi „The Monuments Men” (2014).

Rămâne de văzut cum va continua cariera de regizor a lui George Clooney (care, în 2014, împlineşte 53 de ani), însă „The Monuments Men”/„Eroii monumentelor” are toate „şansele” să fie uitat rapid, în pofida prezenţei la Berlinală, unde a fost proiectat în afara competiţiei pentru a da glamourul necesar unui festival care are nevoie şi de atenţia publicului larg.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, o trupă de curatori, arhitecţi şi specialişti în artă (bineînţeles, cam ramoliţi) este adunată de Frank Stones (George Clooney, cu un look care-l face să semene cu Clark Gable – mustaţă, cărare într-o parte, privirea şi zâmbetul corespunzătoare) pentru a veni în ajutorul armatei americane şi a recupera marile opere de artă pe care naziştii le adunau din Europa cucerită pentru un eventual muzeu personal al lui Hitler.

Operaţiunea, aprobată de preşedintele Roosevelt şi derulată în ultimii ani ai războiului, se încheie odată cu căderea lui Hitler şi prin salvarea a mii de obiecte de artă (majoritatea tablouri şi sculpturi celebre), ascunse de nazişti în mine din munţii Germaniei.

Însă regia este atât de ştearsă şi fără personalitate, încât Clooney pare să se fi mulţumit doar să apeleze la experienţa unui director de imagine ca Phedon Papamichael şi a unui compozitor ca Alexandre Desplat şi să adune câţiva prieteni (întâmplător, actori celebri ca el), să îi îmbrace corespunzător şi să îi lase să-şi etaleze reflexele cu care şi-au obişnuit publicul: Matt Damon, Bill Muray, John Goodman, Cate Blanchett, Jean Dujardin sau Bob Balaban.

Inspirat dintr-o carte şi din fapte reale, filmul abundă în poncife redate ilustrativ sau pur şi simplu declamate de personajul lui Clooney – despre cât de răi erau naziştii şi Hitler, despre cât de importantă este arta pentru identitatea umanităţii, despre ororile războiului, despre mesianismul american.

Tensiunea este minimă (conflictele sunt rezolvate în grabă), iar umorul – anemic (personajul lui Damon vorbeşte stricat franceza, pantagruelicul Goodman arată şi se mişcă caraghios în uniformă de militar, Murray îşi pune la bătaie mimica de personaj aiurit).

Se simte dorinţa lui Clooney de a realiza un film în bătrânul stil clasic al unor decenii hollywoodiene demult apuse, însă „The Monuments Men” ar fi avut nevoie de un zvâc regizoral care să-l scoată din amorţeala sa nici măcar calofilă.

INFO

The Monuments Men (SUA, 2014)

Regia: George Clooney

Cu: George Clooney, Matt Damon, Bill Murray

Rating: ●●○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din „The Monuments Men“ – capturi film



26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.