„The Sound of Da Vinci”, la Palatul Bragadiru
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-sound-of-da-vinci-la-palatul-bragadiru/

Marţi, 24 noiembrie, ora 19:00, la Palatul Bragadiru, va putea fi auzit în premieră sunetul unic al Violei organista. Un instrument aproape fantastic, extrem de inedit, existenţa lui fiind, în sine, un act artistic. Recuperat din schiţele lui Leonardo da Vinci, instrumentul a fost salvat de la condiţia de proiecţie teoretică şi adus la cea de realitate „consumabilă”.

Un articol de Liliana Matei|24 noiembrie 2015

Concertul este susținut în cadrul Festivalului de Muzică Veche București 2015 (ed. a X-a) și este produs în parteneriat cu Institutul Polonez din București.

Fiind un instrument ce combină sonorităţile instrumentelor cu claviatură şi ale celor cu coarde şi arcuş, a fost construit în perioada 2009-2012 de către polonezul Sławomir Zubrzycki, pianist și constructor de instrumente din Cracovia.

În anul 2009, Zubrzycki a descoperit urmele unei rarități absolute, și anume instrumentul proiectat de Leonardo da Vinci, care era aproape necunoscut și uitat. Planurile și schițele instrumentului, împreună cu comentariile olografe ale lui Leonardo, scrise în oglindă, se regăsesc în „Codex Atlanticus”, cea mai mare colecție de notițe a lui Da Vinci (peste 1000 de fișe), datând din perioada 1489-1492.

Instrumentul, denumit Viola Organista, nu a fost niciodată construit de Leonardo însuși. Timp de peste 500 de ani au existat mai multe încercări de a realiza copii individuale ale instrumentului, însă niciuna nu s-a bucurat de aprobarea muzicienilor contemporani. Fascinat de trecut, Zubrzycki a construit în perioada 2009 – 2013 propria versiune, pornind de la planurile lui Leobardo da Vinci, dar inspirându-se și din schiţele altor instrumente ale perioadei 1575 – 1625.

Recitalurile în premieră cu viola organista (18 octombrie 2013 la Cracovia, în cadrul Festivalului Regal Internațional de Pian de la Cracovia, și 21 octombrie, în cadrul Festivalului Conrad) s-au bucurat de un susces artistic impunător și de foarte multă publicitate. Reportajul video de la primul concert al violei a fost urmărit pe YouTube de peste două milioane de persoane. Știrile despre construirea violei organista au fost prezentate în întreaga lume de cele mai populare canale media, inclusiv BBC, TheTelegraph, France 24, Deutche Radio Kultur, Le Figaro, Corierre della sera, Japan Times , MSN, Oman Daily Observer, Hindustan Times, Taipei Times, San Francisco Classical Voice, Sydney Morning, CNN México.

Turneul european din 2014 al violei organista a cuprins recitaluri în cadrul mai multor festivaluri și emisiuni muzicale: Festivalul Muzical Mantta, Festivalul de Muzică Veche de la Stockholm, Wratislavia Cantans, Festivalul de la Ghent, Festivalul Kotor Art, Festivalul Copernicus, Anima Musica, Concertele Almo Collegio Borromeo, emisiunea „Five O’clock” transmisă pe canalul 2 al Radioului Polonez și Zilele Muzicii Poloneze din Turcia.

Sławomir Zubrzycki este pianist, clavicordist, claviolinist, compozitor și constructor de instrumente muzicale, originar din Cracovia. A absolvit în 1988 Academia de Muzică din Cracovia, unde a studiat pianul la clasa profesorului Tadeusz Żmudziński și muzică modernă la clasa profesorului Adam Kaczyński. După primirea unei burse Fulbright, și-a continuat studiile de pian la Conservatorul de Muzică din Boston, în 1990-1991, sub îndrumarea Janicei Weber. Pianistul și-a dezvoltat măiestria artistică și prin participarea la master class-urile susținute de Victor Merzhanov, Michael Lewin, Jerome Lowenthal, Włodzimierz Obidowicz și Johann Sonnleitner (clavecin).

A colaborat cu Televiziunea Poloneză, în calitate de prezentator, compozitor și director muzical, la producerea unor programe educaționale, precum Wszystko gra (It’s All Music To My Ears – o serie de prelegeri despre instrumente muzicale difuzate pe canalele TVP 1 și TVP Polonia) și Sesame Street (versiunea poloneză pentru canalul TVP 2).

A luat parte la mai multe festivaluri, inclusiv la Primăvara Muzicală de la Poznań, Muzica din Vechea Cracovie, Arta Audio la Cracovia, Fest der Kontinente de la Berlin, Vizita Artiștilor Oaspeți ai Colegiului de Muzică Berklee de la Boston, Culorile Poloniei, Festivalul Intercultural de la Varșovia, Turning Sounds la Cologne și Varșovia, Festivalul de Teatru de la Edinburgh. S-a specializat în interpretarea muzicii contemporane, mergând de la dodecafonie până la teatrul instrumental, improvizație și arta spectacolelor. A susținut prelegeri la Academia de Vară de Muzică Contemporană – Avantgarde Tirol din Austria (edițiile 2005, 2007).

Ține propriile cursuri de pian la Școala Publică Secundară de Muzică Frederic Chopin de la Cracovia.

Pe lângă seria de prelegeri televizate, materializându-și interesului său mai vechi în proiectarea și construirea de instrumente muzicale, a realizat o replică a clavicordului din 1775 al lui Johann Silbermann. Acest instrument, considerat strămoșul pianului și având o expresivitate distinctă, a fost realizat în atelierul lui Sławomir Zubrzycki în anul 1994.

Festivalul de Muzica Veche Bucureşti are loc în perioada 20 octombrie – 28 noiembrie 2015 şi cuprinde un număr de 14 evenimente. Acestea se desfăşoară la Sala Radio, Palatul Bragadiru, Muzeul Naţional Cotroceni, Muzeul Ţăranului Român, Biserica Anglicană, Muzeul „Curtea Veche” și Muzeul Național al Pompierilor (Foişorul de Foc), cu participarea artiştilor şi formaţiilor din peste zece ţări.

Ajuns la cea de-a zecea ediţie, Festivalul este unul dintre cele mai importante evenimente de muzică cultă din România și este cotat pe locul patru între „cele mai frecventate festivaluri din București” (conform Barometrului de consum cultural pe anul 2014 realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală). De asemenea, Festivalul este considerat cel mai important eveniment de muzică veche din Sud-Estul Europei iar anul acesta devenit membru (singurul din Europa de Est) al prestigioasei Rețele Europene de Muzică Veche (REMA).

Această ediție jubiliară a Festivalului de Muzică Veche București se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.

În program:

Marin Marais (1656-1728) – Les Voix humaines (En rondeau) din colecţia Deuxième Livre de Pièces de viole
Carl Friedrich Abel (1723 – 1787) – Allegro – WKO 205
Piesă pentru viola da gamba solo – WKO 208
Adam Jarzębski (ca. 1590-1649) – Concerto Primo din colecţia Canzoni e Concerti
Monsieur de Sainte-Colombe (16??-17??) – Concert XLIV à deux violes egales
Tombeau Les Regrets – Quarillon – Les Pleurs – Joye des Elizées – Les Elizées
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) – din colecţia Mysterien Sonaten – Sonata nr.1 – „The Annunciation”
Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788) – Sonata în sol major – Wq 65/48, Hamburg 1783: Andantino – Adagio e sostenuto – Allegro
Marin Marais (1656-1728) – 32 couplets de folies (Les Folies d ‘Espagne) din colecţia Deuxième Livre de Pièces de viole

Interpretează: Sławomir Zubrzycki

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.