TIFF 2017. „Austerlitz” – Selfie cu moartea
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2017-austerlitz-selfie-cu-moartea/

CRONICĂ DE FILM Cu siguranţă unul din cele mai îndrăzneţe şi solicitante filme de la TIFF 2017, „Austerlitz”, al regizorului ucrainean Serghei Lozniţa, ridică o întrebare fundamentală: ce mai înseamnă memoria colectivă, în acest caz a Holocaustului, în epoca turismului în masă şi a selfie-urilor la fostele lagăre naziste?

Un articol de Ionuț Mareș|3 iunie 2017

Alternând filmele de ficţiune (cel mai recent, „A Gentle Creature”, s-a aflat în Competiţia din acest an de la Cannes) cu documentarele observaţionale sau de montaj (cu imagini de arhivă), ucraineanul Serghei Lozniţa a devenit în ultimii ani unul dintre cei mai ambiţioşi cineaşti ai lumii, în a cărui operă chestionarea istoriei în relaţie cu prezentul şi dinamica cinetică a mulţimilor sunt obsesii centrale.

În „Austerlitz”, operă de non-ficţiune care a avut premiera mondială anul trecut la Festivalul de la Veneţia şi care a putut fi văzută în prima zi a TIFF-ului de la Cluj, Serghei Lozniţa a filmat turismul în masă la fostele lagăre de concentrare naziste de la Dachau şi Sachsenhausen din Germania.

Filmul este construit exclusiv din cadre cu grupuri de turişti surprinşi în diferite etape ale traseului pe care îl presupune o astfel de vizită, de la intrarea pe poarta lagărului-memorial şi până la ieşire, trecând prin puncte-cheie: curtea, culoarele cu celule, stâlpii de execuţie şi, bineînţeles, camerele de gazare şi cuptoarele de ardere a cadavrelor.

Două opţiuni estetice radicale se disting. În primul rând, Lozniţa filmează în alb-negru. Pe de o parte, alegerea dă o oarecare sobrietate şi austeritate imaginilor, eliminând riscul de pitoresc, cu atât mai mult cu cât fostele lagăre ar trebui percepute în primul rând ca locuri de comemorare a victimelor ororilor comise de nazişti. Pe de altă parte, se face astfel racordul imaginar cu alb-negrul din celebrele şi extrem de difuzatele înregistrări de arhivă realizate la momentul eliberării respectivelor lagăre şi rămase în memoria vizuală a omenirii.

A doua opţiune curajoasă a lui Lozniţa este filmarea exclusiv în cadre fixe cu o subtilă şi ofertantă compoziţie, în planuri-secvenţă de câteva minute fiecare. Camera de filmat ne pune, ca spectatori, în poziţia de observatori privilegiaţi ai unor situaţii la care altfel nu am fi avut acces. Este martorul care priveşte din afară şi cu interes fluxul de turişti. Şi o face cu răbdare.

Pe de o parte, această poziţie fixă a aparatului şi durata lungă a cadrelor relevă din nou interesul lui Lozniţa de a filma mulţimi în documentarele sale, tocmai pentru a evidenţia că ceea ce îl interesează este o anume conştiinţă colectivă, o anume energie a grupurilor.

Pe de altă parte, o astfel de abordare stilistică scoate din contingent, din banalitate şi din anecdotic „evenimentele” pe care Lozniţa le filmează şi îndeamnă spectatorul să remarce comportamentul uman al omului modern, al turistului preponderent occidental, înstărit, pentru care vizitarea cât mai multor locuri simbolice din lume este un reflex, ceea ce – şi asta este una din ironiile filmului – poate însemna punerea pe acelaşi plan a obiectivelor cultural-excentrice cu astfel de complexe bântuite de moarte aşa cum sunt fostele lagăre de concentrare şi exterminare.

Privitorul este lăsat liber să îşi aleagă propriul centru de interes în fiecare cadru. Şi, chiar dacă documentarul este lipsit de orice comentariu din off, Lozniţa comentează prin compoziţia şi durata cadrelor şi prin montaj gesturile pe care le surprinde.

O constantă care reiese din observarea comportamentului turiştilor este obsesia multora pentru fotografie şi pentru selfie-uri. De aceea, reflexul oamenilor de a se fotografia în faţa porţii, sub sigla „Munca te eliberează”, la stâlpii de execuţie, lângă camerele de gazare sau chiar în faţa cuptoarelor (cel fotografiat căutând să dea cât mai bine în faţa aparatului), ca în cazul oricărui alt obiectiv vizitat oriunde în lume, capătă un aer inevitabil caraghios.

O fină ironie străbate de fapt întregul film: din cadrele de la distanţă cu puhoaiele de oameni intrând liber pe poarta lagărelor sau plimbându-se pe alei (ceea ce inevitabil constrastează cu ceea ce a alimentat imaginarul spectatorului de-a lungul anilor – filmuleţele de arhivă cu prizonierii scheletici de după garduri sau cu mormanele de cadavre); din bunăstarea pe care o emană turiştii (haine lejere, de vară, tricouri cu diferite sloganuri sau imagini, ochelari de soare, aparate de fotografiat şi telefoane mobile de ultimă generaţie, inclusiv ataşate unor selfie stick-uri); din comentariile senzaţionaliste şi simplificatoare ale ghizilor, din care Lozniţa ne oferă fragmente; din indiferenţa, relaxarea sau oboseala cu care cei mai mulţi par să viziteze locul; din construcţia montajului – după un moment în care auzim pe coloana sonoră un ghid vorbind despre supa mizeră şi bucata de pâine pe care le primeau deţinuţii, urmează o secvenţă cu un grup de turişti tineri mâncând sandvişuri aşezaţi pe iarbă într-un moment de odihnă.

Este felul prin care Lozniţa ironizează conduita, pe alocuri ridicolă, a turiştilor moderni care suntem. Şi ridică întrebări fundamentale: Înţelegem cu adevărat ororile a căror amintire bântuie încă aceste locuri ale morţii? De ce le vizităm? Ajută într-adevăr acest turism în masă, în care fostele lagăre ajung să fie de cele mai multe ori simple obiective de bifat printre multe altele în sejuri plătite? Care este cel mai potrivit mod de vizita astfel de locuri şi de a comemora victimele? Mai suntem capabili de sobrietate şi pietate în faţa tragediei inexprimabile? Fiecare spectatator este invitat să îşi caute propriile răspunsuri. De aici şi farmecul acestui mare film.

În cadrul TIFF, „Austerlitz” va mai putea fi văzut duminică, 11 iunie, de la ora 22.30, la Cinema „Florin Piersic”.

23
/10
/15

Thierry Frémaux, Delegatul General al Festivalului de la Cannes, unul dintre cei mai influenți oameni din industria filmului, revine la Les Films de Cannes a Bucarest (23 – 29 octombrie) pentru un spectacol unic: Lumière!. Cele câteva zeci de filme restaurate ale fraților Auguste și Louis Lumière, doi dintre inventatorii cinematografiei, vor fi proiectate în versiune restaurată, însoțite de comentariile live ale lui Thierry Frémaux, pe 29 octombrie, de la 20.45, la CinemaPRO.

22
/10
/15

Actorul Chris Rock, cunoscut pentru umorul său caustic, a confirmat miercuri că va fi gazda celei de-a 88-a ceremonii a premiilor Oscar, la 28 februarie anul viitor. El a mai fost prezentatorul unei gale Oscar în urmă cu 11 ani.

22
/10
/15

Romanii i-au învins, din nou pe geto-daci duminică seara, între orele 20.30 și 22.30. Totul este oficial, o spun și audiențele TV. Pe Pro TV, în acest interval orar, a rulat fin, digital și chiar HD, filmul „Pompeii”, iar pe TVR 2, dacii ultrabărboși și cețoși rădeau tot în pelicula „Burebista”.

21
/10
/15

Dheepan, premiat cu Palme d’Or anul acesta la Festivalul Internațional de film de la Cannes, va rula în cinematografele din România începând din data de 30 octombrie. Filmul va fi prezentat în avanpremieră în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest (23 - 29 octombrie), în prezența regizorului.

21
/10
/15

Cu ocazia celor 25 de ani de existență, site-ul IMDb, prima bază de date din cinematografia mondială, a dezvăluit lista filmelor preferate de cei 1,5 milioane de utilizatori ai săi dintre cele vizionate între 1990 și 2014.

21
/10
/15

Pre-vânzările pentru extrem de așteptatul "Star Wars - The Force Awakens" au spulberat toate recordurile pe site-urile de vânzări de bilete americane. Numeroase site-uri din lume s-au blocat din cauza cererilor de bilete, iar pe ebay două bilete VIP se vindeau cu 10.000 de dolari. În plus, la două zile după lansarea trailerului oficial, acesta fusese vizionat de peste 66 de milioane de ori.

20
/10
/15

Un festival precum „Les Films de Cannes à Bucarest,” iniţiat de Cristian Mungiu şi ajuns la cea de-a şasea ediţie, reînvie plăcerea de a merge la un cinematograf de artă – un act social şi cultural în suferinţă – şi reaminteşte diversitatea formelor de a face cinema.

20
/10
/15

Îndrăgitul actor Ion Dichiseanu a împlinit astăzi 82 de ani! Născut la Adjud, în 20 octombrie 1933, era student la Politehnică când a fost îndrumat spre actorie de către nepoata lui George Vraca. Dichiseanu este, de asemenea, un talentat cântăreţ şi un apreciat poet, în 1995 acesta publicând volumul de versuri „Frumoasa spaniolă, frumoasa suedeză”.

20
/10
/15

Festivalul Internațional de Film Timishort a încheiat cele patru zile pline de filme scurte cu o ceremonie de premiere a regizorilor celor mai bune scurtmetraje. Weekendul acesta, peste 2000 de cinefili au umplut rândurile Cinematografului Timiș, dar și pe cele din AMBASADA sau sala 2 a Teatrului Național Timișoara. Decernarea trofeelor a avut loc duminică, 18 octombrie la Cinema Timiș în prezența a peste 500 de spectatori.

19
/10
/15

Controversatul regizor francez de origine argentiniană Gaspar Noé revine la București la cinci ani după ce a fost invitatul special al Les Films de Cannes à Bucarest (23 – 29 octombrie). Acesta își va prezenta cel mai recent film, melodrama sexuală 3D Love, proiectată în afara competiției la Cannes și interzisă minorilor.

19
/10
/15

Filmul biografic "Steve Jobs", portret în trei acte al fondatorului Apple, regizat de Danny Boyle și avându-l în rolul principal pe Michael Fassbender, a încheiat duminică a 59-a ediție a Festivalului de Film de la Londra. Al doilea film despre Steve Jobs este ecranizarea biografiei autorizate scrise de Walter Isaacson de către scenaristul de succes Aaron Sorkin, câștigător al premiului Oscar pentru scenariul peliculei "The Social Network".

19
/10
/15

Debutul în lungmetraj al regizorului Andrei Cohn, “Acasă la tata”, va fi lansat de Mandragora în cinematografele din România luna viitoare, pe 6 Noiembrie. Pelicula a avut premiera internațională în cadrul celei de-a 21–a ediții a Festivalului de Film de la Sarajevo.

18
/10
/15

Cine nu-şi mai aminteşte de „Bădia”, actorul care a jucat în  “Drumul oaselor”,  „,Păcală se întoarce”, ”Dumbrava minunată” sau „Cireşarii” ? Actorul care a stat zece ani prin puşcării, a scris poezii, epigrame, o piesă de teatru şi a jucat în filme roluri memorabile?

16
/10
/15

Tom Hardy, unul dintre actorii care se bucură de o ascensiune fulminantă la Hollywood, interpretează un dublu rol în filmul ,,Legend”/ ,,Gangsteri de legend”, film care rulează de astăzi pe marile ecrane din România, distribuit de Freeman Entertainment.

16
/10
/15

Începând de astăzi şi până pe 25 octombrie, la Cluj se desfăşoară cea de-a șaptea ediție a festivalului Comedy Cluj. Din programul festivalului fac parte şi 5 filme distribuite în România de Independenta Film: La Famille Belier, Une heure de tranquillite, Le tout nouveau testament, La Rancon de Gloire şi Queen and Country.