TIFF 2017. „The Party” – Espresso cinematografic
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2017-the-party-espresso-cinematografic/

CRONICĂ DE FILM Nominalizat la începutul anului pentru Ursul de Aur la Berlinale şi prezentat în premieră în România la TIFF-ul clujean, „The Party”, cel mai nou film scris şi regizat de cunoscuta cineastă britanică Sally Potter, este ca un espresso: scurt, savuros şi intens.

Un articol de Ionuț Mareș|5 Iunie 2017

Ideea de a aduna un grup de prieteni la o petrecere restrânsă acasă la unul dintre ei pentru a sărbători o reuşită, eveniment care degenerează însă într-o spectaculoasă cădere de măşti şi în darea pe faţă a unor secrete intime cu potenţial distructiv, este departe de a fi originală în cinema. De fapt, este un gen în sine, ale cărui derivate îşi au originea în Kammerspiel-ul german din anii ’20.

În doar 70 de minute, Sally Potter oferă un puternic studiu de caractere şi de tipologii umane, în care umorul britanic înţepător şi elegant, dat de replici spirituale şi situaţii narative neaşteptate, este folosit ca ambalaj pentru descrierea ironică a unor reprezentanţi ai înaltei clase britanice, cu reflexele şi idiosincrasiile lor.

Plin de staruri precum Patricia Clarkson, Kristin Scott Thomas, Timothy Spall, Bruno Ganz, Cherry Jones, Emily Mortimer şi Cillian Murphy, a căror voluptate palpabilă de a se arunca în astfel de roluri de compoziţie extrem de ofertante pentru actori este delicioasă, „The Party” este o farsă alb-negru, captivantă în primul rând prin intensitatea pe care reuşeşte să o menţină Sally Potter prin regie.

Marea provocare a unor astfel de filme plasate în spaţii închise în care sunt aruncate mai multe personaje între care izbucnesc inevitabil tensiuni şi chiar conflicte este de a găsi, dincolo de necesarele calităţile ale scenariului, cele mai potrivite instrumente exclusiv cinematografice pentru a exprima dinamismul – cinetic şi psihologic – fără de care o astfel de convenţie de dramedie este dificil de acceptat.

La antipodul unei stilistici anti-spectaculare precum cea dintr-un film ca „Sieranevada” lui Cristi Puiu, care, prin folosirea de planuri-secvenţă şi a unui minim de tăieturi de montaj, aspiră mai curând la realism, Sally Potter mizează din plin pe un decupaj alert, pe înlănţuiri rapide de prim-planuri sugestive, pe mutarea neîntreruptă a atenţiei de la un personaj la altul, pe un joc actoricesc expansiv.

Iar poziţia aparatului şi unghiurile de filmare sunt folosite cu nuanţe diferite pentru a exprima temperamentul şi starea fiecărui personaj sau cuplu de personaje.

Lipsit de autocomplezenţă, „The Party” degajă o lejeritate înşelătoare pe care numai comediile isteţe ştiu să o ofere. Sally Potter nu se ia foarte tare în serios, deşi sub suprafaţa de comedie seducătoare se ascund câteva adevăruri universale dureroase despre relaţiile dintre oameni.

Sinopsis: Janet tocmai a fost numită ministru al opoziţiei, cea mai înaltă poziţie din cariera ei politică. Ea şi soţul ei Bill vor să sărbătorească succesul împreună cu un număr de prieteni apropiaţi. Oaspeţii sosesc la casa lor din Londra, dar de petrecere se alege praful atunci când Bill face două mărturisiri explozive.

În cadrul TIFF, „The Party” va mai putea fi văzut luni, 5 iunie, de la 21.45, la Casa de Cultură a Studenţilor, şi vineri, 9 iunie, de la 22.30, la Cinema City Iulius Mall.

18
/01
/19

Proaspăt apărut, al cincilea DVD din excelenta colecție Sahia Vintage, coordonată de cercetătoarea Adina Brădeanu în cadrul unui proiect al Asociației One World Romania, prezintă și discută, sub titlul „Efemere”, câteva filme comandate în diferite perioade Studiului Sahia de diverse instituții ale statului comunist.

15
/01
/19

Incluse în proiectul Viitorului Memoriei, o platformă dedicată memoriei Holocaustului în România, filmele documentare realizate, fără patos, de Olga Ștefan înregistrează mărturiile prețioase ale mai multor supraviețuitori ai persecuțiilor împotriva evreilor. O formă de amintire necesară și inevitabil fragmentată.

14
/01
/19

Aflat la cea de-a 5-a ediție, Oscar Weekend aduce la Cinema Elvire Popesco cele mai titrate filme ale anului 2018, propuse sau aflate în cursa pentru Oscarul la categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină”.

09
/01
/19

Folosirea tot mai numeroaselor servicii de streaming pare să înlocuiască încet dar sigur mersul la cinema. O platformă ca Netflix a devenit cunoscută în special pentru seriale. Însă există câteva site-uri unde cinefilii pot să vadă filme de artă, vechi sau noi, la un preţ accesibil.

07
/01
/19

Filmele biografice „Green Book” şi „Bohemian Rhapsody” şi drama „Roma” au fost marile câştigătoare la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur, care a avut loc duminică seară la Los Angeles.

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

28
/12
/18

OPINIE Scris și regizat de Alfonso Cuarón, „Roma”va rămâne foarte probabil în istorie ca filmul despre care s-a discutat și s-a scris cel mai mult în 2018. Și asta chiar înainte de premiera mondială la Festivalul de la Veneția, unde a obținut, fără rezerve, Leul de Aur.

21
/12
/18

Primul week-end din 2019 aduce pe marile ecrane din România o nouă producție Columbia Pictures: “Holmes & Watson” – o comedie de aventuri, probabil cel mai amuzant film de până acum despre celebrul detectiv și asistentul său. Cei nerăbdători îl vor putea urmări, în avanpremieră, încă din 28 decembrie 2018.

20
/12
/18

Jason Momoa aduce pacea între lumea de la suprafaţă şi regatul celor şapte mări în ,,Aquaman”, alături de Amber Heard, Willem Dafoe, Nicole Kidman şi Dolph Lungdren, într-un un nou film din seria universului DC, care va putea fi vizionat de vineri, 21 decembrie, în 3D, IMAX 3D, Dolby Atmos şi 4DX.  

20
/12
/18

Ce merită să păstreze memoria cinefilă și istoria cinema-ului din anul 2018? Am făcut o listă, inevitabil subiectivă, a celor mai ambițioase și mai reușite filme văzute în acest an. Filme de mari autori: de la Lars von Trier, Alfonso Cuarón sau Steven Spielberg, până la Chang-dong Lee sau Hirokazu Koreeda.

20
/12
/18

Trofeul NexT 2018 a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, în timp ce Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraților.

19
/12
/18

CRONICĂ DE FILM În cel mai nou lungmetraj al său, „The House That Jack Built” (2018), cu care și-a făcut revenirea la Cannes (în afara competiției), danezul Lars von Trier se pune în mintea un criminal în serie. Rezultatul: un film teribil de ambițios, deopotrivă amuzant, grav și inconfortabil.

Page 1 of 22612345...102030...Last »