TIFF 2017. „The Party” – Espresso cinematografic
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2017-the-party-espresso-cinematografic/

CRONICĂ DE FILM Nominalizat la începutul anului pentru Ursul de Aur la Berlinale şi prezentat în premieră în România la TIFF-ul clujean, „The Party”, cel mai nou film scris şi regizat de cunoscuta cineastă britanică Sally Potter, este ca un espresso: scurt, savuros şi intens.

Un articol de Ionuț Mareș|5 iunie 2017

Ideea de a aduna un grup de prieteni la o petrecere restrânsă acasă la unul dintre ei pentru a sărbători o reuşită, eveniment care degenerează însă într-o spectaculoasă cădere de măşti şi în darea pe faţă a unor secrete intime cu potenţial distructiv, este departe de a fi originală în cinema. De fapt, este un gen în sine, ale cărui derivate îşi au originea în Kammerspiel-ul german din anii ’20.

În doar 70 de minute, Sally Potter oferă un puternic studiu de caractere şi de tipologii umane, în care umorul britanic înţepător şi elegant, dat de replici spirituale şi situaţii narative neaşteptate, este folosit ca ambalaj pentru descrierea ironică a unor reprezentanţi ai înaltei clase britanice, cu reflexele şi idiosincrasiile lor.

Plin de staruri precum Patricia Clarkson, Kristin Scott Thomas, Timothy Spall, Bruno Ganz, Cherry Jones, Emily Mortimer şi Cillian Murphy, a căror voluptate palpabilă de a se arunca în astfel de roluri de compoziţie extrem de ofertante pentru actori este delicioasă, „The Party” este o farsă alb-negru, captivantă în primul rând prin intensitatea pe care reuşeşte să o menţină Sally Potter prin regie.

Marea provocare a unor astfel de filme plasate în spaţii închise în care sunt aruncate mai multe personaje între care izbucnesc inevitabil tensiuni şi chiar conflicte este de a găsi, dincolo de necesarele calităţile ale scenariului, cele mai potrivite instrumente exclusiv cinematografice pentru a exprima dinamismul – cinetic şi psihologic – fără de care o astfel de convenţie de dramedie este dificil de acceptat.

La antipodul unei stilistici anti-spectaculare precum cea dintr-un film ca „Sieranevada” lui Cristi Puiu, care, prin folosirea de planuri-secvenţă şi a unui minim de tăieturi de montaj, aspiră mai curând la realism, Sally Potter mizează din plin pe un decupaj alert, pe înlănţuiri rapide de prim-planuri sugestive, pe mutarea neîntreruptă a atenţiei de la un personaj la altul, pe un joc actoricesc expansiv.

Iar poziţia aparatului şi unghiurile de filmare sunt folosite cu nuanţe diferite pentru a exprima temperamentul şi starea fiecărui personaj sau cuplu de personaje.

Lipsit de autocomplezenţă, „The Party” degajă o lejeritate înşelătoare pe care numai comediile isteţe ştiu să o ofere. Sally Potter nu se ia foarte tare în serios, deşi sub suprafaţa de comedie seducătoare se ascund câteva adevăruri universale dureroase despre relaţiile dintre oameni.

Sinopsis: Janet tocmai a fost numită ministru al opoziţiei, cea mai înaltă poziţie din cariera ei politică. Ea şi soţul ei Bill vor să sărbătorească succesul împreună cu un număr de prieteni apropiaţi. Oaspeţii sosesc la casa lor din Londra, dar de petrecere se alege praful atunci când Bill face două mărturisiri explozive.

În cadrul TIFF, „The Party” va mai putea fi văzut luni, 5 iunie, de la 21.45, la Casa de Cultură a Studenţilor, şi vineri, 9 iunie, de la 22.30, la Cinema City Iulius Mall.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.