TIFF 2021 – Cinema georgian poetic
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2021-cinema-georgian-poetic/

CRONICĂ DE FILM Câştigător al premiului criticii în competiţia de la Berlinale şi proiectat în premieră în România în competiţia internaţională de la TIFF, filmul georgian „Priveşte către cer” („What Do We See When We Look at the Sky?”, 2021), de Aleksandre Koberidze, are o libertate formală impresionantă şi e pe alocuri hipnotic.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 iulie 2021

Cum mai poate un film să vorbească despre iubire fără a fi banal şi convenţional, dar şi fără a deveni teribilist cu orice preţ? E o întrebare esenţială la care regizorul georgian Aleksandre Koberidze propune un frumos răspuns prin al doilea lungmetraj al său, „Priveşte către cer” („What Do We See When We Look at the Sky?”).

Cineastul ia o premisă fantezistă – o fată şi un băiat dintr-un oraş din Georgia se întâlnesc întâmplător, se îndrăgostesc, însă un blestem misterios le schimbă complet înfăţişarea, aşa că nu se mai recunosc, deşi lucrează aproape unul de celălalt şi se intersectează deseori.

Este o idee generoasă, care nu e dezvoltată însă într-un film fantastic. E mai mult un joc scenaristic, o infuzie de imaginaţie într-un film care, altfel, se dovedeşte atent mai degrabă la stări sufleteşti şi mici momente de graţie din viaţa pe timp de vară a oraşului şi a locuitorilor săi, şi mult mai puţin pe deplierea unui fir narativ clasic.

Deşi îi urmăreşte pe cei doi protagonişti în căutarea lor reciprocă, filmul îşi ia timp, în cele două ore şi jumătate ale sale, să surprindă respiraţia locului – iar asta arată o perspectivă regizorală atentă şi empatică.

Paradoxul e că, în ciuda faptului că cineastul georgian pune un mare accent pe stil, nu avem de-a face cu un film formalist. Aici, imaginea pe 16 mm este expresia unei priviri calde, iar numeroasele intervenţii regizorale (de pildă, momentele muzicale neaşteptate sau simplele scene observaţionale, de stare) reflectă o mare libertate şi un tip de cinema poetic cum se găseşte tot mai rar.

Filmul va fi distribuit şi în România, de Bad Unicorn.

 

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.

23
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Cu noul său film, „Servants” („Servitorii”, 2020), distribuit şi la noi în câteva din cinematografele deschise, regizorul slovac Ivan Ostrochovský pare a spune că cinema-ul este în primul rând o chestiune de stil. Însă e suficient asta?

22
/02
/21

UNATC „I.L. Caragiale” București, alături de Ambasada SUA la București, Centrul pentru Politicile Egalității de Șanse, Professional Fellows și American Council for International Education din România vă invită miercuri, 24 februarie, în intervalul orar 13:00-15:00, la dezbaterea online „De Dragobete, despre Loverboy”.