TIFF (4) „Dovlatov”. Îngheț și melancolie
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-4-dovlatov-inghet-si-melancolie/

CRONICĂ DE FILM Premiat la Berlin pentru contribuţie artistică deosebită şi prezentat în premieră în România la TIFF, „Dovlatov”, al regizorului rus Aleksei Gherman Jr., este un film poetic, încărcat de melancolie, despre cum o dictatură poate distruge destine.

Un articol de Ionuţ Mareş|29 mai 2018

Publicat în URSS doar în samizdat și recunoscut internațional ca un mare scriitor abia după exilarea în SUA, la New York, în 1978, Serghei Dovlatov, devenit un autor cult, este protagonistul cel mai nou film al cunoscutului regizor rus Aleksei Gherman Jr.

„Dovlatov” nu este însă un film biografic și cu atât mai puțin unul convențional: Gherman Jr. imaginează doar șase zile din viața scriitorului (jucat extrem de convingător de un actor sârb, Milan Maric), la începutul lunii noiembrie 1971, în Leningrad (Sankt Pertersburg).

Șase zile de început de iarnă, când înghețul de afară – zăpada, ceața, vremea apăsătoare și potențial deprimantă – este dublat de un îngheț simbolic mai mare, istoric, generalizat.

De altfel, cel mai pregnant sentiment pe care îl transmite filmul este cel de neputință, de durere sufletească – Dovlatov și grupul său de prieteni și cunoscuți (scriitori, printre care și celebrul poet Iosif Brodski, și diverși artiști, în special pictori) își duc existența între drama de a nu se putea exprima și de a fi persecutați și lipsa oricărei perspective pentru un alt viitor.

O tragedie care pe unii îi împinge la sinucidere (la una din multele întâlniri ale acestei boeme, un tânăr se încuie singur într-o cameră și își taie venele), pe alții la fapte considerate ilegale (ca prietenul arestat pentru contrabandă cu bunuri din Finlanda), iar pe câțiva la emigrare (ca în cazul lui Brodski).

Dovlatov însuși pare a se retrage într-un exil interior și refuză să scrie, ca jurnalist, articole compromițătoare sau să-și modifice textele literare pentru a le aduce pe linia ideologică, fapt care îi atrage probleme.

Iar pentru a reda acest sentiment de suferință omniprezentă, de tristețe, Gherman Jr. își etalează din nou cunoscutul stil regizoral în care, în secvențe disparate care sfidează narațiunea liniară, clasică, aparatul de filmat se mișcă în permanență, lent, printre personaje care vorbesc despre filosofie, artă, existență. Iar montajul este ghidat mai mult de efuziunea imprevizibilă a sentimentelor, și mai puțin de o logică narativă coerentă și lămuritoare. 

Totul e completat de o imagine ternă, poetică, și de acorduri de jazz care accentuează această stare difuză de melancolie în care este atras și spectatorul, îndemnat să reflecte asupra unui destin, asupra istoriei și asupra vieții.

În cadrul TIFF, „Dovlatov” va mai putea fi văzut duminică, 3 iunie, de la ora 14.00, la Universitatea Sapienția. Iar din 15 iunie filmul ca intra și în cinematografe, fiind distribuit de Bad Unicorn.

23
/10
/19

Ce e de făcut în fiecare seară de luni și marți, de la ora 20:00? Se merge la film la Centrul Ceh, desigur. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep în ultima săptămână din octombrie, așa că serile mohorâte de toamnă pot fi petrecute la un film, alături de o bere cehă.

22
/10
/19

Anul acesta, în iulie, s-au împlinit 100 de ani de la nașterea lui Lino Ventura, unul dintre cei mai iubiti actori din ultimele decenii. Angiolino Joseph Pascal Ventura, pe numele său real, a venit pe lume la 14 iulie 1919, la Parma, în Italia și s-a stins din viață într-o zi de 22 octombrie (1987), la Saint-Cloud, în Franța.

22
/10
/19

Am văzut în cadrul festivalului peliculelor de la Cannes la București filmul artistic de cinema „It Must Be Heaven” (câștigător al premiului special al juriului la Cannes în acest an), regizat de palestinianul Elia Suleiman. Cu Elia Suleiman în rolul principal. O scurtă, definitivă recenzie: e superb.

21
/10
/19

Seria invitaţilor de marcă la ediţie a X-a a Les Films de Cannes à Bucarest continuă cu unul dintre cele mai promiţătoare talente ale cinematografiei braziliene: Juliano Dornelles, regizorul filmului „Bacurau”, pe care îl semnează împreună cu Kleber Mendonça Filho, peliculă câștigătoare a Premiului Juriului la Cannes 2019.

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

14
/10
/19

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viață” și „Hier”.