Tineri artiști caută bunici care să îi învețe pasiunile lor
https://www.ziarulmetropolis.ro/tineri-artisti-cauta-bunici-care-sa-ii-invete-pasiunile-lor/

Cunoaşteţi bunici pricepuţi şi volubili, care să aibă poveşti pentru Retro Radio? Actori, regizori şi muzicieni, alături de peste 30 de bunici, doresc să recompună istoria – unică şi antologică – a culturii artizanatului informal din România.

Un articol de Liliana Matei|15 ianuarie 2021

Ei vor să știe totul despre zacuscă, murături sau mileuri, despre șosete, fulare și mănuși sau despre tiparele din revista Burda. Îi interesează măștile cu argilă, rostul trusei de scule, grădinăritul sau secretele vinului de țară.

Dacă bunicii tăi se pricep la unul din domeniile de mai jos, au chef să povestească și crezi că le-ar plăcea să intre în echipă, înscrie-i completând formularul de aici.

Interviurile cu ei vor sta la baza unui nou podcast original, ce pornește de la convingerea că generația bunicilor noștri este o sursă de înțelepciune, umor și talent.

Haine – tricotat, croșetat, împletit, confecții, pielărie, croitorie, vopsit, decolorat hippie etc

Băuturi – țuică, pălincă, vișinată, vin și alte băuturi de casă

Rețete – murături, marmelade și gemuri, zacuscă, conserve, inventat rețete noi etc

Frumusețe – măști de față, de păr, creme, săpunuri

Grădinărit: tuns gard viu, plante pe casa scării, mici sere, straturi la bloc etc

Sănătate – tincturi, plante medicinale, cataplasme, leacuri

Bricolaj – mobilier, porți de lemn, garduri, tâmplărie, construcții, fântâni etc

Alte activități creative.

Retro Radio este un proiect audio cu acoperire națională, care va fi disponibil publicului larg într-o serie de podcasturi originale. Reconstruim, din povești și pilde, prețioasa cultură creativă a bunicilor noștri. Cunoștințele și priceperea lor sunt o importantă resursă cultrală și socială. Prea complicată pentru pentru generația „ready made”, dar obișnuită în orice familie românească, creativitatea artizanală valorifică cea mai specială serie a „secretelor de familie”: de la modele de goblen sau împletituri complicate, la tehnici de tâmplărie, proceduri „fără greș” de frumusețe, alături de rețete secrete de murături, zacuscă, prăjituri sau dulcețuri. Toate „de casă” și toate păstrându-și încă un alt fel de identitate în comparație cu deja comercialul „home made”. Proiectul este finanțat de Ministerul Culturii, în cadrul programului Ziua Culturii Naționale.

Echipa. Membru fondator al trupei indie Toulouse Lautrec, Cătălin Rulea colaborează de mulți ani în proiecte de teatru, artă contemporană sau ecologie. Ruxandra Maniu este una dintre cele mai versatile și prezente actrițe ale tinerei generații, face parte din trupa teatrului Odeon, a câștigat marele premiu al Galei Hop și a colaborat cu regizori importanți. Sillyconductor este prezent la cele mai importante evenimente de muzică contemporană din ultimii zece ani, iar Ioana Păun este o artistă de teatru și performance cunoscută pentru lucrările și demersurile ei incisive, cu miză socială. Compozitoarea Diana Miron este cunoscută pentru contribuția sa la realizarea coloanei sonore al filmului Touch me not, premiat cu Ursul de Aur în 2018. Flavia Giurgiu a lucrat cu teatre importante și regizori avangardiști, fiind una dintre cele mai îndrăznețe voci din artele performative de la noi. Sorin Dobrin – membru al echipei celui mai recent film al lui Cristi Puiu, are experiență atât în film și teatru, cât și în proiecte de implicare civică.

Ilustrații de Romina Ionescu.

 

12
/12
/13

MEMORIA CULTURALĂ În decembrie 1983, Fănuş Neagu continua seria „Prietenii mei, actorii“ cu un portret al lui Stefan Banica, „unul din marii noştri actori, venit pe lume ca să ne semene ideile cu miresme“.

11
/12
/13

,,Un taifun pe scenă”, îl numea Ștefan Iordache. ,,Un talent nativ nelimitat”, îl caracteriza Horațiu Mălăele. ,,Un vulcan în care fierbe lava tuturor sentimentelor”, spunea despre el Lucian Pintilie. George Constantin e unul dintre numele cele mai importante din istoria teatrului românesc.

10
/12
/13

Poemele scrise de Toma Caragiu au fost publicate postum, în 1979, sub îngrijirea lui Ion Cocora. În acelaşi an apărea în revista „Teatrul” o prezentare a volumului care prilejuieşte „o emoţionantă reîntîlnire cu mereu regretatul Toma Caragiu”.

09
/12
/13

MEMORIA CULTURALĂ În februarie 1967, regizorul Sică Alexandrescu publica în revista „Teatrul” portretul lui Ion Iancovescu, actorul care „parcă se juca, nu juca”. Iancovescu a fost mentorul multor actori de succes (printre care şi Grigore Vasiliu Birlic) şi fondator al câtorva teatre bucureştene. Reproducem integral articolul apărut în revista „Teatrul”: Au trecut peste 50 de ani din […]

06
/12
/13

MEMORIA CULTURALĂ Pe 12 decembrie se împlinesc 30 de ani de la moartea lui Amza Pellea. Sanda Toma, partenera sa de scenă, scria în decembrie 1983, în revista Teatrul, un text prin care-și lua adio (nu „adio”, ci numai „la revedere”) de la actorul care a fost „întotdeauna egal cu el însuși, prietenos și cald ca o zi luminoasă de vară”.

04
/12
/13

În 1983, cu doi ani înainte de moartea lui Octavian Cotescu, Fănuş Neagu îi descria viaţa într-un adevărat poem în proză în care amintea despre marile lui roluri, despre pasiunea pentru teatru şi despre actorii pe care i-a format.

03
/12
/13

MEMORIA CULTURALĂ În 1983, Fănuș Neagu (1932 - 2011) începea o nouă carte, consacrată prietenilor lui, actorii. Revista „Teatrul” publica fragmente din această carte - portrete ale unor actori precum Toma Caragiu, Ilarion Ciobanu, Violeta Andrei, Ovidiu Iuliu Moldovan, George Constantin ș.a.

01
/12
/13

„Pentru noi, actorii, demarcația dintre generaţii este foarte, foarte vagă”, spunea Aura Buzescu, în anul 1964. Marea actriță a secolului trecut i-a avut ca studenți pe Victor Rebengiuc, Gina Patrichi, Mircea Albulescu.

30
/11
/13

„Să joci ani de-a rîndul personaje fără o problematică importantă, să te fîţîi pe scenă de colo – colo strîmbîndu-te ca să obţii nişte aplauze cu care să poţi împăuna seara la cîrciumă, mi se pare un lucru foarte trist“, spunea Alexandru Tocilescu, în 1974.

28
/11
/13

Jurnalistul Alecu Popovici a mers acasă la Toma Caragiu pentru a descoperi cum a devenit actor un înotător de performanţă, căruia i se prezicea şi o stălucită carieră militară. Actorul a vorbit despre celebritate, despre propriile inhibiţii şi despre rolurile la care visa.