Ținuturile joase – cea dintâi premieră a stagiunii Naționalului ieșean
https://www.ziarulmetropolis.ro/tinuturile-joase-cea-dintai-premiera-a-stagiunii-nationalului-iesean/

Teatrul Naţional Iaşi anunţă cea dintâi premieră a stagiunii 2018-2019, eveniment care va avea loc pe 13, 14 octombrie, de la ora 19:00, la Teatru³. ȚINUTURILE JOASE, adaptare de Mihaela Panainte după Herta Mȕller, este un spectacol produs în parteneriat cu Centrul Cultural German Iaşi şi Goethe Institut. Regia spectacolului este semnată de  Mihaela Panainte.

Un articol de Petre Ivan|13 octombrie 2018

„Un proiect de echipă, un proiect viu”, cum l-a numit Mihaela Panainte, care a adus împreună actori ai Naționalului ieșean și studenți la Actorie ai Universității Naționale de Artă „George Enescu” Iași, anul II – clasa profesor Emil Coșeru și anul III – clasa profesor Octavian Jighirgiu).

Despre  spectacolul lucrat la Teatru³, Mihaela Panainte mărturisește:

„Lectura volumului de povestiri Ținuturile joase de Herta Müller mi-a adâncit convingerea fermă că primul semn al desprinderii brutale de copilărie, de un spațiu pur al existenței noastre, apare atunci când ființa noastră se izbește de cruzimea celor din jur. 

Satul – Lumea,  privit prin ochii copilului povestitor,  este macinat de tensiuni, tristețe și moarte. Naratoarea, aflată la vârsta inocenței, plonjează în acest bastion al cruzimii, printre obiecte, gânduri, amintiri, gesturi, mărturii, dispariții, priviri, spaime și închipuiri, revelându-i-se, astfel, lumea adulților, impregnată de fiorul morții.

Scufundarea în acest univers reprezintă un drum inițiatic printre vise, așteptări și temeri continue, unde granița dintre realitate și imaginar dispare.  Ascuțimea percepțiilor copilei o forțează pe aceasta să descopere sufletele pustiite ale locuitorilor tărâmului de jos și, drept urmare, să conștientizeze necesitatea unui refugiu într-o lume plăsmuită. Asta e singura formă de revoltă care o ajută să reziste și să supraviețuiască coșmarului realității.

Problematica memoriei, identității, absenței, efemerității, discontinuității, timpului, ambiguității, oniricului mă preocupă în mod obsesiv în toate spectacolele mele. Aceste teme se vor regăsi și în acest spectacol, montat de mine la Teatrul Național Iași, unde am avut șansa să întâlnesc o echipă excepțională.” (Mihaela Panainte)

Dan Istrate, scenograful spectacolului, despre conceptul spațial propus pe scena Teatrului³:

ȚINUTURILE JOASE

„Principiul oglindirii perceput ca fenomen fizic dar și ca fenomen educațional, stă la baza conceptului spațial propus  pentru regia premierei Ținuturile joase de Herta Müller. Imaginea oglindită este una dintre iluziile optice rar conștientizate în cotidian. Așa cum arată E.H. Gombrich, în studiul său „Artă și iluzie”, imaginea reflectată suferă transformări  care, uneori, le realizăm doar prin experiment. Copilăria este starea de grație în care ni se formează propria oglindă. Amintirea copilăriei este starea de grație, în care ne căutăm în reflexie, în încercarea timidă și esențială, de a ne înțelege.”

Ținuturile joase – INFO

Regia: Mihaela Panainte.

Scenografia: Dan Istrate

Coregrafia: Oana Sandu

Distribuția: Mălina Lazăr, Ștefania Sandu, Horia Veriveș, Ionuț Cornilă, Andrei Grigore Sava,

Radu Homiceanu, Alexandru Gușă, Sara Tayari, Marian Alexandru Chiculiță, Bogdan George Ionescu (percuție)

durata: 1h 10′

Următoarea reprezentație este programată pe 25 octombrie, ora 19:00, Teatru³.

Biletele se achiziționează de la Agenția Teatrală (0232 255999) și de pe eventim.ro.

Foto: Ținuturile joase – Odin Moise

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!