„Tipografic Majuscul”, elogiat de critica internațională: „un hibrid curajos”, „un film formidabil”
https://www.ziarulmetropolis.ro/tipografic-majuscul-elogiat-de-critica-internationala-un-hibrid-curajos-un-film-formidabil/

Presa internaţională de specialitate a apreciat lungmetrajul „Tipografic Majuscul” al lui Radu Jude, prezentat sâmbătă în selecţia Forum a Festivalului de Film de la Berlin, drept „un hibrid curajos” şi „primul mare documentar al anului”.

Un articol de Liliana Matei|24 februarie 2020

Tipografic Majuscul”, o adaptare după spectacolul documentar omonim semnat de Gianina Cărbunariu, pune în legătură, prin tehnica montajului, două poveşti şi două istorii. Una este povestea reală a adolescentului Mugur Călinescu, care, în 1981, a scris pe ziduri cu creta o serie de texte împotriva dictaturii lui Nicolae Ceauşescu. Povestea lui e pusă în scenă aşa cum a reconstituit-o Gianina Cărbunariu din dosarul lui de Securitate. A doua este povestea oficială a României: imagini din arhiva Televiziunii Naţionale, din aceeaşi perioadă.

Din distribuţia celui de-al şaptelea lungmetraj semnat de Radu Jude fac parte actorii Şerban Lazarovici, Bogdan Zamfir, Ioana Iacob, Şerban Pavlu, Robert Arsenie, Bogdan Romedea, Alexandru Bîscoveanu, Alexandru Potocean, Silvian Vîlcu, Ion Rizea, Rareş Hontzu, Claudia Ieremia, Irina Vacarciuc, Doriana Talmazan, Gabriel Spahiu, Gabriel Răuţă şi Constantin Dogioiu.

O poveste adevărată cu nuanță kafkiană. Intenționat aspră și manieristă”, a scris The Hollywood Reporter despre „docudrama sobră” a lui Radu Jude. „Estetica asemănătoare animației are o latură suprarealistă edificatoare, Kafka îl întâlnește pe Brecht cu un strop de pop art”.

Variety a notat: „Radu Jude oferă o apreciere istorică printr-o investigație brechtiană exhaustivă într-un caz de asuprire statală sub conducerea lui Ceaușescu”. Publicația americană apreciază și „fascinanta gamă de clipuri din emisiuni de televiziune” folosită din Arhiva Televiziunii Naționale.

În acord, Screen Daily remarcă faptul că prin „tăierea abruptă a fiecăruia dintre aceste segmente (à la Godard sau în stilul Michael Haneke), Jude le folosește pentru a pune cap la cap imaginea unei false utopii pe care Mugur o respinge și care are ca scop distrugerea voinței individului în numele «unui tărâm al solidarității indestructibile»”.

Abuzurile făcute de serviciile secrete din timpul dictaturii Ceaușescu sunt aduse la viață „cu însuflețire”. Filmul este „un hibrid curajos care combină documentarul de arhivă cu punerea în scenă a unei «piese documentare» scrise de Gianina Cărbunariu”.

Filmul este excelent jucat de distribuția din care fac parte Ioana Iacob și Șerban Lazarovici, care reușește să proiecteze o imagine puternică a lui Mugur ca exemplar vital al protestului social”, mai notează Screen Daily.

Francezii de la Lepolyester.com sunt de părere că „«Tipografic Majuscul» este formidabil”. „Mai puțin narativ decât alte filme ale lui Jude, forma este radicală, iar ironia este parte din ea”.

Radu Jude semnează primul mare documentar al anului. Cu această confruntare conceptuală, dar simplă, ne arată că violența și paranoia erau peste tot, dar și că răzvrătirea latentă se regăsea pretutindeni. Ecoul în ziua de astăzi este la fel de palpabil”.

Filmul, al șaptelea lungmetraj al lui Radu Jude, rulează în cinematografele din România începând cu 21 februarie 2020.

Scenariul este semnat de Radu Jude şi Gianina Cărbunariu, director de imagine este Marius Panduru, montajul este realizat de Cătălin Cristuţiu, Irina Moscu s-a ocupat de scenografie şi Dorin Negrău de costume. Producător este Ada Solomon.

Tipografic Majuscul” este o producţie microFILM în coproducţie cu Televiziunea Română şi Hi Film Productions. Cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, cofinanţat prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene, în asociere cu nomada.solo. De vânzările internaţionale se ocupă Best Friend Forever, iar în cinematografe este distribuit de Hi Film Productions.

Radu Jude este inclus în selecția Forum și cu documentarul „Ieșirea trenurilor din gară”, realizat împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă. Filmul va avea premiera mondială pe 26 februarie.

Parteneri media: Radio Guerrilla, Music Channel, Radio România Cultural, BIZ, FILM, Ziarul Metropolis, Scena9, All About Romanian Cinema, MovieNews.ro, Cinefan.ro

Foto: Silviu Gheție

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.