Tompa Gábor vine la Întâlnirile Yorick
https://www.ziarulmetropolis.ro/tompa-gabor-vine-la-intalnirile-yorick/

Luni, 11 decembrie, de la ora 18.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu va avea loc o întâlnire deschisă cu regizorul Tompa Gábor, cu tema „Artistul faţă cu lumea globalizată”, în cadrul Întâlnirilor Yorick.

Un articol de Petre Ivan|5 decembrie 2017

Cunoscutul regizor Tompa Gábor va fi prezent la o întâlnire cu publicul, moderată de criticul de teatru Monica Andronescu, unde va vorbi despre situația artistului într-o lume globalizată, despre realitățile teatrale ale momentului, despre „înstrăinare”, despre mode și tendințe, despre pericolul ideologiei care invadează teatrul, despre (a)normalitatea în care trăim.

Tompa Gáboreste director al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj din 1990, este unul dintre cei mai cunoscuți regizori din România, cu spectacole puse în scenă în teatre din toată lumea, director de program al Facultăţii de Regie la University of California, San Diego.

Printre cele mai cunoscute spectacole puse în scenă în România se numără „Hamlet” la Teatrul Național din Craiova, „Cabala bigoților” la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, „Woyzeck” la Teatrul Bulandra, sau cele mai recente precum „Vizita bătrânei doamne” la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj ori „Biedermann și incendiatorii” la Teatrul German de Stat Timișoara.

A pus în scenă spectacole în Ungaria, Serbia, Marea Britanie, Franța, SUA. A primit numeroase premii atât în România, cât și în străinătate.

Din păcate discursul teatral a adus această divizare: dacă e documentar, e bine, dacă e teatru de artă, e mort și vetust. Și invers… Mi se pare că niciodată n-am mai trăit asta. Deși trăim într-o lume <liberă>, discursurile au devenit exclusiv ideologice. Nu se mai vorbește de calitate. Dacă un spectacol este etichetat drept teatru de artă sau tradițional sau realist sau postmodernist, un anumit grup îl agreează și-l poartă pe drapel, iar celălalt îl neagă. Mi se pare un lucru de un primitivism nemaivăzut. Corectitudinea politică e o industrie, exact cum e și lupta împotriva cancerului…Cred că graba de a corespunde unor mode și trenduri este mai mare și mai isterică în teatru decât în altă parte. (Tompa Gábor)

În cadrul proiectului Întâlnirile Yorick propunem lunar teme de discuție pornind de la cărți, spectacole sau realități ale teatrului contemporan și ale artelor spectacolului. Printre invitații Întâlnirilor de până acum au fost Victor Rebengiuc, Andrei Șerban, Victor Ioan Frunză,Miklós Bács, Alexandru Darie, Oana Pellea, Radu-Alexandru Nica, David Esrig, Răzvan Mazilu, George Banu.

Foto: Tompa Gábor, Întâlnirile Yorick – facebook

11
/11
/13

Regizorul Andrei Gruzsniczki și actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu și Florin Piersic Jr. vor lua parte la proiecția în premieră mondială a filmului „Quod Erat Demonstrandum” azi, la Festivalul Internațional de Film de la Roma (8 – 17 noiembrie).

11
/11
/13

Cea mai nouă producție a companiei independente de teatru și film Create.Act.Enjoy, din Cluj-Napoca, este un spectacol de teatru-dans, creat pentru spații alternative. ,,Lost in Transition” pornește de la ideea că societatea de astăzi se află într-un moment de răscruce: între comoditate și acțiune, între stagnare și reacție, între rutină și inovație.

11
/11
/13

Marți, 12 noiembrie, de la ora 19.00, la Institutul Francez, Sala Elvire Popesco, are loc lansarea albumului Sonoro Conac, care cuprinde lucrările fotografului Șerban Mestecăneanu și texte scrise de Luiza Zamora, cu un concept grafic semnat de Corina Duma.

11
/11
/13

CRONICĂ DE CONCERT „Un artist îşi asumă riscuri”, aşa s-ar putea sintetiza ceea ce pianista Valentina Lisitsa a împărtăşit cu jurnaliştii şi publicul bucureştean pe parcursul zilei de 5 noiembrie 2013, la Ateneul Român.

11
/11
/13

Timp de trei zile, între 14 și 16 noiembrie, la Sala Union („Paul Călinescu”) a Cinematecii Române, vor putea fi vizionate cele mai interesante și expresive scurtmetraje și mediu metraje ale studenților și absolvenților școlilor de film din București (promoțiile 2012, 2013).

11
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnişoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.